logo F1online.skF1online.sk

Vettel a Alonso uvažujú, prečo to moderné autá v daždi nevedia

Lance Stroll, pneumatiky Pirelli do dažďa
© Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala3. 9. 2021

Čím to je, že v minulosti sa v daždi jazdilo podstatne častejšie ako dnes? Podľa Sebastiana Vettela a Fernanda Alonsa je problém v súčasných monopostoch, ktoré sa nevedia s vodou na trati vysporiadať tak efektívne ako autá kedysi.

Víkend v Holandsku dážď pravdepodobne vôbec neovplyvní a ak predsa len niečo z nebies spadne, tak to bude len pár kvapiek. Pred sebou však máme ešte celý rad pretekov, v ktorých by sme na štart či reštart mohli čakať celú večnosť. A veľa s tým tento rok určite neurobíme. Najviac problémov podľa Sebastiana Vettela spôsobovala vodná triešť, cez ktorú nebolo vidieť takmer nič.

O tom, že by boli dnešní piloti “padavky”, vraj nemôže byť reči. “Myslím si, že chuť riskovať máme rovnakú, akú mali v minulosti. Radi budeme pretekať, pokiaľ to bude bezpečné,” nechal sa počuť Sebastian Vettel.

Piloti sa teda veľmi nezmenili, ale autá, tak to je už iná reč. “Autá sa zmenili. Tieto monoposty majú oveľa silnejší ground effect, a tiež majú viac prítlaku. Vyzerá to tak, že z trate odsávame väčšie množstvo vody.” I to generuje viac a viac vodnej triešte.

Ďalším bodom, pri ktorom sa Vettel pristavil, je aquaplaning. “Aj pneumatiky sa zmenili. Pokiaľ si pamätám, tak s monzúnkami, ktoré sme mali vtedy, sa pretekalo ľahšie, keď bolo na trati veľa vody. Toto sú pravdepodobne tie kľúčové rozdiely,” analyzuje víťaz upršaného víkendu VC Talianska 2008.

Fernando Alonso dáva svojmu súperovi za pravdu. Širšie pneumatiky len napomáhajú tomu, aby sa do vzduchu dostalo viac vodnej triešte. A svojou šírkou prispievajú k aquaplaningu, keďže styčná plocha je o čosi väčšia. Pre pneumatiku je tým pádom náročnejšie sa cez vrstvu vody dostať až na asfalt.

“Jedna z hlavných vecí, ktoré sa za tie roky zmenili, je viditeľnosť. Z nejakého dôvodu — alebo je to kvôli aerodynamickým pravidlám —, tvoria viac vodnej triešte, keď jazdíte za niekým,” pozoruje Alonso. “Máme tiež širšie pneumatiky, než aké sme mali v roku 2007. Vtedy boli tie monzúnky pravdepodobne o čosi lepšie. Možno ich rozmery pomáhali pri aquaplaningu.”

Súvisiace články

Diskusia