logo F1online.sk

Windsor: Pirelli novými pneumatikami pomohlo Mercedesu

Mechanici Red Bullu odnášajú pneumatiky Pirelli
© Red Bull Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík21. 9. 2021

Pneumatiky Pirelli sú zrejme najvýznamnejšou hádankou v súčasnej Formule 1. Po naozaj dlhom čase sa na nich akoby nikto nesťažoval. Vieme však, akú kľúčovú rolu zohrávajú. Keď sa taliansky dodávateľ na základe zlyhaní v Baku rozhodol nasadiť novú špecifikáciu zadných pneumatík, nikto ani nemukol. Podľa renomovaného novinára Petra Windsora však tento krok nemalou mierou zasiahol do boja o majstrovský titul.

„Každý tím vyvíja svoje auto okolo tvaru zadného difúzora, vytvárajú najrôznejšie modely, aby dosiahli ten najlepší výsledok. Čo však nemôžu vziať do úvahy je efekt bočných stien zadných pneumatík Pirelli, keďže od nich nedostávajú žiadne informácie. Zrejme preto, že ich ani sami nemajú a vlastne ich nepotrebujú,“ povedal vo svojom vlogu renomovaný žurnalista a niekdajší manažér Williamsu Peter Windsor.

„Na rozdiel od Bridgestonu a Michelinu v časoch pneumatikovej vojny, ktorej základom bol tok informácií, Pirelli to dnes nepotrebuje. Vedia, že potrebujú postaviť tuhšie pneumatiky a presne to aj urobili.“

„Ako sa však tieto bočné steny deformujú a pohybujú v rôznych rýchlostiach, pri odlišnej záťaži a na najrôznejších okruhoch v porovnaní s tými predošlými? Nikto nevie, keďže nikto nemá čísla. Top tímy, možno aj Ferrari, ale asi len Red Bull a Mercedes, zohľadňujú zrejme jeden alebo dva parametre bočných stien pneumatík. Nezabúdajte pritom, že vlastnosti bočných stien pneumatík, sú absolútne kritické pre celú oblasť zadného difúzora. Sú v podstate stenami zadného difúzora,“ vysvetľuje Windsor.

„Tímy teda vlastne len odhadujú, čo musia urobiť a odhadujú tak jeden alebo dva číselné parametre. Koľko takýchto parametrov by ste však mali zistiť presne? Minimálne sto. A najlepšie tímy sledujú tak dva z možných sto, ktoré by mali vziať do úvahy, ak chcú vytvoriť matematicky presný model zadného difúzora,“ dodal Windsor.

Tento ostrieľaný britsko-austrálsky žurnalista sa ďalej zamýšľa nad tým, ako do tohto problému prehovorili nové pneumatiky Pirelli, ktoré taliansky dodávateľ nasadil v Silverstone.

„Red Bull je k takémuto presnému modelu skutočne blízko, pretože na tom pracujú možno päť rokov alebo aj viac. Hľadajú chyby, tvarujú difúzor, prispôsobujú ho tuhosti zavesenia, atď., aby sa dostali presne tam, kam chcú. Mercedes sa na oblasť difúzora tak veľmi nesústredil, pretože ich auto nie je len o difúzore,“ vysvetľuje Windsor.

„Keď teda Pirelli prinieslo nové zadné pneumatiky, v skutočnosti tým pomohli Mercedesu, pretože tí odrazu mali konzistentnejšiu ‚stenu‘ zadného difúzora. Na Red Bull to až taký vplyv nemalo, pretože beztak neboli ďaleko od toho, čo presne chceli.“

„Chceli tuhšie a odolnejšie pneumatiky, aby predišli možným zlyhaniam a vlastne tým uľahčili cestu Mercedesu k tomu, aby zadná časť ich monopostu poskytla vyššiu výkonnosť,“ prehlásil Windsor.

„Ako fanúšik Red Bullu si asi hovoríte, že to nie je fér a nie je spravodlivé, aby to zasiahlo viac Red Bull ako Mercedes. Pirelli však povie, že to robí z iných dôvodov a toto nie je ich problém,“ dodal.

Súvisiace články