Mal Leclerc využiť šmyk Verstappena a ujať sa vedenia?
Pri reštarte pretekov sme boli svedkami zaujímavej situácie. Max Verstappen v závere zahrievacieho kola dostal šmyk a na malý moment sa dostal mimo trate. Mal druhý Charles Leclerc využiť túto príležitosť a dostať sa pred neho? Podľa Landa Norrisa, ktorý mal na situáciu dobrý výhľad, to mal skúsiť.
Max Verstappen dostal šmyk v Rivazze 1, v sedemnástej zákrute z devätnástich. Zdalo sa, že minimálne na okamih Holanďan všetkými štyrmi kolesami opustil trať. Charles Leclerc ako druhý v poradí akoby ešte trochu ubral plyn, aby sa s Verstappenom nedostal do zbytočného kontaktu.
„Mal som na to dobrý výhľad, celé to vyzeralo pomerne zábavne. Myslím si, že Charles ho mohol predbehnúť. Max stratil kontrolou nad autom a išiel doľava. Charles dupol na brzdy a takmer zastavil. V určitom okamihu by však musel prejsť okolo Maxa, ktorý bol v tej zákrute blízko bariére,“ povedal Lando Norris, ktorý profitoval z tohto chaosu, keď po reštarte na rovinke presvišťal okolo Leclerca a získal druhú pozíciu.
Lando Norris by vraj Verstappena predbehol, ak by bol on druhý v poradí. „Zrejme by sme sa mali opýtať kompetentných na presný výklad pravidiel pre tieto situácie. V každom prípade, Max išiel veľmi pomaly. Charles mohol v danom okamihu okolo neho prejsť. Nie som si istý, no ak by som bol druhý, išiel by som do toho. Mal by som vďaka tomu šancu vyhrať, čo je risk, ktorý za to stojí.“
Charles Leclerc priznal, že uvažoval nad touto alternatívou, no rozhodnutie nepredbiehať vníma aj spätne ako správne. „V jednom okamihu som to zvažoval, no hneď som spomalil. Bolo to správne rozhodnutie, pretože Max bol stále aspoň jedným kolesom na trati. Spomalil som, pretože sa nedostal do úplného šmyku. Rozmýšľal som nad tým, čo spraviť, no už bolo neskoro, pretože už bol predo mnou,“ vyhlásil Charles Leclerc.
Z pohľadu Maxa Verstappena to bola asi jeho jediná chyba počas víťazných pretekov. Našťastie preňho i Red Bull, nemala žiadne následky, a Holanďan získal víťazstvo. „Na chvíľu som bol mimo trate. Keď som sa vracal, tak som prirodzene išiel pomaly, potreboval som sa dostať zo šmyku a narovnať volant. Nemyslím si, že vtedy môžete predbiehať. Keď vidíte pred sebou auto, ktoré sa šmýka, tak v prvom rade by ste mali spomaliť, pretože neviete, čo sa stane. Sú to sekundy. Možno máte dve či tri sekundy, no s pneumatikami je to nevyspytateľné, pretože sa ľahko môžete dostať do šmyku aj vy sami,“ povedal víťaz pretekov.
Viac svetla do celého prípadu vniesla až FIA. Vo fáze safety caru vyšiel Sergio Pérez mimo trate a stratil pozíciu voči dvom pilotom. Následne ju získal späť, čo však bolo v rozpore s pravidlami a inkasoval 10-sekundový trest. Dalo by sa takto prihliadať na počínanie Verstappena, ak by stratil miesto voči Leclercovi, a chcel by ho získať späť? Alebo naopak, bol by v takom prípade vinný Leclerc?
Rovnako nevieme, akú úlohu zohrala nefungujúca vysielačka. Nevieme, či Charles Leclerc mal informáciu o tom, že sa bude konať štart po fáze safety caru, a nie klasický pevný štart, aký zväčša vídavame po červenej vlajke.
„Kolo, ktoré jazdci absolvujú po prerušení, sa započítava do pretekovej vzdialenosti. Platia preň však rovnaké princípy ako pre zahrievacie kolo. Ak sa auto dostane mimo pozície, tak si ju môže prinavrátiť pred prvou safety car čiarou (nachádzala sa medzi Rivazzou 2 a zákrutou č. 19, pozn. red.),“ povedal riaditeľ pretekov Michael Masi.
Aj v tomto prípade máme ilustráciu – Charles Leclerc dostal šmyk v zahrievacom kole, no keďže sa tak stalo uprostred kola a nepredbehol ho posledný jazdec, mohol sa vrátiť na svoju pozíciu. Naopak, návrat Sergia Péreza po výlete mimo trať počas safety caru bol v zmysle pravidiel nelegálny.