Red Bull neuspel. Červení býci sa dvomi protestami pokúsili pripraviť Russella o víťazstvo

V nedeľu po pretekoch sme tušili, že nás čaká ešte dlhá noc. Komisári mali pred sebou celý rad vyšetrovaní a dokonca aj dva protesty, ktoré podal Red Bull proti Georgeovi Russellovi. Nakoniec však červení býci neuspeli a víťazom VC Kanady zostáva Mercedes.
Spočiatku nebolo vôbec jasné, voči čomu vlastne Red Bull protestuje. Christian Horner však o pár minút neskôr na tlačovke vysvetlil, že budú namietať hneď vo dvoch veciach. Tou prvou je nepredvídateľná jazda za bezpečnostným vozidlom, keď George Russell zabrzdil na cieľovej rovinke. Šéf Red Bullu dokonca naznačil, že Russell to mohol spraviť úmyselne. “Bolo očividné, že v spätných zrkadlách hľadal Maxa.”
Okrem toho Red Bull podozrieval svojho súpera z toho, že nedodržal pravidlo o desiatich dĺžkach vozidla. Russell mal za safety carom zaostať viac ako len jeden raz, čo Verstappen poctivo hlásil, ako podobné priestupky hlásil už aj v minulosti.
Max Verstappen (počas fázy SC): Aj toto je viac ako desať dĺžok vozidla.
Gianpiero Lambiase: OK, aj to skontrolujeme, ďakujem.
Lambiase: Takže ten incident s Russellom práve ukazujú v priamom prenose. Je to dosť zjavné. Len sa nenechaj vtiahnuť do týchto hier, dobre? Ďakujem.
Lambiase: Safety car pôjde cez boxy, Max.
Verstappen: Zas je to viac ako desať dĺžok, čo to robí?
Lambiase: Ďakujem.
Verstappen: To je oveľa viac ako desať, pozri sa na to!
Lambiase: Áno, ďakujem, Max. Pozrieme sa na to. Vďaka.
Lambiase: Toto je posledné kolo, Max. Dobrá práca, že si si zachoval chladnú hlavu.
Red Bull zrejme veril, že ide na istotu, keďže existovali aspoň tri precedensy. V roku 2022 dostal Pierre Gasly päťsekundový trest za to, že na VC USA zaostal o viac ako desať dĺžok vozidla. Sergio Pérez dostal rovnakú penalizáciu na VC Singapuru 2022, nuž a päť sekúnd si k času prirátal aj samotný George Russell vlani v Katare, keď sa nedržal vo vzdialenosti desiatich dĺžok auta za jazdcom pred ním.
O Russellovom “nešportovom správaní”
Po piatich hodinách od skončenia pretekov sme sa dozvedeli, čo vlastne Max Verstappen, George Russell a zástupcovia tímov riešili približne 45 minút v kancelárii komisárov.
Red Bull podľa verdiktu skutočne obvinil Georgea Russella z nešportového správania. K nemu malo dôjsť v momente, keď pilot Mercedesu na cieľovej rovinke zabrzdil a vo vysielačke upozornil, že Max Verstappen ho pri tom predbehol. Ak by sa Russell snažil takýmto spôsobom “nachytať” Verstappena a vybaviť mu trest, skutočne by to mohlo byť známkou nešportového správania.
Zástupcovia rakúskej stajne si priniesli dáta z telemetrie aj zábery z palubnej kamery. Vyčítali z nich, že Russell v spätnom zrkadle hľadal Maxa Verstappena a čakal na vhodný moment, keď zabrzdí, aby ho Red Bull predbehol a tým sa dopustil porušenia pravidiel. Napokon podľa Red Bullu bolo evidentné, že preteky sa dôjdu za bezpečnostným vozidlom, a preto Russell nemal reálny dôvod za ním zohrievať brzdy a pneumatiky.
Russell robil to, čo obvykle, obhajoval sa Mercedes
Mercedes si pripravil obhajobu. Pred komisármi vysvetľoval, že brzdenie za bezpečnostným vozidlom je bežné, keďže jazdci sa snažia zohriať brzdy a pneumatiky. Takisto upozornil na to, že Russell rukou gestikuloval smerom k bezpečnostnému vozidlu, aby pridalo plyn. Na brzdu tak šliapol aj preto, aby si od safety caru nechával bezpečný odstup. Na brzdový pedál navyše vyvinul tlak 30 PSI, čo Mercedes nepovažuje za významnú hodnotu. V neposlednom rade podľa neho Russell vo vysielačke konštatoval len fakty a nemohol tušiť, či sa preteky dôjdu za safety carom.
Strieborné šípy nepodali žiadny protest proti Red Bullu. Toto má byť takisto indícia, že Mercedesu nešlo o to dostať Verstappena do problémov.
Azda najdôležitejším dôkazom však bola telemetria z predchádzajúcich kôl, ktorá ukázala, že Russell aj v nich brzdil na cieľovej rovinke. Z tohto dôvodu britský jazdec neurobil nič neštandardné.
Russellovi zostáva kanadské víťazstvo
FIA protest zamietla. George Russell a Mercedes svojím vysvetlením presvedčili komisárov o tom, že sa nezachoval nepredvídateľne či neštandardne. Hlásenie vo vysielačke, že ho Max Verstappen predbehol, sa zas podľa komisárov nedá považovať za prejav nešportového správania.
Podľa informácií novinára Adama Coopera Red Bull napokon sám stiahol protest vo veci Georgea Russella za nedodržanie pravidla o desiatich dĺžkach vozidla. Malo sa totiž ukázať, že pilot Mercedesu sa len snažil dodržať iné pravidlo ohľadom časovej delty pod žltými vlajkami. Táto delta spôsobila, že nemohol držať krok so safety carom.
Nuž a v neposlednom rade je dôležité aj vyjadrenie športového riaditeľa F1 Tima Malyona, ktorý pri vypočúvaní vo veci prvého protestu vysvetlil, prečo riaditeľstvo pretekov niekedy nevyšetruje podobné incidenty. Dôvodom je fakt, že riaditeľstvo pretekov ráta s “istou toleranciou pri pravidle o desiatich dĺžkach”, keďže uznáva, že je nutné do istej miery brzdiť a akcelerovať. Keď pilot zabrzdí, na moment môže zaostať aj výraznejšie. Problém nastáva, ak sa následne nedotiahne späť.