logo F1online.sk

Skopírovať súperovo riešenie trvá dva dni, hovorí Fry

Aston Martin AMR21, deflektory
© Aston Martin
Milan Kubala
Milan Kubala10. 3. 2021

Pri svojom predstavení si každý tím dal záležať, aby konkurencii neukázal nič, čo by jej mohlo pomôcť. Nasadzovali sa nepravé súčiastky, začierňovali sa obrázky alebo sa vôbec žiadne nezverejňovali. Dôvod je jednoduchý: Podľa Pata Frya vie konkurencia expresne rýchlo skopírovať niektoré riešenia súperov, jeho tím to vraj dokáže za dva dni.

Pat Fry je technickým riaditeľom Alpine a fungovanie tímov veľmi dobre pozná. Všetky striehnu na to, s čím prídu súperi, a tí sa zas snažia svoje tajomstvá skryť. “Toto tajnostkárstvo, ktoré sa objavuje, sa týka oblasti okolo hrany podlahy, pred zadnými kolesami, v oblasti brzdových kanálikov. Práve tie sa snažia skryť.”

“Skutočnosť je taká, že ak by som videl niečo na druhom aute a ono má inak usporiadane krídelká, alebo má podlaha iný tvar, tak by som to do dvoch dní vedel začať testovať vo veternom tuneli a do týždňa by to bolo na aute,” vysvetlil 56-ročný Brit. Do Veľkej ceny Bahrajnu je tak ešte dosť času.

“Prišlo k veľkej zmene pravidiel, aj keď je pravda, že šlo o veľmi ohraničenú časť auta, no bolo by pomerne jednoduché zareagovať a zistiť, či niekto prišiel s riešením, ktoré funguje lepšie než riešenia všetkých ostatných. Taká je proste Formula 1. Všetci si tu myslíme, že sme šikovní, snažíme sa skryť, čo vlastne robíme. Akí sme rýchli, to sa však dozvieme až na pretekoch v Bahrajne,” pokračoval.

Času na skopírovanie riešení konkurencie bude tento rok predsa len menej, keďže posledný deň predsezónnych testov a piatkové tréningy v Bahrajne bude deliť len jedenásť dní. Následne však budú mať tímy dva voľné víkendy, nuž do Imoly by si mohli poľahky priniesť menší balík noviniek.

“Kombinácia zmien v podlahe, ktorú sa ľudia snažia tak skrývať, v brzdových kanálikoch a okrajoch difúzora sa postarala o značný úbytok prítlaku,” poznamenáva Fry. “Myslím si, že práve táto oblasť bude hlavným predmetom vývoja. My už máme nastavený svoj program.”

“Avšak, ak mám byť úprimný, po skúsenostiach z mnohých tímov, v ktorých som bol, som videl, že táto oblasť je jedna z tých, pri ktorých vo veterných tuneloch neviete úplne hodnoverne namodelovať deformácie pneumatiky.” Preto budú dáta priamo z okruhu ešte cennejšie a budú hrať v prospech tých, ktorí nájdu správne riešenie na prvý pokus. Nezabudnime, že sa tento rok piatkové tréningy skracujú na 60 minút.

Predsezónne testy sa začnú už tento piatok, no to ešte nemôžeme čakať, že by nám stajne ukázali tie najlepšie vychytávky, ktoré majú pripravené. Tímy najskôr začnú s dôkladnou kontrolou systémov a až následne sa pustia do hľadania výkonu.

A Fry tiež poznamenal, že tímy budú odkladať nasadenie finálnych verzií súčiastok na čo najneskorší termín. “Ja očakávam, že si na testy a prvé preteky všetci pripravia tonu vecí na otestovanie. My nemáme len jedno riešenie, je ich kvantum, ktoré potrebujeme otestovať.”