logo F1online.skF1online.sk

Arrivabene: Ferrari v niektorých oblastiach zaostáva za konkurenciou

Mechanik nastavuje zavesenie a odpruženie na aute Lewisa Hamiltona
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 10:42

Zakaždým, keď Ferrari výkonnostne zaostáva za konkurenciou a opäť čaká len na štart novej sezóny či novej technologickej éry vo Formule 1, sa objavuje rovnaká debata o hendikepe talianskej stajne, ktorý pramení z toho, že továreň v Maranelle je takpovediac odstrihnutá od zvyšku motoršportového sveta. Maurizio Arrivabene konštatuje, že toto je jeden z dôvodov, prečo Ferrari v niektorých oblastiach stráca.

Všetky tímy Formuly 1 majú svoje pracovisko aj vo Veľkej Británii. Napríklad Audi bude stavať pohonnú jednotku a monopost na troch miestach: v Hinwile, v Neuburgu a anglickom Bicesteri. Posledné stredisko otvorilo práve preto, aby zostalo napojené na inžinierov z takzvaného “motoršportového údolia”, v ktorom je oveľa ľahšie pritiahnuť nové posily od konkurencie. Tie sa totiž nemusia sťahovať do inej krajiny, ba dokonca niekedy im stačí takpovediac prejsť cez ulicu.

V rozhovore s talianskymi novinami Tuttosport sa bývalý šéf Ferrari Maurizio Arrivabene zamýšľal nad tým, čo je slabinou súčasného Ferrari a aké prekážky musí taliansky tím prekonať, keď mu chýba pracovisko vo Veľkej Británii.

“Trochu zaostávame z pohľadu kompozitných materiálov a aerodynamiky,” prezradil Maurizio Arrivabene, podľa ktorého je Scuderia silná najmä v jednej oblasti: “Motory robíme naďalej lepšie ako všetci ostatní.”

“Angličania v oblasti okolo Oxfordu vyvinuli taký typ technológií a sú o čosi popredu,” vrátil sa k spomínaným kompozitným materiálom a aerodynamike. “Čaká nás veľa práce, aby sme preklenuli túto medzeru, ktorá pramení z tradície, ale taktiež zo zručností a napokon aj univerzít, ktoré sú blízko napojené na výrobu.”

“Avšak, doťahujeme sa. Chce to trpezlivosť, ale Ferrari je na správnej ceste. Takýto progres môže byť prínosný pre celú krajinu. V Anglicku pracuje v tomto sektore asi 30-tisíc ľudí. Toto nie je len o vyhrávaní pretekov, ale o posúvaní celého priemyslu,” podotkol Arrivabene.

Dostať Scuderiu späť na víťaznú cestu sa pokúsi Frédéric Vasseur, ktorý sa počas leta dočkal predĺženia kontraktu. Podľa Maurizia Arrivabeneho je to správny človek na správnom mieste, hoci aj on musí v Maranelle pracovať s istým hendikepom.

“Keď pracujete v tíme, spoznáte isté mechanizmy a čelíte istým technickým problémom. Superšportiak pozostáva z 5000 komponentov a máte štyri roky, aby ste ich vyladili. Monopost Formuly 1 ich má 50-tisíc a k dispozícii máte šesť mesiacov. Ak spravíte chybu, nesiete si ju so sebou takmer celú sezónu, napraviť niečo také je ťažké,” uvedomuje si Arrivabene, ktorý niečo také zažil na vlastnej koži.

Svojimi slovami mohol totiž narážať aj na rok 2016 a monopost SF16-H, ktorý sa vyznačoval tým, že sa podľa Arrivabeneho “príliš ohýbal”. Počas celej sezóny sa tím trápil s nedostatočnou tuhosťou monopostu, čo malo negatívny vplyv na prevodovku a viedlo to k nečakaným zlyhaniam.

“Fred Vasseur je však seriózny človek a rozumie tejto práci. Ja som to mal ľahšie, pretože som hovoril po taliansky a vedel som zachytiť každý významový odtieň, každé slovo a každú myšlienku našich ľudí,” dodal.

Súvisiace články

Diskusia