logo F1online.skF1online.sk

Mercedes chce strategicky dostať Verstappena pod obrovský tlak

Lewis Hamilton
© Mercedes
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl5. 9. 2021

Dvaja na jedného. Aj keď Max Verstappen ovládol kvalifikáciu a na domácej pôde zatiaľ pôsobí suverénne, bude mať v pretekoch miernu nevýhodu. Na čele totiž bude strategicky osamotený proti dvom Mercedesom.

Toto Wolff sa už nechal počuť, že Mercedes chce dostať Maxa strategicky pod tlak. „S druhým a tretím miestom na štarte musíme byť spokojní. Ak dokážeme udržať rovnakú rýchlosť v pretekoch a bude to o prežití na jednej zastávke, bude sa Max musieť rozhodnúť, či pôjde na jeden, alebo dva pitstopy. My môžeme využiť obe stratégie. Naše dve autá môžu zvoliť totálne odlišný prístup,“ vyhlásil šéf Mercedesu.

Prvým kľúčovým momentom bude štart. Do prvej zákruty je veľmi blízko. Valtteri Bottas však v tejto sezóne viacero štartov pokazil, preto ak napríklad spadne za Pierra Gaslyho, môže sa tento plán Mercedesu rozpadnúť. V Zandvoorte sa totiž predbieha veľmi ťažko a ak by Valtteri zostal zaseknutý za niektorým z pomalších áut, len ťažko by mohol pomôcť tímovému kolegovi.

Ak však po prvom kole bude čelo zoradené v poradí Verstappen, Hamilton a Bottas, začnú sa strategické hry. Mercedes by s vysokou pravdepodobnosťou obetoval Bottasa. Ten by napríklad mohol Verstappena dostať pod tlak pokusom o undercut, či hrou na dve zastávky, alebo aj natiahnutím prvého stintu v prípade skoršej Maxovej zastávky.

„S jedným autom môžeme ísť do boxov, pokúsiť sa o undercut a vyvinúť na Maxa obrovský tlak. Druhé auto necháme na trati a potom skončíme na prvom a druhom mieste,“ skonštatoval Toto Wolff s úsmevom na tvári. Naozaj sa však môže stať, že ak napríklad Max zastaví skôr a narazí pred sebou na Bottasa, môže stratiť obrovské množstvo času voči Lewisovi Hamiltonovi.

Prvé zákruty ponúkajú rôzne jazdecké stopy. Dá sa v nich veľa získať i stratiť. Toto Wolff však odmieta opakovanie scenára zo Silverstone. „Protagonisti v boji o titul viackrát štartovali vedľa seba, takže nemôžeme usudzovať, že to vždy skončí nejakým incidentom. Už by sme sa mali prestať obracať na Silverstone, pretože ešte minimálne päťkrát budú tento rok Lewis a Max štartovať vedľa seba. Chcú vyhrávať, pôjdu do toho tvrdo, no férovo,“ vyhlásil Wolff.

Jazdci si svojimi inžiniermi zvyknú plánovať to, ako vyštartujú, a napríklad akú stopu do prvých zákrut zvolia. „Nebudeme im špecificky nastavovať stratégiu na prvú a druhú zákrutu. Jazdci si so svojimi inžiniermi prejdú, ako k tomu pristúpiť, no oni sami najlepšie vedia, čo je v stávke, a čo majú spraviť,“ uzavrel Toto Wolff.

Aj Lewis Hamilton hovorí o tom, že chce dnes na svojho rivala v boji o titul strategicky zatlačiť. „Myslím si, že Max bol v dlhých jazdách rýchlejší, ale na tejto trati sa veľmi ťažko predbieha. Dnes to bude o stratégii a o tom, ako budete pracovať s pneumatikami. Štart bude zábavný, no celkovo nás čakajú náročné preteky,“ vyhlásil úradujúci šampión.

Súvisiace články

Diskusia