logo F1online.skF1online.sk

Verstappen získal licenciu na Nordschleife, hoci nesplnil všetky podmienky

Max Verstappen
© X/Max Verstappen
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 02:12

Kedysi bolo bežné, že piloti Formuly 1 pôsobili súčasne vo viacerých šampionátoch. Bežne nastupovali okrem Formuly 1 aj vo Formule 2, Formule 3 alebo pretekoch športových automobilov. Kým v 60. či 70. rokoch bolo niečo také bežné, v súčasnosti je to absolútna rarita. Asi však neprekvapí, že Max Verstappen sa tento víkend zaradil medzi výnimky.

Holandský šampión sa pokúšal o získanie licencie na 24-hodinovku na Nürburgringu. Aj keď to znie zvláštne, štvornásobný majster sveta a zrejme najlepší jazdec súčasnosti potrebuje špeciálne povolenie, aby mohol nastúpiť na akékoľvek preteky, ale také sú pravidlá. Max sa snažil získať tzv. DMSB Permit A, ktorá je podmienkou pre účasť na slávnych pretekoch v najvýkonnejších automobiloch vrátane kategórie GT3.

Tú napokon získal, hoci nesplnil všetky podmienky. Tento víkend sa nejazdí vo Formule 1 a najvyššia motoristická trieda má voľno medzi pretekmi v Monze a Baku. Voľný víkend si Verstappen vyplnil účasťou na pretekoch na Nürburgringu.

Na okruh pricestoval po boku jazdca tímu Verstappen.com Racing Chrisa Lulhama – s pretekaním začínal v ešporte a prostredníctvom Maxovho tímu Redline sa prepracoval až do sveta reálnych pretekov – a v piatok absolvoval teoretickú skúšku, ktorá mu umožnila zúčastniť sa siedmeho podujatia sezóny série Nürburgring Langstrecken Series (NLS) v sobotu.

Verstappen a Lulham sa predstavili v Porsche 718 Cayman GT4 CS, ktoré pripravila stajňa Lionspeed GP a malo nižší výkon. Na tom však príliš nezáležalo, keďže zo športového pohľadu mali preteky skôr symbolický význam.

Verstappenovým cieľom bolo absolvovať aspoň štrnásť kôl počas štvorhodinových pretekov. Jazdiť chcel hneď v dvoch autách – štartové čísla 89 a 980. V aute číslo 980 splnil požadovaný počet štrnástich kôl, no po poškodení v kvalifikácii už nemohol odjazdiť ani jedno kolo v aute číslo 89. Podmienky pre udelenie licencie DMSB Permit A tak formálne nesplnil. Prípad však preskúmala komisia DPN a napokon sa napriek tomu rozhodla udeliť Verstappenovi licenciu.

Šampión proti amatérom

Samozrejme, že Maxova účasť na slávnom okruhu vyvolala veľkú pozornosť. Zo športového hľadiska však nešlo o žiadnu noblesnú udalosť. Verstappen a Lulham jazdili v podkategórii CUP3(G) proti amatérskym pretekárom. Asi teda neprekvapí, že Max si v kvalifikácii vyjazdil pole position s obrovským náskokom 25 sekúnd.

Pozoruhodné však rozhodne je, že porazil mnoho súperov z celkovej kategórie CUP3. Bolo očividné, že Verstappen dostal auto na miesta, kam výkonnostne nepatrilo, a tak to po štarte vyzeralo, že plynový pedál zabudol v garáži, keď ho na cieľovej rovinke predbiehalo jedno auto za druhým. V skutočnosti ho predbiehali jazdci s výkonnejšími autami, ktorých Max porazil v kvalifikácii.

Verstappenov Cayman mal 300 koní, pričom obvykle majú autá v tejto kategórii 425 konských síl. To mu však s jeho tímovým kolegom nevadilo a napokon obsadili krásne siedme miesto v kategórii CUP3. Aj v pretekoch tak porazili množstvo súperov s vyšším výkonom. Musíme však zopakovať, že súťažili proti jazdcom, ktorí sa pretekaním neživia.

Viac ako výsledok však Verstappena zaujímal počet kôl. Podmienkou na získanie licencie pre 24-hodinovku na Nordschleife je totiž odjazdenie 14 ostrých kôl, čo sa Maxovi bezpečne podarilo a po polovici pretekov odovzdal auto Lulhamovi. Ten auto doviedol do cieľa a keďže v závere začalo pršať, dokázal v náročných podmienkach vylepšiť celkové umiestnenie posádky na konečné siedme miesto.

Súvisiace články

Diskusia