Za úspech sa platí. Norris a McLaren budú musieť zaplatiť milióny, aby mohli v roku 2026 pretekať


Sezóna 2026 je uzavretá, hoci definitívne to bude platiť až po piatkovom odovzdávaní cien, po ktorom sú výsledky šampionátu právoplatné. Len dovtedy majú totiž súperi čas vzniesť posledné námietky. Nikto však nič také nečaká, a tak už vieme povedať, aké čiastky budú musieť zaplatiť jazdci a tímy Medzinárodnej automobilovej federácii, aby mohli pretekať v roku 2026.
Aby mohol pilot jazdiť vo Formule 1, musí splniť podmienky na získanie superlicencie, no tým sa jeho povinnosti neskončili. Každý rok si musí predĺžiť jej platnosť, čo nie je zadarmo. Poplatok pozostáva zo základnej čiastky, ku ktorej sa pripočíta prirážka v závislosti od počtu získaných bodov.
Pred sezónou 2026 FIA stanovila základný poplatok na úrovni 11 842 eur, pričom za každý získaný bod sa tento poplatok navýši o ďalších 2 392 eur. Vzhľadom na to, že v tejto sezóne najviac bodov získal Lando Norris, bude musieť za predĺženie superlicencie zaplatiť najviac. Okrem neho však aj Max Verstappen bude musieť na účet FIA zaslať viac ako milión eur. Pre porovnanie, v dominantnom roku 2023 stála Verstappena superlicencia až 1,3 milióna.
Náklady na superlicenciu porastú aj Oscarovi Piastrimu, ktorý v porovnaní s minulým rokom musí nájsť o 300-tisíc viac. Polmilióna ušetrí Carlos Sainz a Charlesovi Leclercovi bude stačiť o 250-tisíc menej.
| Pilot | Štartovné na rok 2026 | Rozdiel oproti 2025 | |
|---|---|---|---|
| Body | Suma (€) | ||
| Lando Norris | 423 | 1 023 658 | +147 143 |
| Max Verstappen | 421 | 1 018 874 | -3 360 |
| Oscar Piastri | 410 | 992 562 | +305 713 |
| George Russell | 319 | 774 890 | +196 752 |
| Charles Leclerc | 242 | 590 706 | -244 175 |
| Lewis Hamilton | 156 | 384 994 | -142 258 |
| Kimi Antonelli | 150 | 370 642 | +359 189 |
| Alex Albon | 73 | 186 458 | +147 249 |
| Carlos Sainz | 64 | 164 930 | -517 293 |
| Fernando Alonso | 56 | 145 794 | -27 569 |
| Nico Hülkenberg | 51 | 133 834 | +27 548 |
| Isack Hadjar | 51 | 133 834 | +122 381 |
| Oliver Bearman | 41 | 109 914 | +82 270 |
| Esteban Ocon | 38 | 102 738 | +38 086 |
| Liam Lawson | 38 | 102 738 | +82 033 |
| Lance Stroll | 33 | 90 778 | +23 813 |
| Pierre Gasly | 22 | 64 466 | -44 133 |
| Gabriel Bortoleto | 19 | 57 290 | +45 837 |
| Sergio Pérez | 0 | 11 842 | -351 187 |
| Franco Colapinto | 0 | 11 842 | -11 176 |
| Arvid Lindblad | 0 | 11 842 | – |
| Valtteri Bottas | 0 | 11 842 | +389 |
| SPOLU | 6 496 468 | ||
Piloti sa však nemusia báť, že by to museli hradiť z vlastného vrecka; aspoň v prípade, že majú na nasledujúcu sezónu sedačku. “Našťastie to uhrádza tím,” prezradil Max Verstappen po rekordnej sezóne 2023. “Myslím si, že by sa tu mal nastaviť nejaký rozumný pomer.”
“Viete však, tieto veci sú súčasťou pravidiel, no podľa mňa nikto nečakal, že by sa niekomu podarilo získať tak veľa bodov,” uviedol na margo svojho 1,3-miliónového štartovného, ktoré bolo treba uhradiť, aby mohol pretekať v roku 2024. “Nemyslím si, že je správne, aby sme museli platiť tak veľa. Takto to nefunguje ani v iných športoch, a pritom máme v kalendári čoraz viac pretekov.”
Aj tímy platia štartovné
Taká istá povinnosť pred sezónou 2026 čaká aj tímy. Ich štartovné sa počíta rovnako ako v prípade superlicencií, líši sa len v základnej čiastke a v navýšení za každý získaný bod. Tieto sumy sa každoročne upravujú podľa indexu spotrebiteľských cien v USA. Podľa najnovších údajov ide o 3,0 percenta. Aby teda tím mohol v roku 2026 nastúpiť, na základe týchto údajov vieme štartovné vypočítať.
Každý bude musieť uhradiť paušálny poplatok vo výške 680-tisíc dolárov, keďže tímové poplatky sú v športových pravidlách vyčíslené v dolároch, čo v prepočte predstavuje 603-tisíc eur. Dolár však medziročne oslabil oproti euru o takmer desať percent, preto je v prepočte na eurá poplatok nižší ako pred rokom. Táto správa poteší všetky európske tímy.
Víťaz Pohára konštruktérov zaplatí okrem základného štartovného aj 7 229 eur za každý získaný bod. Ostatné tímy majú menšiu úľavu a za každý bod sa im k základnému poplatku pripočíta len 6 023 eur.
| Tím | Štartovné na rok 2026 | Rozdiel oproti 2025 | |
|---|---|---|---|
| Body | Suma (€) | ||
| McLaren | 833 | 6 624 281 | +801 106 |
| Mercedes | 469 | 3 427 311 | -250 210 |
| Red Bull | 451 | 3 318 897 | -1 141 978 |
| Ferrari | 398 | 2 999 678 | -1 869 059 |
| Williams | 137 | 1 427 675 | +669 928 |
| Racing Bulls | 92 | 1 156 640 | +211 147 |
| Aston Martin | 89 | 1 138 571 | -117 674 |
| Haas | 79 | 1 078 341 | +55 160 |
| Sauber | 70 | 1 024 134 | +350 549 |
| Alpine | 22 | 735 030 | -333 469 |
| Cadillac | 0 | 602 524 | – |
| SPOLU | 23 533 082 | ||
Medzinárodná automobilová federácia tak na superlicenciách a štartovnom pre tímy vo Formule 1 zinkasuje viac ako 30 miliónov eur.







