logo F1online.skF1online.sk

Tu stratili body: Čo môže Norrisa, Verstappena a Piastriho mrzieť v prípade prehry?

Max Verstappen, Lando Norris a Oscar Piastri
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 11:21

Veľká cena Abú Zabí je tu. V hre o majstrovský titul sú až traja jazdci, no len jeden bude po dnešných pretekoch naozaj spokojný. Zvyšní dvaja budú môcť lamentovať nad svojimi tohtoročnými chybami. Kde teda Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri postrácali najviac bodov?

Z matematického pohľadu sú ešte všetci traja v hre. Najväčšie šance má však Lando Norris, ktorý má dvanásť bodov k dobru pred Maxom Verstappenom. Oscar Piastri stráca už šestnásť bodov a nájsť scenár, ktorý by mu zabezpečil majstrovský titul, je už pomerne náročným cvičením. Kde sa to pokazilo?

Lando Norris

Landa Norrisa toho môže zatiaľ mrzieť najmenej, keďže je v najvýhodnejšej pozícii. Kde však britský jazdec v tejto sezóne stratil a za čo si bude búchať hlavu o stenu, ak to napokon nevyjde?

“Vždy sa nájdu nejaké drobné veci. Samozrejme, na mojej strane sa nájde aj pár veľmi zjavných,” otvorene priznal Lando Norris a dokonca konkrétne menoval: “Kanada je asi jednou z tých situácií, keď by som mal jasne zdvihnúť ruku a skonštatovať, že som to zbabral. Stálo ma to množstvo bodov.”

“Potom Čína a chyba vo vlásenke, no aj ďalšie menšie veci, ktoré som spravil po ceste. Pravdepodobne to platí pre všetkých — určite to platí pre všetkých,” zdôraznil pilot McLarenu. “Nuž a inokedy máte trochu smoly, či už je to odstúpenie v Zandvoorte alebo diskvalifikácia. Tá diskvalifikácia teda nebola o smole, len sme ako tím neodviedli dostatočne dobrú prácu. V každom prípade aj diskvalifikácia v Las Vegas ma stála kopu bodov.”

Ideálny priebeh nemala ani Veľká cena Kataru, keď McLaren trestuhodne nezamieril do boxov. Norris sa “zachránil” štvrtým miestom. “Pri pár veciach by som mal zdvihnúť ruku a uznať, že som neodviedol veľmi dobrú prácu. Nuž a potom je tu pár chýb na strane tímu, pri ktorých musíme uznať, že sme neodviedli dostatočne dobrú prácu, vrátane posledného víkendu.”

Kde Norris stratil približne 70 bodov:

  • VC Číny (5 bodov) – Pokazená šprintová kvalifikácia a chyba v prvom kole
  • VC Kanady (10 bodov) – Pokus predbehnúť Oscara Piastriho sa skončil kolíziou
  • VC Holandska (18 bodov) – Zlyhanie pohonnej jednotky viedlo k odstúpeniu
  • VC Azerbajdžanu (9 bodov) – Pre viaceré chyby v kvalifikácii a v pretekoch nevyužil Piastriho zaváhanie naplno
  • VC USA (7 bodov) – Zo šprintu ho vyradil Oscar Piastri
  • VC Las Vegas (18 bodov) – Diskvalifikácia pre nadmerné opotrebovanie dosky podlahy
  • VC Kataru (3 body) – V prípade správneho zastavenia v boxoch by Norris skončil prinajhoršom tretí

Max Verstappen

V prípade Landa Norrisa sme zvyknutí na veľkú otvorenosť. Max Verstappen a Oscar Piastri už takí otvorení neboli a na novinársku otázku neodpovedali priamo. Pred poslednými pretekmi nie je najrozumnejšie pripomínať si vlastné zlyhania.

“V konečnom dôsledku sa o víťazstve rozhoduje naprieč 24 pretekmi,” podotkol Max Verstappen. “Niektoré preteky vám vyjdú o čosi lepšie ako iné. V mnohých pretekoch sme nemali dostatočné tempo, aby sme útočili na víťazstvo. Sme však priamo tu.”

“Celkovo som pyšný na našu sezónu, ako sme sa v druhej polovici dokázali vrátiť do hry. Je však ťažké ukázať prstom na jeden konkrétny moment,” skonštatoval holandský jazdec, ktorý z trojice jazdcov v hre o titul stratil najmenej bodov pre vlastné chyby či zlyhania tímu. V tejto sezóne vyťažil maximum z takmer každej príležitosti.

Kde Max Verstappen stratil približne 32 bodov:

  • VC Miami (5 bodov) – Desaťsekundový trest pre nebezpečné vypustenie z boxov v šprinte
  • VC Španielska (9 bodov) – Po úmyselnom vrazení do Russella nasledovala penalizácia
  • VC Rakúska (10 bodov) – Kimi Antonelli vyradil Verstappena z pretekov
  • VC Veľkej Británie (8 bodov) – Verstappen sa roztočil po reštarte SC

Oscar Piastri

Po Veľkej cene Holandska sa zdalo, že Oscar Piastri má titul vo vrecku. Lando Norris odstúpil z pretekov a nabral 34-bodovú stratu, ktorá sa v tom čase javila ako gigantická. Verstappen zaostával už o 104 bodov. Meno Verstappen a pojem majstrovský titul by ste už v jednej vete hľadali len veľmi ťažko.

