logo F1online.sk

Steiner: Koncept Haasu je inšpirovaný Domenicalim

Günther Steiner
© Haas Media
Jakub Vaverka
Jakub Vaverka4. 2. 2021

Šéf Haasu Günther Steiner prezradil, že myšlienka biznis modelu, ktorý využíva tento F1 tím, prišla od súčasného výkonného riaditeľa Formuly 1 Stefana Domenicaliho.

Zatiaľ čo viacero tímov, ktoré v uplynulom desaťročí prišli do kráľovnej motoršportu, neuspelo, Haas sa uchytil dobre. Teraz stojí pred šiestym ročníkom v F1. Tento americký tím využíva iný biznis model ako ostatné stajne. Všetko stavia na dohode s Ferrari, na základe ktorej odkupujú od Scuderie to, čo len môžu.

Šéf Haasu Günther Steiner sa v rozhovore pre Motorsport.com vracia k začiatkom jeho pôsobenia v americkom tíme, pôvodne k neúspešnému USF1 z roku 2009.

„Ten nápad vznikol veľmi zvláštne,“ hovorí. „V tom čase F1 prišla o výrobcov ako BMW, Toyota či Honda, pričom USF1 sa chcelo dostať do hry a sídlilo 15 kilometrov od môjho domu.

„Predstavili ma šéfovi Kenovi Andersonovi, pretože potreboval moju firmu, aby preňho urobila nejakú prácu. Bernie Ecclestone mi pravidelne volával, pýtal sa, čo sa deje, pretože celá vec bola nejasná. Jedného dňa mi zavolal Chad Hurley, hlavný investor, spýtal sa ma, čo treba spraviť, aby sa dostal do F1, keďže som ten svet poznal.“

„Jediným riešením, ktoré mi napadlo, bolo kúpiť autá, ktoré Dallara vyrábala pre Campos, ale evidentne už nebolo dosť času na vstup do súťaže. Po pár dňoch mi povedal, aby som sa skontaktoval s pánom Dallarom a prediskutoval celú vec.“

Zatiaľ čo sa Steiner snažil pomôcť USF1, stretol sa s Domenicalim, ktorý bol vtedy šéfom Ferrari. Zaujímalo ho, čo si o tom myslí.

„V to popoludnie som mal kúsok voľného času, išiel som za Stefanom Domenicalim, aby som sa ho spýtal, aké bolo v tom čase prostredie v F1, nech sa dostanem do obrazu,“ spomína Steiner, ktorý zo stretnutia odchádzal s inou radou: „Stefano mi poradil, aby som nepokračoval s Hurleym. Chápal, že ten projekt nemal pevné základy. Ale nápad vytvoriť tím Formuly 1 som už mal v hlave, tak som o ňom chvíľu premýšľal.“

A tak sa dnešný šéf Haasu vydal na cestu do F1: „V tých mesiacoch sa diskutovalo o treťom F1 tíme pre potenciálnych zákazníkov, tak som zavolal Domenicalimu, aby som mu načrtol štruktúru projektu, nech máme auto. Povedal mi, aby som našiel niekoho, kto je ochotný seriózne investovať do pretekania a uvidíme. Začal som kontaktovať ľudí z pretekárskeho sveta, až kým som nenarazil na niekoho, kto poznal Gena Haasa, ktorý bol vtedy zapojený do diania v NASCAR.“

„Stretli sme sa a hovorili sme o tom, najprv všeobecne, potom detailne. Rokovania trvali rok, Gene získal presvedčenie v to, aby sa pripojil, spýtal sa ma, či mu to vybavím. Na začiatku je to vždy náročné, ale keď nájdete niekoho, kto zafinancuje projekt, je to už len záležitosťou toho, aby ste na tom pracovali a spravili z toho realitu. Musíte využiť znalosti, ktoré máte a urobiť to kvalitne,“ dodal.

Haas má blízky vzťah s Ferrari odkedy prišiel do F1 a táto spolupráca sa ešte viac previazala pred nadchádzajúcou sezónou, kedy v talianskom Maranelle Ferrari americkému tímu vytvára samostatné stredisko.