logo F1online.skF1online.sk

Za úspech sa platí. Norris a McLaren budú musieť zaplatiť milióny, aby mohli v roku 2026 pretekať

Spoločná fotka jazdcov zo sezóny 2025
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 12:49

Sezóna 2026 je uzavretá, hoci definitívne to bude platiť až po piatkovom odovzdávaní cien, po ktorom sú výsledky šampionátu právoplatné. Len dovtedy majú totiž súperi čas vzniesť posledné námietky. Nikto však nič také nečaká, a tak už vieme povedať, aké čiastky budú musieť zaplatiť jazdci a tímy Medzinárodnej automobilovej federácii, aby mohli pretekať v roku 2026.

Aby mohol pilot jazdiť vo Formule 1, musí splniť podmienky na získanie superlicencie, no tým sa jeho povinnosti neskončili. Každý rok si musí predĺžiť jej platnosť, čo nie je zadarmo. Poplatok pozostáva zo základnej čiastky, ku ktorej sa pripočíta prirážka v závislosti od počtu získaných bodov.

Pred sezónou 2026 FIA stanovila základný poplatok na úrovni 11 842 eur, pričom za každý získaný bod sa tento poplatok navýši o ďalších 2 392 eur. Vzhľadom na to, že v tejto sezóne najviac bodov získal Lando Norris, bude musieť za predĺženie superlicencie zaplatiť najviac. Okrem neho však aj Max Verstappen bude musieť na účet FIA zaslať viac ako milión eur. Pre porovnanie, v dominantnom roku 2023 stála Verstappena superlicencia až 1,3 milióna.

Náklady na superlicenciu porastú aj Oscarovi Piastrimu, ktorý v porovnaní s minulým rokom musí nájsť o 300-tisíc viac. Polmilióna ušetrí Carlos Sainz a Charlesovi Leclercovi bude stačiť o 250-tisíc menej.

Pilot Štartovné na rok 2026 Rozdiel oproti 2025
Body Suma (€)
Lando Norris 423 1 023 658 +147 143
Max Verstappen 421 1 018 874 -3 360
Oscar Piastri 410 992 562 +305 713
George Russell 319 774 890 +196 752
Charles Leclerc 242 590 706 -244 175
Lewis Hamilton 156 384 994 -142 258
Kimi Antonelli 150 370 642 +359 189
Alex Albon 73 186 458 +147 249
Carlos Sainz 64 164 930 -517 293
Fernando Alonso 56 145 794 -27 569
Nico Hülkenberg 51 133 834 +27 548
Isack Hadjar 51 133 834 +122 381
Oliver Bearman 41 109 914 +82 270
Esteban Ocon 38 102 738 +38 086
Liam Lawson 38 102 738 +82 033
Lance Stroll 33 90 778 +23 813
Pierre Gasly 22 64 466 -44 133
Gabriel Bortoleto 19 57 290 +45 837
Sergio Pérez 0 11 842 -351 187
Franco Colapinto 0 11 842 -11 176
Arvid Lindblad 0 11 842
Valtteri Bottas 0 11 842 +389
SPOLU 6 496 468

Piloti sa však nemusia báť, že by to museli hradiť z vlastného vrecka; aspoň v prípade, že majú na nasledujúcu sezónu sedačku. “Našťastie to uhrádza tím,” prezradil Max Verstappen po rekordnej sezóne 2023. “Myslím si, že by sa tu mal nastaviť nejaký rozumný pomer.”

“Viete však, tieto veci sú súčasťou pravidiel, no podľa mňa nikto nečakal, že by sa niekomu podarilo získať tak veľa bodov,” uviedol na margo svojho 1,3-miliónového štartovného, ktoré bolo treba uhradiť, aby mohol pretekať v roku 2024. “Nemyslím si, že je správne, aby sme museli platiť tak veľa. Takto to nefunguje ani v iných športoch, a pritom máme v kalendári čoraz viac pretekov.”

Aj tímy platia štartovné

Taká istá povinnosť pred sezónou 2026 čaká aj tímy. Ich štartovné sa počíta rovnako ako v prípade superlicencií, líši sa len v základnej čiastke a v navýšení za každý získaný bod. Tieto sumy sa každoročne upravujú podľa indexu spotrebiteľských cien v USA. Podľa najnovších údajov ide o 3,0 percenta. Aby teda tím mohol v roku 2026 nastúpiť, na základe týchto údajov vieme štartovné vypočítať.

Každý bude musieť uhradiť paušálny poplatok vo výške 680-tisíc dolárov, keďže tímové poplatky sú v športových pravidlách vyčíslené v dolároch, čo v prepočte predstavuje 603-tisíc eur. Dolár však medziročne oslabil oproti euru o takmer desať percent, preto je v prepočte na eurá poplatok nižší ako pred rokom. Táto správa poteší všetky európske tímy.

Víťaz Pohára konštruktérov zaplatí okrem základného štartovného aj 7 229 eur za každý získaný bod. Ostatné tímy majú menšiu úľavu a za každý bod sa im k základnému poplatku pripočíta len 6 023 eur.

Tím Štartovné na rok 2026 Rozdiel oproti 2025
Body Suma (€)
McLaren 833 6 624 281 +801 106
Mercedes 469 3 427 311 -250 210
Red Bull 451 3 318 897 -1 141 978
Ferrari 398 2 999 678 -1 869 059
Williams 137 1 427 675 +669 928
Racing Bulls 92 1 156 640 +211 147
Aston Martin 89 1 138 571 -117 674
Haas 79 1 078 341 +55 160
Sauber 70 1 024 134 +350 549
Alpine 22 735 030 -333 469
Cadillac 0 602 524
SPOLU 23 533 082

Medzinárodná automobilová federácia tak na superlicenciách a štartovnom pre tímy vo Formule 1 zinkasuje viac ako 30 miliónov eur.

Súvisiace články

Diskusia