“Žiaľ, môžem si vyberať z niekoľkých momentov,” povzdychol si Oscar Piastri uvedomujúc si, že jeho chyby najmä v druhej polovici sezóny ho zrejme budú stáť titul. “Myslím si však, že každý zažil takéto chvíle a nikdy nikto nebude mať dokonalý ročník.”

“Myslím si, že nie je veľmi užitočné začať ukazovať na rôzne situácie a vysvetľovať, že tu som stratil toľko bodov a tam som ich stratil toľko, pretože každý cestou prišiel o nejaké body,” pokračoval rodák z Melbourne. “Na mojej strane je však niekoľko momentov alebo niekoľko pretekov, ktoré by som chcel odjazdiť znova. To isté určite platí aj pre tím. Avšak nemyslím si, že by sa dal vypichnúť jeden, ktorý by ma bolel viac ako ostatné.”

Kde Oscar Piastri stratil približne 80 bodov:

  • VC Austrálie (16 bodov) – Chyba na mokrej trati a výlet na trávnik
  • VC Veľkej Británie (7 bodov) – Trest za vybrzďovanie počas reštartu SC
  • VC Talianska (3 body) – Rozhodnutie vrátiť Norrisovi pozíciu
  • VC Azerbajdžanu (12 bodov) – Nehoda v kvalifikácii, chyba na štarte, nehoda v pretekoch
  • VC Singapuru (3 body) – Na štarte nechal Norrisovi miesto, pričom Norris spôsobil kontakt, no zároveň ho predbehol
  • VC USA (6 bodov) – V prvej zákrute šprintu vyradil seba aj Norrisa
  • VC Brazílie (8 bodov) – Kolízia v prvej zákrute s Antonellim viedla k penalizácii
  • VC Brazílie (6 bodov) – Chyba na obrubníku v šprinte a odstúpenie
  • VC Las Vegas (12 bodov) – Diskvalifikácia pre nadmerné opotrebovanie dosky podlahy
  • VC Kataru (7 bodov) – V prípade správneho zastavenia v boxoch by neskončil druhý, ale preteky by vyhral

Kde naozaj stratili a čo ich môže naozaj mrzieť?

Rôzne posezónne hodnotenia budú u dvoch jazdcov istotne obsahovať konštatovania, že daný pilot mohol mať titul vo vrecku, keby do súpera úmyselne nevrazil, keby tímového kolegu nepustil pred seba, keby nespôsobil kolíziu… Avšak obrovské množstvo takýchto momentov v priebehu sezóny poukazuje na to, že takéto úvahy sú zbytočné, pretože takmer každý z týchto momentov mohol byť rozhodujúci.

Podstatné rozdiely sú v niečom inom ako v potenciálnych chybách, a to vo výkonnosti jazdcov a ich tímov.

Sezónu 2025 by sme mohli rozdeliť na tretiny po osem veľkých cien. Forma jednotlivých tímov a jazdcov sa naprieč tretinami ročníka menila a v prvom rade práve táto forma rozhodne o tom, kto si bude môcť spytovať svedomie.

Získané body z prvých ôsmich veľkých cien:
161 – Oscar Piastri
158 – Lando Norris (-3)
136 – Max Verstappen (-25)
99 – George Russell (-62)
79 – Charles Leclerc (-82)

Získané body z prostredných ôsmich veľkých cien:
163 – Oscar Piastri
135 – Lando Norris (-28)
95 – George Russell (-68)
94 – Max Verstappen (-69)
84 – Charles Leclerc (-79)

Získané body z posledných siedmich víkendov:
166 – Max Verstappen
115 – Lando Norris (-51)
115 – George Russell (-51)
84 – Kimi Antonelli (-82)
68 – Oscar Piastri (-98)

Lando Norris nemal opticky vydarenú prvú tretinu roka, no z pohľadu bodov bol v tejto sezóne najkonzistentnejším jazdcom zo všetkých. Vo všetkých troch tretinách obsadil z pohľadu získaných bodov druhú priečku, čo ho napokon dostalo do najvýhodnejšej pozície.

Na druhej strane Max Verstappen mal slabšiu prostrednú časť sezóny, keď na Oscara Piastriho stratil až 69 majstrovských bodov. Situáciu následne zachraňoval v závere, ktorý jednoznačne ovládol, no so sťahovaním náskoku začal príliš neskoro.

Oscar Piastri môže lamentovať nad poslednou tretinou ročníka. Prvé dve ovládol, no následne sa totálne zosypal a sotva sa dostal do najlepšej päťky z hľadiska bodov. Max Verstappen naňho počas posledných siedmich víkendov získal takmer sto bodov.

Súvisiace články

Diskusia