Prečo Ferrari vo Fiorane toľko testuje? Pretože môže
![Carlos Sainz vo Fiorane](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ff1spravy.sk%2Fwp-content%2Fuploads%2FCarlos-Sainz-5.jpg&w=3840&q=90)
![Matúš Pavlík](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ff1spravy.sk%2Fwp-content%2Fuploads%2Fc156fvc8f_matus_pavlik_200.png&w=420&q=75)
Možno aj vy ste si všimli, že Ferrari od začiatku sezóny intenzívne testuje na okruhu vo Fiorane. Je až zvláštne ako málo informácií o tom máme. Testovanie s aktuálnymi monopostami je dnes veľmi obmedzené, no jazdiť s dvojročným autom nie je obmedzené vôbec.
Začalo to ešte pred štartom sezóny. FIA a Formula 1 skrátila predsezónne testy na kratučké tri dni, čo sa väčšine tímov vôbec nepáčilo. Patrilo medzi nich aj Ferrari, ktoré sa napokon rozhodlo pre vlastný test. V monoposte SF71H sa počas piatich dní vo Fiorane vystriedala pätica juniorov, Charles Leclerc a Carlos Sainz. Najväčšiu porciu kilometrov vtedy dostal Španiel, ktorému to veľmi pomohlo oboznámiť sa s procesmi v tíme.
Ani po štarte sezóny však Ferrari s testovaním neprestalo a jazdilo sa aj minulý týždeň. V stredu odjazdil vyše 300 kilometrov Carlos Sainz, vo štvrtok ho vystriedali Mick Schumacher a Callum Ilott, každý z nich absolvoval okolo 200 kilometrov.
Zaujímavá je i voľba monopostu. Ferrari vo Fiorane nasadzuje SF71H z roku 2018, pričom podľa pravidiel už môže nasadiť SF90 z roku 2019. Ten sa napohľad zdá ako rozumnejšia voľba, keďže pred sezónou 2019 došlo k úprave aerodynamických pravidiel. Podľa prvotných vyjadrení siahla Scuderia po SF71H z dôvodu, že ho do podobných skúšok nasadila už vlani, monopost tak bol vo februári 2021 pripravený. Neskôr v médiách odznelo, že monopost z roku 2018 lepšie vyhovuje skúškam, ktoré Ferrari potrebuje vykonať.
A čo vlastne Ferrari vo Fiorane skúša? Z toho mála čo vieme, pracujú inžinieri na korelácii dát pre nový simulátor, ktorý v Maranelle spustia čo nevidieť. Je preto logické, že potrebujú porovnávať dáta z nového simulátora s dátami na trati.
Viac toho zatiaľ nevieme. Podľa pravidiel samozrejme Ferrari nesmie nasadiť žiadne aktuálne súčiastky, rovnako tak pohonná jednotka musí byť rovnaká ako v roku 2018. Z vonkajšieho pohľadu to je naozaj SF71H s pôvodnou aerodynamikou, do útrob monopostu však samozrejme nevidíme. Ďalšou otázkou, ktorú sa zatiaľ nikto nespytoval je, aké pneumatiky má monopost vlastne obuté. Ťažko si totiž predstaviť, že by Pirelli pokračovalo v produkcii pneumatík z roku 2018, ktoré sú o dve generácie pozadu v porovnaní s tými súčasnými.
A keď sa portál RacingNews365.com Ferrari spytoval, prečo sa vo Fiorane toľko testuje, odpoveďou vraj bolo strohé: „Pretože môžeme.“
A naozaj, Scuderia nerobí nič, čo by pravidlá zakazovali. Testovanie so starými autami zakázané nie je, no či sa Ferrari skutočne usiluje len o správnu koreláciu dát s novým simulátorom, je zatiaľ dosť otázne.
- Značky
- Ferrari