Verstappen si od motoršportu nedá pokoj: Čo ho čaká tento víkend na Nordschleife?


Max Verstappen voľné víkendy neuznáva. Namiesto toho, aby si po pretekovej dvojičke oddýchol, sa rozhodol vycestovať na okruh Nordschleife neďaleko Eifelu, kde ho už čakajú siedme a možno aj ôsme preteky série Nürburgring NLS.
Siedme a ôsme podujatie šampionátu Nürburgring Langstrecken-Serie, ktorý pozostáva z desiatich pretekov na viac ako 24-kilometrovej verzii legendárneho Zeleného pekla, bude tento víkend sledovať oveľa viac divákov ako obyčajne. O obrovský záujem sa postará Max Verstappen, ktorého čaká premiéra vo vytrvalostnej sérii.
Štvornásobný majster sveta tak pokračuje na ceste, ktorú začal v máji jazdou pod pseudonymom Franz Hermann, keď mal na testoch v aute GT3 stanoviť neoficiálny rekord Nordschleife. Touto jazdou vyvolal veľký rozruch a rozpútala sa vášnivá debata o tom, či mal auto nastavené presne podľa pravidiel série.
S cieľom dostať sa na 24-hodinovku
Tak či onak, Max Verstappen sa tento víkend ani nepriblíži k traťovým rekordom. Jeho cieľom je totiž získať takzvanú licenciu A-kategórie, bez ktorej nesmie jazdiť v najvýkonnejších autách.
Séria za účelom zvýšenia bezpečnosti chce, aby si piloti po príchode na Nordschleife najskôr skúsili, aké je to jazdiť v menej výkonných autách a púšťať rýchlejšie kategórie pred seba, než sa posadia do najsilnejších strojov a predbiehať budú oni.
Dve licenčné kategórie majú zabezpečiť, že piloti budú mať perspektívu oboch strán; predbiehaných aj predbiehajúcich, a zvýši sa tým rešpekt medzi jazdcami na veľmi nebezpečnom okruhu.
Kritici ho však označujú za spôsob, akým sa organizátori snažia z jazdcov mámiť peniaze. Legenda MotoGP Valentino Rossi z tohto dôvodu odmietla pretekať v NLS. Podporovatelia si zas pochvaľujú, že licenčný systém výrazne vylepšil priebeh pretekov a strety medzi autami rôznych kategórií.
Tak či onak, ani štvornásobný majster sveta Formuly 1 nemôže rátať s výnimkou a ako “bežný smrteľník” si musí prejsť celým procesom, ak chce v budúcnosti pretekať na 24-hodinovke v najvyššej kategórii GT3 a vo svojom vlastnom tíme. V roku 2025 sa o to môže pokúsiť; 24-hodinovka na Nordschleife (14. až 16. mája 2025) totiž nekoliduje so žiadnym víkendom Formuly 1.
Bez plného výkonu
Verstappen tak v sobotu bude pretekať v tíme Lionspeed GP v Porsche 718 Cayman GT4 CS so špecifikáciou pre kategóriu SP7, v ktorej je povolené nasadiť motory s objemom od 3,5 do 4 litrov. Táto kategória sa nachádza o dve úrovne pod vedúcou triedou SP9 určenou pre najsilnejšie autá GT3, na ktoré ešte Max nemá licenciu.
Aby Holanďan získal najvyššiu licenciu A, potrebuje zaznamenať dve klasifikované umiestnenia bez penalizácie. Zaujímavosťou je, že to môže dosiahnuť v rámci jedných pretekov tým, že odjazdí stinty v dvoch rôznych autách. Očakáva sa, že to Verstappen využije a okrem svojho Caymanu s číslom #980 si vyskúša aj Cayman v nižšej sérii Cup 3.

Úspešne sa kvalifikovať na licenciu A preňho znamená odjazdiť aspoň 20 percent pretekov v každom aute, čo počas bežného štvorhodinového podujatia predstavuje asi štrnásť kôl. V ideálnom prípade Verstappen v sobotu odjazdí dovedna štyri stinty po sedem kôl — dva stinty v každom z Caymanov. Ak by sa to nepodarilo a jedna posádka by nevidela šachovnicovú vlajku, ďalšie preteky sa konajú už v nedeľu. Na nich by sa mohol pokúsiť dotiahnuť svoju misiu do konca.
Čisto teoreticky by však už v nedeľu mohol štartovať v aute GT3 pod podmienkou, že v sobotu sa stane držiteľom licencie A.
Ako bude vlastne jeho auto upravené? Štandardne má Porsche Cayman GT4 s hmotnosťou 1315 kg výkon 425 koní, čo predstavuje 3,1 kg/k, kde k predstavuje výkon jedného koňa. Nováčik bez vyššej licencie však nemá povolené jazdiť v aute s takým výkonom, ale musí sa zmestiť do limitu 4,2 kg/k.
Cayman tak musí byť umelo priškrtený. V špecifikácii pre B-licenciu má auto 300 koní pri hmotnosti 1350 kg, čo už zodpovedá 4,5 kg/k. Toto je dôvod, prečo Verstappen nebude útočiť na traťové rekordy a ani víťazstvo v kategórii. V budúcnosti však príde aj to.
“Pretekanie nie je len moja práca, ale je to moje hobby,” povedal Max Verstappen pred príchodom do Eifelu. “Tento víkend idem na Nordschleife s cieľom získať potrebnú licenciu na autá GT3, ktorú by som chcel mať. Nordschleife je na vrchole môjho rebríčka okruhov, na ktorých by som chcel pretekať. Je to extrémna výzva a mimoriadne náročný okruh s ohromnou dĺžkou a úzkou, historickou konfiguráciou. Neviem sa toho dočkať!”
Tímovým kolegom Maxa Verstappena bude 22-ročný britský pretekár Chris Lulham, ktorý v tejto sezóne preteká v tíme Verstappen.com v šampionáte GT World Challenge Europe Endurance.
Zahrievacie kolo sa začne v sobotu o 11.40 h a štvorhodinové preteky sa uskutočnia medzi 12.00 a 16.00 h.
Priamy prenos bude možné sledovať na YouTube: