logo F1online.skF1online.sk

Briatore: Platy jazdcov by mali byť súčasťou rozpočtového stropu

Spoločná fotka jazdcov 2025
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 09:33

Formula 1 urobila vďaka zavedeniu rozpočtového stropu veľký krok vpred smerom k vyrovnanosti tímov v štartovom poli. Stále je však v pravidlách čo vylepšovať. Súčasný boss Alpinu Flavio Briatore navrhuje, aby do rozpočtu patril aj plat jazdca. Každý tím by sa tak mohol rozhodnúť, či radšej investuje do techniky, alebo si priplatí za lepšieho pilota.

V súčasnosti sa rozpočtový strop pohybuje na úrovni 140 miliónov dolárov. Okrem toho už existuje aj strop pre výrobcov pohonných jednotiek vo výške 95 miliónov. Nie sú to malé sumy, no pôsobia smiešne, keď si uvedomíme, že sa z nich musí zaplatiť celý vývoj vrátane materiálu a ľudí, zatiaľ čo len Max Verstappen má podľa magazínu Forbes zarábať až 72 miliónov ročne.

Pilot je pritom dôležitou súčasťou skladačky. Ak si niekto môže dovoliť Maxa Verstappena, podľa bývalého šéfa Toro Rosso Franza Tosta tým automaticky získa tri desatiny sekundy na kolo, ktoré nemusí hľadať vo veternom tuneli. Aj Flavio Briatore pred pár dňami skonštatoval, že angažovanie holandského šampióna je jedným z najľahších spôsobov, ako sa dostať bližšie k víťazstvám. Na druhej strane jazdci Alpinu Pierre Gasly a Franco Colapinto majú spolu zarobiť len približne 11 miliónov.

“Určite je pravda, že Formula 1 teraz vyzerá inak. Rozdiel je v rozpočtovom strope. Podľa mňa je dobrý,” pochválil jednu zo zmien, ktorú zaviedla Formula 1 pred príchodom Flavia Briatoreho. “Zaviesť rozpočtový strop pre tímy bol veľmi dobrý nápad. Podľa mňa by mal zostať.”

“Som tiež zástancom toho, aby bol jeho súčasťou aj plat jazdca, aby to nebolo len tak, ako v súčasnosti,” pokračoval taliansky manažér, no zdôraznil, že strop by sa musel upraviť. “Potrebujeme ho zvýšiť, pretože míňame viac. Vidím ten rozdiel medzi mojím pôsobením v Renaulte a súčasnosťou. Náklady vyleteli dramaticky nahor.”

Náklady však stúpajú všetkým tímom a všetci sa s nimi musia popasovať rovnako. Pred pár rokmi sa niektoré stajne so svojím rozpočtom sotva dostali na hranicu 100 miliónov, zatiaľ čo najväčšie tímy mali k dispozícii aj trojnásobok tejto čiastky.

Briatoremu sa dvíhanie nákladov nepozdáva. “Preteky sú rovnaké. V televízii sledujete to isté [ako pred 20 rokmi], aj súboje medzi jazdcami sú rovnaké. Najlepší pilot stále vyhráva preteky. Teraz vidíme tie náklady.”

“Náklady sa dramaticky zvýšili,” zdôraznil 75-ročný biznismen. “Nie je to tým, že vďaka zvýšeným nákladom sa biznisu darí lepšie alebo že máme lepšiu šou. Je to rovnaké. Preteky sú z môjho pohľadu rovnaké. Je tu veľká konkurencieschopnosť, máme skvelých jazdcov, ale náklady rapídne rastú. Rozpočtový strop bol veľmi dobrý nápad. Verím, že by sme mali navýšiť rozpočet vrátane platov jazdcov.”

Súvisiace články

Diskusia