Brundle tvrdí, že Hamilton získaval trvalú výhodu a Max mal konať inak
Martin Brundle si počas komentovania pretekov pre Sky Sports F1 okamžite všimol, že Max Verstappen Lewisa Hamiltona nepredstihol legálne. Bolo mu jasné, že výjazd mimo trate mu priniesol výhodu a svoju pozíciu bude musieť vrátiť.
„Športové pravidlá, doplnkové regulácie a rovnako aj poznámky uverejnené v priebehu veľkej ceny, sú v tomto smere pomerne jasné,“ uviedol Brundle vo svojom aktuálnom stĺpčeku. „Ak vďaka výjazdu mimo trate získate trvalú výhodu, ktorú (Max) svojim manévrom jednoznačne získal, tak ak nevrátite pozíciu, čaká vás penalizácia.“
Do hry však vstupujú aj iné skutočnosti. Lewis Hamilton v prvej časti pretekov vychádzal mimo trate doslova pravidelne. Jeden z fanúšikov mu narátal 29 porušení pravidiel. Nešlo aj v tomto prípade o získanie trvalej výhody?
„Výhoda tohto počinu je v tom, že vám stačí slabšie brzdiť a do zákruty si viete vniesť viac rýchlosti. Čo je podľa mňa pri pretekoch jazdených na čas predsa len trvalá výhoda. Christian Horner tvrdil, že takto sa dajú získať dve desatinky na kolo,“ pripomenul bývalý pretekár.
Za celý problém do istej miery môžu aj pravidlá, ktoré sú síce obsiahle a majú množstvo strán, ale napriek tomu presne nedefinujú, čo to trvalá výhoda vlastne znamená. Ak niekto súpera predstihne výjazdom mimo trate, tak je to jasné, ale ako sa má postupovať v takomto prípade, ako robil Hamilton, to nevieme. Kedy to už je trvalá výhoda a kedy ešte nie?
V minulom roku platili o niečo iné pravidlá a v Bahrajne bolo možné čiaru okruhu prekročiť len trikrát. Potom už prišla bielo-čierna vlajka a nahlásenie komisárom. Tentoraz však toto v „event notes“ nebolo. „Musíme na to dozerať konzistentne a nie len v kvalifikácii. Takto je to zmätočné a každého to len znervózňuje. A to vrátane tímov a jazdcov, s ktorými som po pretekoch hovoril,“ zdôraznil Brundle.
Brit vzápätí pripomenul, že Verstappen to aj tak mohol zvládnuť lepšie. „Max dostal od tímu informáciu, aby pozíciu prepustil späť a rozhodol sa tak spraviť okamžite medzi desiatou a jedenástou zákrutou. Hamilton tam mal otvorené zadné krídlo a Max si navyše pošpinil sliky, pretože vyšiel mimo stopy…“
„Prečo si nepočkal na miesto po trinástej zákrute, Lewisa pred seba nepustil tak, aby musel vyjsť mimo stopy on a aby mal potom na vstupe do ďalšieho kola hneď výhodu DRS? Alebo ak by aj pred jedenástou zákrutou ostal v stope, tak by okamžite dostal vzduchovú clonu – hneď, ako by sa Lewis zaradil pred neho,“ začudoval sa Martin Brundle.