logo F1online.sk

Hamilton: Nerozumiem, prečo sú monoposty Formuly 1 ťažšie a ťažšie

Lewis Hamilton
© Mercedes
Slavomír Dzuričko
Slavomír Dzuričko12. 6. 2021

S narastajúcou dĺžkou monopostov Formuly 1 stúpa aj ich hmotnosť. Práve tejto skutočnosti nerozumie ani úradujúci šampión, britský jazdec Lewis Hamilton, ktorý v súčasnosti pôsobí v tíme Mercedes. Ten myslí aj na výslednú spotrebu energie.

Nová generácia monopostov Formuly 1 bude v roku 2022 najťažšia v histórii. Minimálna hmotnosť jednotlivých monopostov sa zastavila na hodnote až 790 kilogramov.

Prechod na ťažšie monoposty vybavené hybridnou pohonnou jednotkou, turbom a „svätožiarou“ so sebou priniesol aj výrazný nárast hmotnosti. Od konca éry V8 motorov s hmotnosťou 640 kilogramov sme sa dostali cez 700 kilogramov v roku 2016 až na súčasnú hmotnosť, ktorá sa pohybuje okolo hodnoty 750 kilogramov.

Svoj pohľad na túto problematiku pridal aj britský pilot Lewis Hamilton: „Nerozumiem, prečo ideme zvyšovať hmotnosť. Nerozumiem najmä tomu, prečo to stále zvyšujeme, keď sa hovorí o udržateľnosti – rovnako ako samotný šport, ktorý ide týmto smerom.“

„Tým, že budeme stále ťažší a ťažší, spotrebujeme stále viac energie. Takže cítim, že to nemusí byť krok správnym smerom alebo správny krok v myšlienkovom procese,“ pokračuje sedemnásobný šampión Formuly 1.

Nárast hmotnosti a rozmerov sa podpísal aj na ovládateľnosti samotných monopostov. Priznal to aj Lewis Hamilton, ktorý hovorí, že celkový dojem z jednotlivých monopostov sa počas jeho pôsobenia vo Formule 1 výrazne zmenil.

„Ľahšie autá boli svižnejšie, neboli ani zďaleka také veľké, prirodzene, a preto pretekanie, manévrovanie s autom bolo lepšie,“ povedal Hamilton. „Na tratiach, na ktorých jazdíme, sú (monoposty) širšie. V Baku je (monopost) miestami dosť široký a inde je samozrejme úzky.“

„Monako bolo vždy relatívne nemožné prejsť, ale teraz sú autá také veľké, že je to až príliš vzhľadom na trať. A ako som už povedal, keď budeme stále ťažší a ťažší, bude to viac energie, ktorú budeme musieť použiť – väčšie brzdy, viac brzdného prachu, viac paliva, aby ste sa dostali na dané miesta. Takže tomu úplne nerozumiem,“ uzavrel 36-ročný pilot tímu Mercedes.