Prepisy vysielačiek ukazujú, že McLaren vedel o probléme už na začiatku pretekov


Z odvysielaných vysielačiek v priamom prenose VC Las Vegas sme nezískali úplný obraz o tom, či si McLaren uvedomoval – a ak áno, do akej miery – problém s opotrebovaním dosky. Snaha zaútočiť na Maxa Verstappena v druhej polovici pretekov neznela ako výzva na úspornú jazdu. Úplný prepis vysielačiek oboch pilotov však ukazuje, že inžinieri si boli plne vedomí toho, že to s nastavením svetlej výšky prepískli.
Tieto správy ukazujú, že McLaren sa najviac obával opotrebovania dosky na pravej prednej strane a presne tam prekročili maximálne povolené limity. Obaja piloti dostávali počas celej dĺžky pretekov správy o nutnosti manažovať nejaký problém. Prišli aj známe pokyny „LiCo“, ktorých sa v tejto sezóne tak desia piloti Ferrari.
Správy vo vysielačkách ukazujú, že piloti McLarenu manažovali svoje tempo na troch najdôležitejších miestach okruhu. Lando Norris dostával inštrukcie o nutnosti manažovať rýchlosť v piatej, jedenástej a sedemnástej zákrute. V prípade Oscara Piastriho sa tieto inštrukcie týkali predovšetkým piatej a jedenástej zákruty, ale prišlo aj niekoľko správ v súvislosti so sedemnástou zákrutou. Uprostred pretekov sa Oscar spýtal: „Chcete, aby som naďalej spomaľoval v sedemnástej zákrute?“ Na to prišla od inžiniera kladná odpoveď.
Jedenásta a sedemnásta (posledná) zákruta patria k najrýchlejším na okruhu. Obe sú tiahle a rýchle a monoposty sa tam nakláňajú na pravú stranu. Čo však pomalá piata zákruta, ktorá je navyše pravotočivá? Nuž, v tomto mieste sa na trati nachádza hrboľ a práve toho sa zrejme inžinieri McLarenu obávali.
Poďme teda po stopách vysielačiek. Už v 5. kole v ušiach Landa Norrisa od Willa Josepha zaznelo: „Navrhujem ubrať o niečo viac v šiestej a jedenástej zákrute.“ O kolo neskôr zas dostal Oscar Piastri od Toma Stallarda inštrukciu, aby „viac ubral v desiatej zákrute, ak je to možné“.
To bola stále veľmi počiatočná fáza pretekov. McLaren však po ich skončení tvrdil, že problém identifikovali až v ich priebehu. Bola to pravda? Mohli to inžinieri zistiť už počas kôl pri nájazde na štartový rošt?
11. kolo: Joseph: „Ideálne, prosím, zľahka uberaj v piatej, jedenástej a sedemnástej zákrute.“
Norris: „Predok, alebo zadok?“
Joseph: „Predok.“
13. kolo: Joseph: „Ak môžeš, o niečo viac uber v piatej, dvanástej a sedemnástej zákrute.“
14. kolo: Joseph: „Spomalenie v jedenástej zákrute je dostatočné, len to urob o niečo skôr.“
Následne prišli správy, že „lift and coast“ treba zintenzívniť.
18. kolo: Stallard: „Oscar, ak môžeš, LiCo v nájazde do piatej zákruty.“
20. kolo: Joseph: „Lando, potrebujeme začať uberať v piatej, dvanástej a sedemnástej zákrute.“
24. kolo: Joseph: „Spomaľovanie v piatej, jedenástej a sedemnástej zákrute nám pomôže ušetriť pneumatiky.“ (Je pravdepodobné, že za inštrukciou šetriť pneumatiky sa skrývala inštrukcia šetriť dosku.)
26. kolo: Stallard: „Oscar, môžeš postupne upustiť od uberania v desiatej zákrute, ale pokračuj s tým v jedenástej.“
27. kolo: Stallard: „Prosím, v tretej zákrute uberaj skôr, aby si ušetril pneumatiky.“
27. kolo: Joseph: „Všetko, čo si v tomto kole urobil v piatej, jedenástej a sedemnástej zákrute bolo dobré. Pokračuj v tom aj naďalej.“
Norris: „Dobre, ale sme kvôli tomu pomalí.“
28. kolo: Stallard: „Prosím, viac LiCa v piatej zákrute kvôli hrboľu.“
Piastri: „Chcete, aby som naďalej spomaľoval v sedemnástej zákrute?“
Stallard: „V sedemnástej a jedenástej áno. Ak chceš, tak aj desiatej. LiCo v piatej zákrute.“
31. kolo: Stallard: „Oscar, treba skôr ubrať v jedenástej zákrute pri zmene smeru.“
V 33. a 34. kole prišla známa porada ohľadne ďalšieho postupu, ktorá sa objavila aj v prenose. Vtedy sme netušili, prečo by McLaren mal chcieť, aby sa Norris držal za Russellom. Ktovie, vzhľadom na skutočnosť, že Norris prekročil limit opotrebovania dosky len o 0,12 milimetra a 0,07 milimetra, možno by ho pomalšia jazda za Russellom zachránila, ale to sa už nikdy nedozvieme.
36. kolo: Norris: „Čo myslíš tým, že mám dostať Maxa? Sme pomalí.“
Joseph: „Povedali Maxovi, aby prestal manažovať. A nie sme pomalí. V poslednom kole sme boli rýchlejší než on.“
V nasledujúcich kolách sa neobjavili žiadne inštrukcie ohľadne manažovania tempa. Mohol to byť opäť ten detail, ktorý spôsobil prekročenie o pár stotín milimetrov? Mysleli si v McLarene, že napriek problémom môžu vyhrať? To sa už asi nedozvieme.
42. kolo: Norris: „Urobme, čo musíme urobiť. Prosím, povedzte mi, čo mám robiť.“
Joseph: „Dobre, v tom prípade rob viac.“ (Nezaznelo čoho, ale asi je to jasné z predchádzajúcich vysielačiek.)
43. kolo: Norris: „Čo mám robiť v desiatej zákrute? Niekedy uberiem viac a mám horší pocit.“
Joseph: „Nech v desiatej zákrute robíš čokoľvek, nie je to veľký rozdiel. Dôležitejšia je jedenásta a dvanásta. Ak môžeš niečo urobiť, tak ubrať skôr v sedemnástej zákrute.“
Tri kolá pred koncom začal Lando masívne spomaľovať. V tej chvíli bolo jasné, že je ochotný spomaliť čo najviac a využiť celý náskok na Russella, ktorý si vybudoval v skoršej fáze pretekov. Keby mal väčší náskok, pravdepodobne by spomalil ešte viac.
47. kolo: Norris: „Ste spokojní? Potrebujeme viac, alebo ako?“
Joseph: „Môžeme skôr ubrať v sedemnástej zákrute a viac ubrať v jedenástej. Pokojne môžeme stratiť dve sekundy v každom z posledných troch kôl.“
Úplne posledná vysielačka Norrisovi však naznačila, že v McLarene boli spokojní.
49. kolo: Joseph: „Lando, už nemusíš toľko. Palivo vyzerá v poriadku.“ (Predpokladáme, že nebola reč o palive.)
Stallard: „Posledné kolo. Ak môžeš, priblíž sa Antonellimu. Opäť uberaj v piatej a jedenástej zákrute.“







