logo F1online.sk

Masi sa čuduje nad žiadosťami odstrániť obrubníky. Ešte nedávno ich tímy chceli

Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala18. 6. 2021

Žlté obrubníky v druhej zákrute v piatok zvrásnili čelo nejedného pilota a inžiniera. Ukázalo sa totiž, že na tomto mieste veľmi ľahko dôjde k poškodeniu monopostu, ak pilot spraví chybu a vyjde až na ne. Tímy preto žiadajú riaditeľa pretekov, aby tieto obrubníky odstránil. Michael Masi vzápätí tímom osviežil pamäť tým, že im pripomenul, ako sa ešte pár týždňov dozadu takýchto obrubníkov dožadovali.

Tohtoročné veľké ceny v Bahrajne, Portugalsku aj Imole poznačili limity trate. Najhlasnejšie sa fyzických limitov trate dožadoval Red Bull, ktorý v Bahrajne prišiel o víťazstvo a v Portugalsku o bod za najrýchlejšie kolo. Helmut Marko dokonca vyhlásil, že on by bol najradšej, keby boli bariéry všade. Spokojný nebol ani McLaren, ktorý v Imole doplatil na limity trate v šikane Variante Alta, kvôli ktorému Lando Norris prišiel o svoje najlepšie kolo.

Nasledovala však trojička pretekov v Španielsku, Monaku a v Azerbajdžane, ktoré z tohto pohľadu neboli vôbec problémové. V Monaku a Azerbajdžane bariéry sú, nuž a okruh v Španielsku lemujú trávnaté a štrkové zóny, na ktoré piloti nevychádzali.

FIA preto mohla ukázať, že problémy s limitmi trate berie vážne, až teraz vo Francúzsku. Ukazuje sa však, že tímom obrubníky až tak nevoňajú, hoci pravdou je, že rozloženie obrubníkov v druhej zákrute sa od roka 2019 nezmenilo. Čo sa však zmenilo, sú rozpočty tímov. Každé poškodenie auta odčerpáva zdroje z vývoja monopostu, nuž niet sa čomu čudovať, že sú tímy na poškodenia také citlivé.

V prvom tréningu si v druhej zákrute poškodil monopost Valtteri Bottas a mechanici dlhú chvíľu opravovali jeho auto. “Sú príliš agresívne,” hlásil Michaelovi Masimu športový riaditeľ Mercedesu Ron Meadows. Odpoveďou bolo, že ide o štandardné obrubníky, ktoré sa vyskytujú na mnohých úsekoch.

“Chcem povedať len to, že naše auto je v garáži, pretože cez ne prešiel,” nenechal sa odbiť Meadows. “Nemôžeme mu povedať, že tam nemôže ísť… Toto je poškodenie, ktoré nás vyjde na desiatky až stovky tisíc za to, že sme o jeden meter priširokí.” Masiho reakcia znela jasne: “Je to o trochu viac ako meter, ale pozriem sa na to. Ďakujem.”

Nuž a aby si Mercedes a Red Bull nemohli nič vyčítať, podobnú správu adresoval Michaelovi Masimu v druhom tréningu Jonathan Wheatley, športový riaditeľ červených býkov, potom, čo si Verstappen na obrubníku zlomil bočnú lištu predného krídla. Aj Red Bull vraj zaznamenal značné škody, hoci Verstappenovo previnenie nebolo veľké.

Wheatley navrhol, aby Masi odstránil polovicu z nich. Masi mu pripomenul, že obrubníky sa v tejto časti trate od roku 2019 nezmenili. “Vieme, ale tieto autá využívajú iné časti. Ak sa teraz pozrieme na dlhé jazdy, tak nikto sa k nim ani nepriblíži. Ako som povedal, vyzerá to tak, že trest za výjazd mimo trať — pričom by tam mohol byť senzor — je okolo stotisíc.”

Masi na to zareagoval celkom trefne. Vybavil si slová Helmuta Marka, Christiana Hornera aj Maxa Verstappena pred pár týždňov. “Spomínam si. Myslím, že som začul pár šéfov tímov a jazdcov, ako žiadajú o fyzické limity trate, Jonathan.”

Všetko sa však bude preberať v piatok večer, kedy sa má riaditeľ pretekov stretnúť s pilotmi aj zástupcami tímov a celú vec prebrať.

“Vieme, že v niektorých zákrutách by tie obrubníky mali byť, aby tam jazdci nezachádzali príliš ďaleko za trať, ale tieto obrubníky sú možno až príliš radikálne, pretože ničia autá,” ozrejmil pozíciu Mercedesu Wolff.