logo F1online.skF1online.sk

Budúcoročné Ferrari (ne)bude mať premiéru 23. januára vo Fiorane

Charles Leclerc
© X/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 02:31

Ferrari predstavilo svoj januárový predsezónny program. Monopost talianskej stajne by sa mal prvýkrát predstaviť na trati 23. januára na jeho súkromnom okruhu vo Fiorane, hoci ako upozorňuje Frédéric Vasseur, v skutočnosti to ešte nebude tak celkom budúcoročné auto, ale len jeho úplne základná špecifikácia.

Najúspešnejší tím v histórii Formuly 1 chce vstúpiť do novej éry jazdami u seba doma. O polnoci zo štvrtka na piatok Ferrari informovalo svojich fanúšikov o tom, že monopost sa prvýkrát predstaví na testovacej trati vo Fiorane, a to buď v rámci demonštračných jázd, alebo filmovacieho dňa.

Pre aký formát sa napokon rozhodne, ešte nie je známe. V prípade demonštračných jázd bude mať k dispozícii len 15 kilometrov, čo vo Fiorane predstavuje päť kôl, ktoré postačia na previerku základných systémov monopostu. Rovnako dobre si však môže vyčerpať jeden z dvoch filmovacích dní, počas ktorých je povolené odjazdiť až 200 kilometrov. V každom prípade to však bude veľmi dôležitý štart a skúška pohonnej jednotky pred príchodom do Barcelony, kde sa 26. januára začínajú neoficiálne predsezónne testy.

V Maranelle sa už tradične objaví množstvo zvedavcov a fanúšikov. Šéf tímu Frédéric Vasseur ich však pripravuje na to, že v januári neuvidia auto, s ktorým stajňa odjazdí bahrajnské testy a napokon Veľkú cenu Austrálie. Ferrari neočakáva, že by niekto už v januári ukázal karty, hoci všetci budú chcieť odjazdiť pár kilometrov už pred barcelonskými testami.

“Myslím si, že každý pôjde do toho,” povedal Frédéric Vasseur cez týždeň a prezradil, prečo podľa neho neuvidíme skutočné autá už v januári. “V tejto situácii bude najdôležitejšie odjazdiť dostatok kilometrov. Nebudeme sa naháňať za výkonom, ale zbierať kilometre, aby sme si overili naše technické voľby z hľadiska spoľahlivosti.”

“Až potom príde na rad výkon. Myslím si, že každý príde do Barcelony, nuž, nie s prototypom, ale nazvime to A-špecifikáciou,” predpovedá francúzsky manažér. Keďže tentoraz sa menia aj pravidlá pohonných jednotiek, prvé testovacie dni budú práve o tom, čo sa nachádza v útrobách áut, nie ako vyzerá ich karoséria a ako funguje aerodynamika.

Januárové autá si prejdú veľkou premenou

V minulých rokoch sme si zvykli na to, že už v prvom dni predsezónnych testov tímy obúvali najmäkšie zmesi a púšťali sa do prvých kvalifikačných simulácií. “Už nie sme zvyknutí na deväť testovacích dní. V posledných štyroch-piatich sezónach sme mali tri dni. Máme teda výhodu, ale to znamená, že aj program bude celkom iný.”

“V takejto sezóne je prvým cieľom spoľahlivosť. Určite si ešte dobre spomínate na sezóny spred desiatich alebo pätnástich rokov, keď sme na prvých veľkých cenách videli obrovský podiel odstúpení. Tomu sa chceme vyhnúť aj v porovnaní s rokom 2025 a diskvalifikáciou,” pokračoval Vasseur pripomínajúc čínske problémy. “Keď toho neodjazdíte dosť, nemáte dobrú referenciu, je z toho dlhý proces.”

Súkromné barcelonské testy sú síce vypísané na päť dní, ale každý tím môže využiť len tri z nich. V prípade veľkých technických problémov si tak môže vyhradiť celé dva dni na ich dôkladné zmapovanie a vyriešenie bez toho, aby sa mechanici museli v strese naháňať.

Termíny predsezónnych testov:
26. až 30. januára – Predsezónne testy v Barcelone
11. až 13. februára – Predsezónne testy v Bahrajne
18. až 20. februára – Predsezónne testy v Bahrajne

“V Barcelone bude prioritou s autom jazdiť, aby sme spoznali jeho spoľahlivosť, v čom sa potrebujeme zlepšiť a na čo máme reagovať. Ak niečo objavíte až na druhých bahrajnských testoch, nestihnete na to zareagovať pred Austráliou,” upozornil 57-ročný Francúz. “Prvé testy v Barcelone tak budú viac o kilometroch než o čistom výkone.”

Po predsezónnych testoch bude nasledovať veľká vývojová vojna, predpovedá. Tímy totiž spoznajú riešenia konkurencie, mnohé si osvoja, nuž a každá iterácia vo veternom tuneli bude prinášať desatinky sekundy.

“Som presvedčený o tom, že v roku 2025 sa výsledky predsezónnych testov takmer zhodovali s tým, čo sme videli na posledných pretekoch v Abú Zabí. V priebehu budúceho roka však uvidíme obrovské vývojové tempo, ktoré sa bude viac podobať na rok 2022,” uvažuje Vasseur.

Mechanici zostavia auto pár hodín pred začiatkom jázd

Ferrari ukončilo svoj vývoj už v apríli a všetky zbrane nasadilo do budúcoročného boja. To však neznamená, že by inžinieri a mechanici mali v januári menej práce, práve naopak. Vasseur prezradil, že tím bude pracovať na aerodynamike až do poslednej chvíle, a dokonca aj veľmi základná A-špecifikácia naberie reálne kontúry len pár hodín pred výjazdom na trať.

Frédéric Vasseur dostal otázku, či si Ferrari vybralo agresívnu koncepciu. “Nevnímame to tak, či je agresívna, alebo nie. Agresívny je však odklad konečných nákresov až na poslednú chvíľu. Do Barcelony a do Bahrajnu prídeme na poslednú chvíľu s autom, ktoré budeme musieť poskladať v garáži.”

“Toto je agresívne. Ak chcete všetko dokončiť s mesačným predstihom, to vôbec nie je agresívne, ale konzervatívne. My však budeme agresívni, pretože máme v pláne dokončiť skladanie auta deň pred jeho nasadením na trať,” doplnil.

Súvisiace články

Diskusia