logo F1online.skF1online.sk

Pomôže McLarenu rozpočtový strop, Ricciardo či Mercedes?

norris
© twitter.com/landonorris
Tomáš Schügerl
Tomáš Schügerl27. 6. 2020

McLaren patril k najhlasnejším zástancom rozpočtového stropu, vďaka ktorému by mohol byť tradičný britský tím konkurencieschopný voči súčasnej špičke. V zámorských súťažiach ako NHL či NFL je rozpočtový strop zárukou nepredvídateľnosti a vyrovnanosti. Takmer každý môže zdolať každého a je takmer nemožné určiť jasného favorita na víťaznú trofej. Uvidíme niečo podobné aj v F1?

Efekt rozpočtového stropu je zatiaľ otázny, no jedno pozitívum už priniesol. V ťažkej ekonomickej situácii po koronakríze, na ktorú výrazne doplatil aj McLaren, je šancou na prežitie menších tímov. Ako už vieme, v roku 2021 bude strop stanovený na 145 miliónov libier, o rok neskôr klesne na 140 miliónov libier a následne bude redukovaný na 135 miliónov. Ďalším nástrojom na vyrovnanie šancí bude tzv. aerodynamický hendikep, keď práve najslabšie tímy budú môcť vyvíjať najviac. „Veľmi sa tešíme z týchto zmien. Myslím si, že náš šport bude oveľa udržateľnejší a zároveň sa zvýši konkurenčné prostredie. Víťazmi budú fanúšikovia. A ak naozaj budú fanúšikovia spokojní, potom náš šport vyhral, pretože pribudnú zase noví priaznivci. Tento efekt bude vodou na mlyn pre televíznych vysielateľov i krajiny, aby mali viac veľkých cien, a rovnako pozitívne ovplyvní aj potenciálnych sponzorov. Celý proces nebol jednoduchý, nie vždy sme všetci boli na rovnakej vlnovej dĺžke, no dopadlo to veľmi dobre,“ povedal výkonný riaditeľ McLarenu Zak Brown v podcaste F1 Nation.

Top tímy budú musieť svoje rozpočty znížiť, kým McLaren, AlphaTauri, Racing Point a Renault prakticky nebudú musieť meniť svoje súčasné výdavky. „Schválené zmeny z pohľadu našich záujmov trafili priamo do čierneho,“ vyhlásil Zak Brown, ktorý však vidí pozitíva aj pre ďalšie tímy. „Tri top tímy majú nesmierne veľa prostriedkov, čiže ich výzvou bude zoštíhliť ich tak, aby sa vošli do stanoveného limitu. Myslím si, že aj napriek tomu zostanú konkurencieschopní ako doteraz. A potom máme nás, Renault, Racing Point a predpokladám, že aj AlphaTauri, ktorí už teraz fungujeme v tomto rozpočtovom limite.“

Podľa Browna môže toto obmedzenie výdavkov pomôcť aj slabším stajniam. „Neviem, či Alfa Romeo, Haas a Williams dosiahnu na rozpočtový strop, no minimálne sa k nemu priblížia. Rozdiel, ktorý ich od čela delí dnes, bude po zavedení nových pravidiel oveľa menší. Preto si myslím, že v závere bude každý víťazom. Čaká nás oveľa vyrovnanejšie a férovejšie súťaženie,“ doplnil Zak Brown.

McLaren prežíva náročné obdobie, keď pre výpadok v cash-flow hľadá možnosti ako financovať svoj chod. Vo Wokingu však majú dlhodobé plány a určite aj oni veria, že ich budú môcť naplniť. Veď v budúcom roku budú mať k dispozícii veľmi zaujímavú dvojicu Daniel Ricciardo – Lando Norris. „Už dlhšie sme fanúšikmi Daniela Ricciarda. Predtým si vybral Renault, ale teraz sme ho získali. Myslím si, že v správnom monoposte môže získať titul majstra sveta. Realisticky si musíme povedať, že v roku 2021 mu nedáme majstrovské auto, no verím, že mu dáme do rúk monopost, v ktorom preukáže svoj talent. Neviem si predstaviť vzrušujúcejšiu dvojicu v štartovom poli ako Daniel Ricciardo a Lando Norris. Môže to byť skvelá dvojica.“

Pred McLarenom je aj ďalšia výzva. Vývoj monopostov bude medzi rokmi 2020 a 2021 prakticky zmrazený, no tradičný britský tím prejde z motorov Renault na Mercedes. Na „vsadenie“ motora Mercedes do šasi musí využiť vývojové žetóny. Ostatné tímy ich využijú na niečo iné, čo môže pre nich predstavovať určitú výhodu.

„Časť žetónov musíme využiť na integráciu motora Mercedes. Budeme mať výhodu konkurencieschopnejšej pohonnej jednotky. Myslíme si, že náš súčasný motor Renault je veľmi silný, no motor Mercedes je v celom poli najsilnejší. Budeme však limitovaní pri prinášaní ďalších vylepšení monopostu, pretože časť žetónov minieme na úpravu šasi pri zmene pohonnej jednotky. Záleží na tom, aké bude naše auto silné – podľa toho nás to zasiahne alebo nie. Ak však má prísť nejaká zmena medzi tímami na čele, bude to skôr v roku 2022,“ uzavrel Zak Brown.

Súvisiace články

Diskusia