logo F1online.skF1online.sk

Budkowski o nafúknutom Alpine: My vieme, že to funguje

Esteban Ocon
© Alpine
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 3. 2021

Zmena pravidiel je síce drobná, no aj tak sa nám postarala o niekoľko zaujímavostí pokiaľ ide o dizajn monopostov. Mercedes a Aston Martin prišiel s charakteristickým hrbom na kryte motora, to je však nič s nápadom z dielne inžinierov tímu Alpine, ktorí horný nasávací otvor nevídane nafúkli.

To so sebou samozrejme prináša výhody i nevýhody. Vďaka voľbe tohto konceptu mohli Francúzi zmenšiť bočnice a bočné nasávacie otvory, čo aerodynamike samozrejme pomôže. Inžinieri však museli stratu chladenia vykompenzovať zväčšením horného nasávacieho otvoru, čo si vyžiadalo aj nutnosť presunu niektorých väčších komponentov bližšie k nasávaniu. Vďaka tomu má monopost A521 zvláštny „gorilý“ tvar.

„Po technickej stránke sme si vybrali túto cestu,“ povedal výkonný riaditeľ tímu Alpine Marcin Budkowski. „Zistili sme, že zoštíhlenie bočníc prináša pozitívny efekt, čo samozrejme nie je pre nikoho novinka.“

„Rozhodli sme sa teda presunúť niektoré objemnejšie komponenty a umiestniť ich za prívod vzduchu. To dalo autu takýto objemnejší tvar, my však vieme, že to funguje. Iste, ovplyvní to i ťažisko monopostu, no celková aerodynamika má nad dobre umiestneným ťažiskom prevahu.“

Určite to je veľmi zaujímavý koncept a Alpine sa takto usiluje o minimalizáciu straty prítlaku v zadnej časti monopostu. Takýto tvar nasávacieho otvoru si vyslúžil prirovnanie k starému Ligieru JS5, ktorého tvar bol naozaj ikonický, avšak skôr v negatívnom zmysle slova. Po úvodných dvoch dňoch testov však v Alpine vládla spokojnosť.

„Piatok bol pre nás dobrým dňom. V aute sedel celý deň Esteban. Naplnili sme celý náš program, skúšali aerodynamiku a rôzne nastavenie,“ povedal Budkowski.

„Na konci dňa sa v aute cítil komfortne, hoci podmienky boli zložité so silným vetrom a piesočnou búrkou. Bol to však dobrý deň,“ dodal.

Súvisiace články

Diskusia