LiCo, LiCo, LiCo, no Leclerc nevidí problém len v šetrení


Šetriť, šetriť, šetriť. To bola mantra Scuderie Ferrari v Singapure. V talianskej stajni nezavládla spokojnosť s priebehom pretekov, v ktorých Leclercovi s Hamiltonom chýbalo tempo. Mohli za to problémy so spoľahlivosťou, ale podľa monackého pretekára aj zhoršujúca sa forma.
Charlesovi Leclercovi sa po nedeľnej Veľkej cene Singapuru bude aj snívať o jednom slove, ktoré ho sprevádzalo celé preteky. Takzvané “LiCo”, teda z angličtiny “lift and coast” je termín pre techniku jazdy, ktorá výrazne šetrí monopost a jeho komponenty tým, že pilot začne uberať plyn niekoľko desiatok až stoviek metrov pred brzdnou zónou.
Vďaka tomu šetrí palivo, nemusí brzdiť tak tvrdo a na konci roviniek chráni aj dosku podlahy, pretože práve tu býva auto najsilnejšie pritláčané k zemi a doska sa najviac opotrebúva. V singapurskom prípade Ferrari šetrilo brzdy.
“Bolo to tak už od siedmeho alebo ôsmeho kola pretekov. Musel som dosť manažovať,” skonštatoval Charles Leclerc po pretekoch, keď sa už upokojil. Počas veľkej ceny bol totiž dosť nahnevaný a keď ho predbehol Kimi Antonelli, inžinier si musel vypočuť svoje. “Ani sa nesťažuj! Doriti, celý čas tu jazdíme zotrvačnosťou 200 metrov [pred zákrutou]!”
Krátko pred zastávkou v boxoch sa Leclerc pýtal, či môže pridať. Inžinier Bryan Bozzi skonštatoval, že pomaly môže začať stupňovať svoje tempo, no aj tak nemohol ísť celkom naplno. “Udržuj však menšiu mieru plachtenia, aby si zachoval rovnováhu.”
“Určite sa za tým skrýva nejaký čas na kolo, ale nechcem všetko zhadzovať len na to, pretože na tejto trati musí každý do istej miery manažovať brzdy,” pokračoval v mixzóne Leclerc. “Ja s Lewisom azda oveľa viac ako ostatní, za čo sme zaplatili.”
Prečo Hamiltonovi brzdy zlyhali a jemu nie? “Lewis na nových softoch mohol asi viac zatlačiť, no aj brzdy dostal pod väčšiu záťaž. Ocitol sa preto v ťažkej situácii, pretože keď máte grip a máte na dosah piate miesto, spravíte všetko, aby sa vám to podarilo. Brzdy to nezvládli, aj na mojej strane to bolo náročné.”
Na iných veľkých cenách by sme mohli Ferrari podozrievať z toho, že skutočným dôvodom jazdy na zotrvačnosť bolo šetrenie dosky podlahy. Hamiltonove problémy z posledných kôl však jasne potvrdili, že v tomto prípade nešlo o dosku podlahy. Problémy s brzdami boli skutočné.
Nedeľa sa pritom začala veľmi pozitívne. Leclerc si ľahko poradil s Kimim Antonellim. “Bolo to veľmi tesné a možno sme sa jemne dotkli, ale nič som necítil. Bol to však dobrý ťah a bol som rád, že som sa posunul na piate miesto. Bolo mi jasné, že to je kľúčové pre zvyšok pretekov. Očakával som však, že budeme mať lepšie tempo, čo sa nenaplnilo.”
Ferrari si musí priznať, že opäť nezvládlo vývoj. “Žiaľ, teraz sme už štvrtý najrýchlejší tím a dosť ďaleko za prvou trojkou. Mercedesu sa podarilo spraviť taký istý krok vpred, aký Red Bull spravil pred pár pretekmi v Monze. My sme to nedokázali. Čaká nás ešte dlhý záver ročníka.”