logo F1online.skF1online.sk

V utorok sa odjazdia posezónne testy. Každý tím nasadí mladíka a dva rôzne monoposty

Mechanici Ferrari menia pneumatiky Pirelli
© DPPI/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 00:03

V utorok nám súčasná generácia monopostov dá ešte jedno posledné zbohom. V skutočnosti sú posezónne testy v Abú Zabí dokonalou metaforou prechodu z roku 2025 do 2026. Tímy totiž nebudú jazdiť len s monopostom z roku 2025, ale nasadia aj prototyp, ktorého úlohou je simulovať okolnosti sezóny 2026.

Posezónne testy sú pomyselnou bodkou za uplynulou sezónou. Vlani boli pomerne pozorne sledované, keďže viacerí jazdci sa na okruhu Yas Marina predstavili vo svojich nových tímoch. V tomto roku bude tento deň dôležitý hlavne pre prípravy na rok 2026. Poďme si v krátkosti zosumarizovať, čo sa bude v utorok v Abú Zabí diať, aké monoposty sa objavia na trati a ktorí piloti ich budú riadiť.

Testov sa zúčastní všetkých desať tímov, z ktorých každý nasadí dva monoposty. Autá podľa špecifikácií technických pravidiel z roku 2025 obsadia juniorskí jazdci. Nasadenie mladíkov je pre tímy povinné a nariaďujú im to pravidlá. Druhý monopost každého tímu je špeciálne upravený prototyp, ktorý sa používal počas testov Pirelli v priebehu tejto sezóny. Tie obsadia pravidelní piloti jednotlivých tímov.

Pirelli požaduje, aby monoposty nasadili predné a zadné krídla s najnižším prítlakom určené na Monzu, inými slovami aby sa čo najviac podobali budúcoročným monopostom, ktoré budú mať oveľa menší odpor vzduchu a menší prítlak. Dodávateľ pneumatík sa tak chce čo najviac priblížiť špecifikáciám budúcoročných monopostov.

Prototypy budú mať taktiež elektronicky obmedzenú maximálnu rýchlosť na 300 kilometrov za hodinu. Dôvodom je, že budúcoročné autá budú mať aktívnu aerodynamiku na prednom aj zadnom krídle. Keďže autá dostupné pre testy v Abú Zabí majú len DRS, ktoré výrazne znižuje odpor na zadnej náprave, ale prednú ponecháva silne zaťaženú, rozhodli sa to v Pirelli riešiť obmedzením rýchlosti, aby nedošlo k prílišnému zaťaženiu prednej nápravy a pneumatiky sa viac priblížili podmienkam v roku 2026.

Možno sa to zdá ako maličkosť, ale vysoké rýchlosti s aktivovaným DRS môžu priniesť veľké teplotné rozdiely. Napríklad na najdlhšej rovinke v kalendári v Baku klesne teplota predných pneumatík o viac ako 30 stupňov Celzia a s aktívnou aerodynamikou na prednom krídle v roku 2026 bude tento pokles ešte väčší.

Navyše, v roku 2026 neuvidíme nič ako DRS zóny. Budeme mať zóny s nízkym prítlakom, v ktorých monoposty sklopia svoje predné a zadné krídla. Aby sa to aspoň čiastočne napodobnilo, na posezónnych testoch v Abú Zabí budú existovať až štyri DRS zóny. Okrem dvoch tradičných, ktoré si pamätáme z posledného víkendu, pribudne jedna na cieľovej rovinke a ďalšia medzi výjazdom z druhej zákruty a brzdením do piatej zákruty. Tento program je veľmi podobný tomu, čo robilo Pirelli spolu s tímami v priebehu tejto sezóny počas testov budúcoročných pneumatík.

Práve pre talianskeho dodávateľa pneumatík sa testy v Abú Zabí konajú. Pirelli plánuje na budúcu sezónu homologovať päť zmesí pneumatík od C1 po C5. V piatok na okruhu Yas Marina vyskúšajú tímy všetky okrem C1.

Kto bude jazdiť na posezónnych testoch v Abú Zabí?

Prototyp Monopost z roku 2025
McLaren Lando Norris
Oscar Piastri
Pato O’Ward
Mercedes Kimi Antonelli Frederik Vesti
Red Bull Isack Hadjar Ajumu Iwasa
Ferrari Charles Leclerc
Lewis Hamilton
Dino Beganovic
Williams Alex Albon
Lewis Hamilton
Luke Browning
Racing Bulls Liam Lawson Arvid Lindblad
Aston Martin Stoffel Vandoorne Jak Crawford
Haas Oliver Bearman
Esteban Ocon
Ryo Hirakawa
Sauber Gabriel Bortoleto
Nico Hülkenberg
Paul Aron
Alpine Pierre Gasly Kush Maini

Súvisiace články

Diskusia