logo F1online.skF1online.sk

Verstappen vysvetľuje, či vrazil do Russella úmyselne: Záleží na tom?

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala1. 6. 2025

Zatmenie pred očami a absolútne nezvládnutie emócií, alebo len nešťastná náhoda? Jazda Maxa Verstappena v závere VC Španielska otvára množstvo otázok o tom, či sa obhajca majstrovského titulu zachoval tak, ako sa na športovca patrí.

Pre Maxa Verstappena bola nedeľa plná frustrácie. V pretekoch ho nahnevalo viacero momentov. Radenie prevodových stupňov už niekoľko mesiacov nefunguje tak, ako by malo. Pri súboji s Landom Norrisom ho zdržali o kolo pomalší Liam Lawson a Oliver Bearman. Po reštarte sa ťukol s Charlesom Leclercom, v prvej zákrute doňho vrazil George Russell a čerešničkou na tejto horkej torte bolo, keď od neho inžinier žiadal, aby Russellovi vrátil pozíciu.

Všetko nasvedčuje tomu, že pohár trpezlivosti pretiekol. Reportérov preto zaujímalo, či bol incident z piatej zákruty úmyselný. Namiesto toho, aby Holanďan odpovedal priamo, zareagoval protiotázkou, za čo ho Nico Rosberg neskôr pochválil: “Aspoň neklamal, len neodpovedal na otázku.”

“Záleží na tom?” odpovedal-neodpovedal Max Verstappen na otázku reportérky Sky Sports, ktorá odvetila, že to bude zaujímať napríklad divákov pred televíznymi obrazovkami. “OK, to je super. Ja sa budem radšej baviť o pretekoch ako o jednom konkrétnom okamihu.”

Nie je škoda, že podobné Verstappenove manévre mu kazia dobrú povesť, ktorú buduje takými výkonmi, aké sme videli v Imole? “Kazia?” spýtal sa opäť Holanďan. V očiach fanúšikov či detí pred obrazovkami to tak môže byť. “Hej? OK. To je váš názor. Tým to môžeme uzavrieť.”

“Nemusím sa k tomu vôbec vyjadrovať, pretože na tom aj tak nezáleží a my nemôžeme byť k ničomu kritickí,” pokračoval v držení bobríka mlčania aj v rozhovore pre F1 TV.

Bolo to teda úmyselné? V neposlednom rade by to malo zaujímať komisárov. Aj podľa toho má FIA posúdiť, či by mal Verstappen dostať ešte prísnejšiu penalizáciu za nešportové správanie. Sebastian Vettel dostal v roku 2017 za úmyselné vrazenie do Lewisa Hamiltona penalizáciu STOP/GO a tri trestné body.

Max Verstappen má v tejto chvíli na konte osem trestných bodov. Ak by komisári dnes boli rovnako prísni ako vo Vettelovom prípade, dostal by sa takmer na hranicu, ktorá by automaticky znamenala pretekový dištanc (12 bodov). Najbližšie sa mu totiž dva trestné body odpočítajú až 30. júna.

  • 2 body (30. júna) – Spôsobenie kolízie s Landom Norrisom na VC Rakúska 2024
  • 2 body (27. októbra) – Vytlačenie Landa Norrisa z trate na VC Mexika 2024
  • 1 bod (1. novembra) – Nedodržanie času VSC v šprinte na VC Brazílie 2024
  • 1 bod (1. decembra) – Zbytočne pomalá jazda počas kvalifikácie na VC Kataru 2024
  • 2 body (8. decembra) – Spôsobenie kolízie s Oscarom Piastrim na VC Abú Zabí 2024

Na tento verdikt si ešte počkáme, pretože po posledných kolách je o web FIA taký záujem, že nápor nezvládol. V každom prípade už desaťsekundová penalizácia spravila Maxovi Verstappenovi veľký škrt cez rozpočet. Namiesto toho, aby pozbieral body za štvrté, prípadne piate miesto, odchádza s desiatou priečkou.

Nádeje na titul sa po dnešku zmenšili. “Ak vôbec nejaké máme,” kontroval rodák z Hasseltu. “Podľa mňa sme aj tak príliš pomalí, aby sme bojovali o titul. Dnes sa to zas jasne ukázalo.”

Po prvej polovici pretekov sa však zdalo, že Red Bull to má dobre rozbehnuté. Max Verstappen podobne ako kedysi Michael Schumacher stavil na viac zastávok v boxoch a jazdcov na čele doťahoval na novších pneumatikách.

“Pokúsili sme sa o trojzastávkovú stratégiu a šlo to celkom dobre. Boli sme celkom rýchli, ale potrebovali sme to, pretože sme mali vysokú degradáciu. To bolo podľa mňa dobré. Žiaľ, potom vyšiel na trať safety car a nám sa minuli pneumatiky,” pokračoval Verstappen. “Bolo jasné, že tvrdé pneumatiky neboli tie správne. Keď vám zostáva len šesť kôl, všetci môžu ísť naplno. Na tvrdej zmesi som mal veľký hendikep po stránke priľnavosti.”

Boxový múrik vedel, že nemá vhodné mäkké pneumatiky. Nebolo by preto lepšie zostať na trati a brániť sa z prvej priečky? “Musíme sa na to opäť pozrieť. Samozrejme, čerstvé pneumatiky vedia byť rozdielové. Asi nikto nečakal, že tvrdá zmes bude až taká zlá, no keď nám zostávalo šesť kôl, možno by naozaj bolo lepšie zostať vonku. To sa však teraz ľahko hovorí.”

Aktualizované 18:12: Max Verstappen dostal za spôsobenie kolízie v piatej zákrute tri trestné body. Na konte ich má teda jedenásť. Ak sa v priebehu najbližších dvoch víkendov VC Kanady a VC Rakúska dopustí nejakého prehrešku, za ktorý dostane aspoň jeden trestný bod, nasledujúcu veľkú cenu bude musieť vynechať.

Súvisiace články

Diskusia