Prečo mal Hamilton iné zadné krídlo ako Bottas? Pomohlo mu vyhrať?
![Valtteri Bottas pred Hamiltonom a Verstappenom](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ff1spravy.sk%2Fwp-content%2Fuploads%2F8-sunday-portugal.jpg&w=3840&q=90)
![Ladislav Király](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ff1spravy.sk%2Fwp-content%2Fuploads%2Fc156fvc8f_ladislav_kiraly_200.png&w=420&q=75)
Valtteri Bottas sa v priebehu portugalského súťažného víkendu na chvíľu opäť prihlásil o slovo. V kvalifikácii bol nečakane rýchlejší ako Lewis Hamilton a veril, že tento úspech dokáže potvrdiť aj v pretekoch. Ibaže mu to napokon nevyšlo a vo veľkej cene na svojho tímového kolegu už nestačil.
Pozornejšie oko si všimlo, že Hamilton počas víkendu stavil na inú konfiguráciu zadného krídla. Mal ho o niečo menšie ako Bottas a v stredovej časti bolo podopreté dvojicou oporných stĺpikov. Fínovo zadné krídlo bolo z hľadiska plochy väčšie a podopreté bolo len jediným stĺpikom. Aký bol medzi oboma prístupmi rozdiel?
![](https://f1spravy.sk/wp-content/uploads/Lewis-Hamilton-9-1024x640.jpg)
„Bolo fascinujúce vidieť, že Hamilton sa po stránke úrovne prítlaku ubral inou cestou ako Valtteri Bottas,“ píše technický odborník Motorsport.com Matthew Somerfield pripomínajúc, že Mercedes má k dispozícii dve rôzne nastavenia zadných krídel a je možné, že jazdci ich budú striedať častejšie.
„Zmeny možno zvonku nevyzerajú drasticky, ale ponúkajú malé rozdiely týkajúce sa jazdenia s inou úrovňou prítlaku, vplyvom na odpor vzduchu a DRS efekt,“ pokračuje Somers, ktorý si netrúfal povedať, či za túto voľbu mohol Mercedes ako tím alebo sa rozhodovali samotní jazdci.
Hamilton však stavil na krídlo s dvoma stĺpikmi, ktoré bolo výrazne menšie, ako Bottasovo: „Britovi mohlo dať výhodu na rovinkách, ale na druhej strane mu to mohlo sťažiť v zákrutách. Vyzerá to tak, že sa to prejavilo v kvalifikácii, kde Hamilton na kolegu nestačil – ten mal v závere kola, keď sa rozhodovalo, stabilnejšiu zadnú časť.“
![](https://f1spravy.sk/wp-content/uploads/Valtteri-Bottas-11-1024x640.jpg)
V pretekoch sa však karta obrátila a Hamiltonove pneumatiky vďaka slabšiemu prítlaku fungovali stabilnejšie. Bottas tie svoje síce dokázal lepšie zahriať, ale v najlepšej forme sa udržali len niekoľko kôl. Aj preto sa Hamilton po štarte možno chvíľu úmyselne držal v ústraní a vyčkával.
Vďaka menšiemu zadnému krídlu to mal Hamilton s predbiehaním súperov o niečo ľahšie; na rovinkách dokázal vyvinúť vyššiu rýchlosť a bez väčších problémov získať pozíciu k dobru. Bol to rozhodujúci faktor jeho víťazstva alebo by Bottasa zdolal tak či tak?