logo F1online.sk

Mercedes priblížil štart, stratégiu v daždi a Hamiltonov úspech v Rusku

Valtteri Bottas
© Mercedes
Slavomír Dzuričko
Slavomír Dzuričko30. 9. 2021

Tradičný „debriefing“ tímu Mercedes nám tentokrát priblížil štart Veľkej ceny Ruska 2021, ale aj stratégiu v daždi či úspech víťazného monopostu, v ktorom sedel priebežný líder rebríčka jazdcov, Lewis Hamilton.

Mike Elliott, technický riaditeľ tímu Mercedes, začal svoju analýzu odpoveďou na otázku, prečo tím nepovolal do boxov oboch jazdcov v tretej časti kvalifikácie o čosi skôr.

Elliott odpovedal, že išlo o rozhodnutie, pri ktorom zobrali do úvahy najmä charakter výmeny pneumatík. Tím potreboval po výmene pneumatík absolvovať jedno zavádzacie kolo, pri ktorom by sa pneumatiky zahrali na optimálnu teplotu, ktorú by bolo možné využiť v ostrom kole.

Na otázku, prečo Lewis stratil hneď niekoľko pozícii po štarte nedeľných pretekov, Elliott odpovedal: „Ak sa na to pozriete, bol na špinavej časti trate a vzhľadom na to mal vlastne veľmi dobrý štart. Efektívne sa pohyboval vpred, až do momentu, keď Norris svojim pohybovom zablokoval Lewisovi cestu. Lewis sa teda musel rozhodnúť, či bude bojovať o svoju vnútornú časť trate alebo zabrzdí a uistí sa, že nebude súčasťou prípadnej kolízie v prvej zákrute.“

Po štarte bolo podľa Elliotta potrebné myslieť na to, že jeho hlavný súper v boji o šampionát je na konci štartového poľa. Aj z tohto pohľadu táto situácia nebola jednoduchá.

Pri niektorých otázkach bol v analýze spomenutý aj Valtteri Bottas. Podľa technického riaditeľa Mercedesu, Bottas sa pomerne často trápil v tzv. „DRS vláčiku“ a nevedel tak využiť svoju výkonnostnú výhodu. Fínsky pilot mal taktiež problémy s nedotáčavosťou svojho monopostu, a to najmä v treťom sektore.

Prejdime však k dažďu, ktorý dorazil na okruh v Soči len niekoľko kôl pred koncom. Ohľadom otázky dokonalého odhadu výmeny pneumatík na typ „Intermediate,“ Mike Elliott zhodnotil, že pri Valtterim bola zastávka o čosi jednoduchšia. Bottas nebol na bodoch a po vzájomnej komunikácii si dovolili zariskovať a vymeniť pneumatiky o čosi skôr, vďaka čomu zaznamenal konečný výsledok na piatom mieste.

Pri Lewisovi bolo rozhodovanie o čosi zložitejšie. Elliott priznal, že v tom čase mal náskok len jednej sekundy a bolo kľúčové rozhodnúť sa správne v otázke pneumatík. Zlé rozhodnutie mohlo mať za následok pád do stredu štartového poľa.

Dôležitú úlohu v tomto prípade zohral človek, ktorý posúval informácie z radaru. Práve z tejto strany garáže prišla jednoznačná informácia o tom, že dážď ku koncu pretekov ešte zosilnie. Lewisa tak povolali do boxov na výmenu pneumatík.

Posledná otázka smerovala k pocitom technického riaditeľa. Na otázku, aký má pocit z úžasného 100. víťazstva Lewisa Hamiltona, vzhľadom na to, že bol prítomný až pri sedemdesiatich deviatich z nich, Mike Elliott odpovedal: „Pre nás ako súčasť tímu je úžasné byť pri sedemdesiatich deviatich z nich. Ale v skutočnosti, niektorí členovia tímu boli toho súčasťou ešte dlhšie. Ja osobne som bol až pri osemdesiatich ôsmych víťazstvách, pretože v začiatkoch mojej kariéry som pôsobil v McLarene. Niektorí zamestnanci z továrne, ktorí pracovali na pohonnej jednotke, zažili celú stovku jeho víťazstiev. Takže pre nich je to skutočne výnimočné. Späť však k Lewisovi, je to naozaj neuveriteľný výsledok, ktorý bude veľmi ťažké prekonať, ak vôbec. Srdečne mu blahoželáme!“