logo F1online.sk

Prečo Ferrari vo Fiorane toľko testuje? Pretože môže

Carlos Sainz vo Fiorane
© Twitter/Scuderia Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík26. 4. 2021

Možno aj vy ste si všimli, že Ferrari od začiatku sezóny intenzívne testuje na okruhu vo Fiorane. Je až zvláštne ako málo informácií o tom máme. Testovanie s aktuálnymi monopostami je dnes veľmi obmedzené, no jazdiť s dvojročným autom nie je obmedzené vôbec.

Začalo to ešte pred štartom sezóny. FIA a Formula 1 skrátila predsezónne testy na kratučké tri dni, čo sa väčšine tímov vôbec nepáčilo. Patrilo medzi nich aj Ferrari, ktoré sa napokon rozhodlo pre vlastný test. V monoposte SF71H sa počas piatich dní vo Fiorane vystriedala pätica juniorov, Charles Leclerc a Carlos Sainz. Najväčšiu porciu kilometrov vtedy dostal Španiel, ktorému to veľmi pomohlo oboznámiť sa s procesmi v tíme.

Ani po štarte sezóny však Ferrari s testovaním neprestalo a jazdilo sa aj minulý týždeň. V stredu odjazdil vyše 300 kilometrov Carlos Sainz, vo štvrtok ho vystriedali Mick Schumacher a Callum Ilott, každý z nich absolvoval okolo 200 kilometrov.

Zaujímavá je i voľba monopostu. Ferrari vo Fiorane nasadzuje SF71H z roku 2018, pričom podľa pravidiel už môže nasadiť SF90 z roku 2019. Ten sa napohľad zdá ako rozumnejšia voľba, keďže pred sezónou 2019 došlo k úprave aerodynamických pravidiel. Podľa prvotných vyjadrení siahla Scuderia po SF71H z dôvodu, že ho do podobných skúšok nasadila už vlani, monopost tak bol vo februári 2021 pripravený. Neskôr v médiách odznelo, že monopost z roku 2018 lepšie vyhovuje skúškam, ktoré Ferrari potrebuje vykonať.

A čo vlastne Ferrari vo Fiorane skúša? Z toho mála čo vieme, pracujú inžinieri na korelácii dát pre nový simulátor, ktorý v Maranelle spustia čo nevidieť. Je preto logické, že potrebujú porovnávať dáta z nového simulátora s dátami na trati.

Viac toho zatiaľ nevieme. Podľa pravidiel samozrejme Ferrari nesmie nasadiť žiadne aktuálne súčiastky, rovnako tak pohonná jednotka musí byť rovnaká ako v roku 2018. Z vonkajšieho pohľadu to je naozaj SF71H s pôvodnou aerodynamikou, do útrob monopostu však samozrejme nevidíme. Ďalšou otázkou, ktorú sa zatiaľ nikto nespytoval je, aké pneumatiky má monopost vlastne obuté. Ťažko si totiž predstaviť, že by Pirelli pokračovalo v produkcii pneumatík z roku 2018, ktoré sú o dve generácie pozadu v porovnaní s tými súčasnými.

A keď sa portál RacingNews365.com Ferrari spytoval, prečo sa vo Fiorane toľko testuje, odpoveďou vraj bolo strohé: „Pretože môžeme.“

A naozaj, Scuderia nerobí nič, čo by pravidlá zakazovali. Testovanie so starými autami zakázané nie je, no či sa Ferrari skutočne usiluje len o správnu koreláciu dát s novým simulátorom, je zatiaľ dosť otázne.