Kubicu mrzí rok 2008, Verstappen nechce dopadnúť ako on
V utorok uplynulo presne trinásť rokov od pamätnej Veľkej ceny Kanady 2008, jediného víťazstva Roberta Kubicu v kariére. Pri pohľade naň Kubica ešte aj dnes ľutuje, že BMW sa v sezóne 2008 rozhodlo ukončiť vývoj, kvôli čomu talentovaný Poliak prišiel o šancu zabojovať o majstrovský titul. Max Verstappen dnes hovorí, že nechce skončiť podobne.
Robert Kubica sa po svojom kanadskom triumfe dokonca vyšvihol na priebežné prvé miesto v šampionáte a ešte aj v polovici sezóny — po vypadnutí vo Veľkej Británii — stále strácal len dva majstrovské body na líderské trio v zložení Hamilton, Massa a Räikkönen, ktoré malo na konte po 48 bodov.
To sa však už BMW začalo naplno pripravovať na rok 2009 a novú éru vo Formule 1 s KERSom a úplne novými aerodynamickými pravidlami. McLaren a Ferrari sa tak vo vývoji dostali pred stajňu z Hinwilu. Kubica po polovici sezóny skončil na pódiu len trikrát a napokon za majstrom sveta Lewisom Hamiltonom zaostal o 23 bodov.
“Pozerám sa na to presne rovnako ako vtedy. Vtedy som bol toho súčasťou a ocitol som sa v situácii, keď som mal pocit, že toto môže byť naša jediná šanca zabojovať o titul,” hovorí Robert Kubica pre magazín GP Racing. “Faktom je, že sme nemali najrýchlejšie auto. Obyčajne šampionáty vyhrávajú najrýchlejšie autá, no nie vždy.”
“Z nejakého dôvodu — kvôli chybám ostatných, kvôli tomu, že sme na začiatku sezóny odviedli lepšiu prácu ako ostatní — sme napokon aj bez najrýchlejšieho auta viedli šampionát. Takéto šance treba využiť, pretože nikdy neviete, kedy dostanete druhú.”
“Po desiatich rokoch sme sa stretli s niektorými mechanikmi a mali na to rovnaký pohľad ako ja. Ľutovali, že sme napokon nedostali druhú šancu,” prezradil Kubica.
Kubica aspoň matematicky mohol pomýšľať na titul až do pretekov v Japonsku, kde mu však už zisk druhej priečky nestačil na to, aby svoje šance udržal živé. Nasledujúce dve veľké ceny tak už preňho boli len o umiestnení.
“To bolo pretekanie, nikto nedominoval. Ferrari a McLaren boli na niektorých okruhoch silnejší ako iní, ale mali technické problémy a robili chyby. Tak som sa dostal do pozície lídra šampionátu a bez najrýchlejšieho auta sa v tom boji dlho držal,” spomína rodák z Krakova.
Niektoré spomienky sú dosť bolestivé. “Spomínam si na Fudži, kde som sa kvalifikoval na šiestom mieste a Nick (Heidfeld, Kubicov kolega, pozn. red.) na šestnástom. Výkonnostne sme boli beznádejní. V prvom kole som však viedol a skončil som druhý. Som si istý, že keby sme nasadili tie súčiastky, ktoré sme testovali tri mesiace predtým, tak by sme tie preteky vyhrali.”
“Stále to ľutujem, ale cítim tiež, že som mal aj šťastie, že som sa v takej pozícii ocitol. Mnohí talentovaní jazdci nikdy ani len nedostanú takú šancu,” uvedomuje si Kubica.
Dnes je Max Verstappen v podobnej pozícii ako kedysi Robert Kubica. Tímy zvažujú, či ešte vyvíjať tohtoročný monopost, alebo všetko staviť na sezónu 2022. Tu však červeným býkom hrozí, že sa popália rovnako ako pred rokmi BMW Sauber. Ak prestanú vyvíjať, môžu prísť o šancu získať tohtoročný titul a o rok im to opäť nemusí stačiť.
“Žiaľ, stalo sa tam presne to, čoho sa obávam,” cituje Maxa Verstappena a jeho reakciu na BMW motorsport-total.com. “Presne preto musíte pokračovať. Myslím si, že v tíme máme dosť ľudí, aby sme mohli dať dokopy dobré auto aj pre budúci rok. Pokiaľ však máme dosť dobrú šancu tento rok vyhrať, tak nemôžeme poľaviť.”