Vasseur o roku 2026: Jeden motor môže byť najlepší v Monze, druhý v Budapešti


V tejto časti formulovej sezóny len tak ľahko neuvidíte technických riaditeľov tímov na veľkej cene. Platí to dokonca aj o niektorých šéfoch tímov, napríklad takého Andyho Cowella v poslednom období bežne zastupuje šéf traťových inžinierov Mike Krack. Dôvodom je obrovská zmena pravidiel, ktorá nás čaká v budúcej sezóne. Boss Ferrari Frédéric Vasseur vysvetlil, prečo je to taká veľká vec.
V roku 2026 začneme s čistým listom papiera a nikto v skutočnosti nevie, ako to bude vyzerať. Aj keď vzhľadom na zázemie a predchádzajúce skúsenosti nie je ťažké vybrať najväčších favoritov, ktorí by papierovo mali najlepšie zvládnuť prechod na novú generáciu monopostov, nemôžeme to vedieť s absolútnou istotou.
Pripomenul to aj boss Scuderie v rozhovore pre portál The Race. „Nikto to nedokáže predpovedať. Myslím si, že v roku 2009 nikto nepredpokladal, že Brawn bude o štyri desatiny sekundy rýchlejší než všetci ostatní. Zjavili sa odnikiaľ,“ vyhlásil Francúz.
„Nikto nepozná správny recept, pretože prvýkrát čelíme takým rozsiahlym zmenám pneumatík, paliva, motorov aj šasi. Zmenili sa aj športové pravidlá, napríklad z pohľadu využitia energie a pod. Všetky tieto faktory sú kľúčové,“ dodal Vasseur.
Od budúcej sezóny už nebude rozhodujúca aerodynamika, ako je tomu v tejto sezóne, ale pohonná jednotka. Na tomto fronte sa v novom roku očakáva protiofenzíva Mercedesu, ale Fred upozorňuje, že dôležitý nebude len čistý výkon. „Keď sa bavíte o dnešných motoroch, z 90 percent je rozhodujúci ich čistý výkon,“ povedal Fred.
„V budúcom roku to však bude oveľa viac o ovládateľnosti, oneskorení turba a podobne. Môže to znamenať, že tím s najvýkonnejším motorom bude mať zároveň aj najlepšiu ovládateľnosť, najmenšie oneskorenie turba atď., ale nemusí. Jeden motor môže byť najlepší v Monze, ale druhý zasa v Monaku alebo Budapešti. V každom prípade si myslím, že to bude vzrušujúce,“ poznamenal Vasseur.
Vo všeobecnosti sa očakáva, že rok 2026 bude návratom do rokov 2014 až 2016, keď o výsledkoch rozhodoval primárne motor. Od roku 2017 zohrávala čoraz väčšiu rolu aerodynamika a v posledných sezónach bol vývoj motorov úplne zmrazený, takže pohonné jednotky hrali skôr podružnú rolu a výkonnostné rozdiely sa dali nájsť hlavne v architektúre alebo spoľahlivosti. To sa v budúcom roku zmení.
„Keď sa bavíme o dnešných motoroch, je to skôr o spoľahlivosti a ich správnom využívaní a pod. Už s nimi však nedokážete získať výkonnostnú výhodu. V budúcom roku to bude o inom,“ vyhlásil Vasseur.
„Ak v bude v budúcom roku niekto lepšie pracovať s pneumatikami, tak aj keby mal v tom smere prevahu pol sekundy na kolo, nedokáže vykompenzovať stratu po motorovej stránke. V niečom to bude podobné ako v tomto roku, ale do vzorca sa pridajú motory. Okrem toho sa môže objaviť medzera v pravidlách, ako bol svojho času dvojitý difúzor, čo by mohlo otvoriť nové príležitosti,“ dodal boss Ferrari.
- Značky
- Ferrari
- Frédéric Vasseur