Verstappen posiela motokáry do učebníc dejepisu a mladým odporúča simulátory


Zažíva motoristický šport v týchto rokoch tichú revolúciu? Už sme počuli mnoho príbehov o jazdcoch, ktorí sa do profesionálneho motoršportu dostali cez virtuálne preteky; počuli sme tiež o mnohých súčasných jazdcoch, ktorí si obľúbili jazdu na simulátore a odporúčajú ju ako vynikajúci tréning. Môže sa stať, že pre finančnú nedostupnosť pretekov vyrastie za počítačmi veľmi silná generácia pretekárov, ktorí synov bohatých otcov pošlú do minulosti a urobia z pretekov šport pre masy?
Najväčším neoficiálnym ambasádorom simulátorov je najlepší pretekár súčasnosti Max Verstappen. Ten niekoľkokrát poukázal na kvality, ktoré už dnes dokážu poskytnúť platformy ako iRacing alebo Assetto Corsa. Za simulátormi už vyrástlo niekoľko pretekárov súčasnosti, ale stále ich nie je ani náhodou dosť na to, aby sme mohli povedať, že budúcnosť pretekov motokár je v ohrození.
Motoršport je však čoraz drahší, kým počítače a simulátory sú čoraz dostupnejšie. Povedie tento trend k majstrovi sveta, ktorý v 16 rokoch prvýkrát nasadol do Formuly 4 ako šampión virtuálnych pretekov a úplne vynechal motokárové kategórie? Na to je v tejto chvíli ťažké odpovedať, ale sám štvornásobný majster sveta dal v jednom z posledných rozhovorov jasne najavo, akú moc majú simulátory.
„Zabudnite na motokáry,“ odpovedal Verstappen na otázku, či začínajúcim pretekárom odporúča 300 dní v motokáre, alebo 300 dní na simulátore. „To je problém nášho športu. Keď v detstve hráte futbal, od prvého dňa hráte s loptou. Pre mňa však motokára nie je to isté ako pretekárske auto.“
„V motokáre sa naučíte základy pretekania, naučíte sa brániť a predbiehať, ale neovláda sa ako auto. V aute máte zavesenie a je to niečo celkom odlišné, zatiaľ čo motokára má len nápravu, musí byť ľahká na zadku a musíte sa s ňou kĺzať,“ pokračoval holandský pretekár.
„V aute platí pravý opak. Zadok auta musí byť prilepený k asfaltu a následne sa snažíte, aby bolo čo najsilnejšie na prednej náprave, ale zadná časť sa nesmie kĺzať. To znamená, že celá dynamika jazdy je úplne odlišná. Ja by som povedal, že jazda v motokáre je pre zábavu, ale nie je dobrá na poriadne tréningy. Jazdiť v motokáre je v poriadku ako škola pre deti, ale v istom okamihu sa musíte posunúť ďalej,“ dodal Verstappen.
Samozrejme, jazdy v autách a monopostoch sú ešte drahšie ako motokáry, ale jedného dňa možno simulátory poslúžia ako prostriedok pre nájdenie najtalentovanejších mladých pretekárov z chudobnejších vrstiev a potom ich silní sponzori posadia do áut ako budúcich šampiónov. Sám Max pritom považuje simulátor za väčšiu zábavu ako motokáru.
„Oveľa viac ma baví jazda v GT-čku, testovanie s GT-čkom, pretekanie s GT-čkom alebo jazda doma na simulátore ako jazda po okruhu v motokáre,“ skonštatoval Verstappen na záver.
- Značky
- Max Verstappen
- Red Bull







