Ferrari musí uberať na konci roviniek, aby ochránilo dosku pod podlahou


Ferrari vstúpilo do sezóny 2025 s veľkými ambíciami, ale nie prvýkrát za posledné roky sa očakávania nestretli s realitou. Inžinieri Scuderie nedokázali odomknúť plný potenciál monopostu SF-25 a momentálne čakáme na nasadenie prvých väčších balíkov vylepšení, ktoré by mali byť liekom na niektoré problémy. Tých je viac ako dosť.
Problémy v kvalifikačnom tempe, problémy pri opotrebovaní dosky pod podlahou, problémy s nekonzistentnosťou výkonov, problémy, problémy, problémy… Sezóna 2025 je pre Scuderiu zatiaľ testovacím polygónom, nie bojiskom o vavríny. „Štrukturálne obmedzenia skompromitovali konzistentnosť a pracovné okno je extrémne úzke,“ napísal o monoposte SF-25 taliansky novinár Rosario Giuliana na stránkach portálu The Race.
Ferrari podľa jeho slov celkom nezastavilo vývoj tohtoročného auta, pretože je presvedčené, že z neho dokáže vyťažiť oveľa viac. Zároveň sa však snažilo neohroziť budúcoročný projekt, ktorý je v tejto chvíli prioritou inžinierov v Maranelle. „Uprostred júna Ferrari oficiálne zastavilo testovanie SF-25 vo veternom tuneli, aby uvoľnilo miesto pre budúcoročný model. To však neznamená, že inžinieri opustili tohtoročné auto. Aktívne sa pracuje na trati a simulátore, aby došlo k zlepšeniu krátkodobej konkurencieschopnosti monopostu,“ uvádza The Race.
Vylepšenia majú odstrániť zvláštnu charakteristiku SF-25
Okrem problémov v kvalifikačnom tempe a záverečných fázach pretekov je tu ešte jedna zvláštna charakteristika, ktorou trpí červený monopost a o ktorej sa príliš nehovorí. V tejto sezóne sme vo vysielačkách viackrát počuli, ako inžinieri inštruujú pilotov, aby „lift and coast“, čo znamená, že pred brzdením do zákruty majú zložiť nohu z plynu a chvíľu „plachtiť“ pred dosiahnutím brzdného bodu.
Tento pokyn obvykle súvisí so snahou ušetriť palivo alebo chladiť motor a brzdy, ale v prípade Ferrari je za tým vraj iný dôvod. „Táto technika znižovala účinnosť monopostu v rozhodujúcich fázach pretekov,“ uvádza The Race.
„Problém je ešte zreteľnejší v situáciách, keď by auto malo byť teoreticky v ideálnych podmienkach – napríklad počas kvalifikácie alebo v záverečných kolách pretekov s nízkym objemom paliva. V takých chvíľach však nemôže naplno rozvinúť svoj potenciál, pretože musí šetriť energiu alebo udržiavať kritické teploty pod kontrolou,“ pokračuje článok britského portálu.
„Napríklad v Španielsku bol Leclerc špecificky požiadaný, aby púšťal plyn a ochránil dosku pod podlahou. S týmto veľkým problémom sa Ferrari borí od začiatku sezóny a dokonca viedol k diskvalifikácii v Číne. V Kanade súviseli tieto pokyny s chladením bŕzd, ktoré trpeli pre príliš agresívne nastavenie na trati známej vysokými nárokmi na teploty,“ dodáva The Race.
Nemusíme pripomínať, že táto skutočnosť bráni pilotom, aby mohli naplno využiť potenciál monopostu, tlačiť na maximum a využiť trakciu. To všetko sa však nedá vyriešiť prostou zmenou nastavenia.
Plán vylepšení
Ferrari chystá na nadchádzajúci rakúsky víkend dlho očakávaný balík vylepšení. Ich účelom je, okrem iného, vyriešiť problém s uberaním plynu pred brzdným bodom a šetrením dosky. „Zároveň by mali zlepšiť celkové vyváženie monopostu pri využití maximálneho prítlaku,“ uvádza The Race.
„Tieto vylepšenia síce definitívne neodstránia všetky problémy – niektoré z nich možno nikdy úplne nezmiznú –, ale tím dúfa, že vďaka nim dokáže zmenšiť stratu na najbližších konkurentov, predovšetkým na tratiach, ktoré si vyžadujú väčšie kompromisy pri voľbe nastavenia,“ pokračuje v analýze The Race.
„Letné obdobie bude kľúčovou fázou, ktorá ukáže, do akej miery sa môže SF-25 posunúť a či dokáže tím zlepšiť svoju konkurencieschopnosť do druhej polovice sezóny,“ dodáva článok britského portálu.
- Značky
- Ferrari