logo F1online.skF1online.sk

Tím Haas vývojové žetóny nevyužil

Haas VF-21
© Haas
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík5. 3. 2021

Maximálne úsporný režim. Nechýbalo veľa a najmä vinou pandémie sme mohli prísť o jeden z desiatky súčasných tímov. Americký Haas má za sebou dvanásť mesiacov, počas ktorých obracal v ruke každý dolár. V roku 2020 monopost VF-20 vôbec nevyvíjal a rovnaký osud čaká aj jeho nástupcu. Všetko úsilie smeruje k roku 2022 a novým technickým pravidlám.

Ťažké milióny ruského oligarchu Dmitrija Mazepina a užšia kooperácia s Ferrari, ktorej tvárou je Mick Schumacher. Ten pomohol tímu získať i ďalšieho sponzora, telekomunikačnú spoločnosť 1&1. To spolu s výdatným šetrením znamená, že Haas sa môže postaviť aj na štart sezóny 2021.

Kvôli pandémii prišla FIA a F1 s radom opatrení, ktoré mali zraziť náklady na vývoj. Zavedenie nových technických predpisov sa o rok odložilo, došlo aj k čiastočnému zmrazeniu vývoja zavedením tzv. žetónového systému. Poskytnuté dva žetóny na zmenu auta však Haas nevyužil, pretože nový monopost upravoval len minimálne.

„Naše vývojové žetóny sme nevyužili,“ priznal boss Haasu Günther Steiner. „Nebude to pre nás udržiavací rok, skôr tranzitný. Investovať množstvo času, peňazí, žetónov, času vo veternom tuneli do jednej sezóny? Okrem toho, naše minuloročné auto nebolo práve najlepšie. Takže ak si zrátate dve a dve, tak je zbytočné investovať do krátkodobého projektu. Oveľa dôležitejšie je okamžite investovať v strednodobom až dlhodobom horizonte, ktorým je rok 2022 a nové pravidlá.“

„Takže nie, podľa mňa to nie je udržiavacia sezóna, stále sa pokúšate o čo najlepší výsledok. Nikdy nechcete byť poslední. Snažíte sa zo seba vydať to najlepšie a presne to sme aj urobili. Chlapci vynaložili veľa úsilia, aby vyťažili maximum z toho mála času, ktorý sme na vývoj mali,“ povedal Steiner.

Na druhú stranu, všetko zlé je na niečo dobré. Americký tím bude mať vďaka deviatemu miestu v Pohári konštruktérov k dispozícii viac času vo veternom tuneli a bude môcť viac využívať CFD, vďaka novému pravidlu o tzv. aerodynamickom hendikepe. Je možné, že všetci rivali Haasu využili vyhradený priestor aj na monopost pre rok 2021, čo pre partičku z Banbury neplatí.

Je však otázne, či má americký tím dostatok prostriedkov, aby daný priestor mohol naplno využiť. Ak by sa mu to podarilo, tak by to pred štartom sezóny 2022 mohlo znamenať ďalšiu drobnú výhodu.

„Áno, máme to v pláne,“ odpovedal Steiner na otázku, či má Haas dostatok rozpočtu, aby to využil. „Technický tím začal pracovať v januári a myslím, že ho dokážeme celý využiť a využijeme ho efektívne. Je to trochu výzva, pretože zo začiatku nám to s CFD šlo pomaly. Cieľom je však využiť všetok dostupný priestor.“

Súvisiace články

Diskusia