logo F1online.skF1online.sk

Piloti predpovedajú, aké dopady bude mať technická direktíva. Sainz ráta s desatinou sekundy

Oscar Piastri bez predného krídla
© Juraj Eliáš
Milan Kubala
Milan Kubala29. 5. 2025

Víkendová Veľká cena Španielska je jednou veľkou neznámou. Nikto v tejto chvíli nevie presne povedať, ako výrazne môže premiešať kartami nová technická direktíva, ktorá opäť sprísňuje testy flexibility. Len málokto však očakáva, že by novinka spôsobila obrovský zvrat vo vývoji sezóny.

Viaceré tímy musia na technickú direktívu reagovať. Na niektorých predných krídlach si môžeme všimnúť viac spojníc medzi jednotlivými klapkami, iné zas celkom zmenili smer vinutia uhlíkových vlákien. Dalo sa však očakávať, že zmeny sa budú týkať najmä štruktúry a materiálu, aby krídla splnili aj prísnejšie limity.

Podľa Frédérica Vasseura by nové pravidlá mohli celkom zmeniť priebeh hry, no jazdci to nevidia tak dramaticky. “Myslím si, že to bude mať menší dopad na každý tím. Na niektoré azda o trochu väčší než na iné, ale neobráti to svet hore nohami,” vyhlásil Max Verstappen. V Red Bulle nečakajú, že by ich to malo zasiahnuť. “Úprimne, s naším súčasným balansom, pravdepodobne nie veľmi.”

Fanúšikovia Red Bullu však dúfajú, že vďaka prísnejším testom sa monoposty RB21 priblížia k McLarenu. Aké majú teda očakávania najväčší favoriti na zisk konštruktérskeho titulu? “Spravili sme drobné úpravy tu a tam, ale nebudeme musieť kvôli tomu meniť náš štýl práce,” povedal Lando Norris.

V padoku sa tiež šepká, že spomedzi všetkých tímov sa najviac pokúšal využiť flexibilitu Mercedes, zatiaľ čo Ferrari najmenej. Strieborné šípy takisto potvrdili, že od Imoly nasadzujú o čosi tuhšie krídlo, zatiaľ čo niektoré iné stajne skúšali tuhšie krídla aspoň v tréningoch.

Charles Leclerc sa vyjadril pomerne neurčito. “Mohlo by to zmeniť priebeh hry, ale ani nemusí. Nemyslím si, že niekto z nás pozná odpoveď. My vieme, ako to ovplyvní nás — nebude to veľa —, ale netušíme, aký vplyv to bude mať na ostatných. Budeme si musieť počkať.”

“Ozaj neviem, do akej miery to zmení súčasné poradie. Bude treba spraviť isté kompromisy, ale všetci sme na jednej lodi. Nemyslím si, že by to z hľadiska vášho pocitu v aute spôsobilo výrazné zmeny. Nebude to veľká zmena,” krotí očakávania Monačan.

Lewis Hamilton sa tiež ocitol v tme. “Nemám ani poňatia. Nemám ani tušenie, čo táto direktíva spôsobí. Neodvážim sa hádať. Ja som len trénoval a pripravoval som sa na tento víkend, nerobil som nič špeciálne.”

O direktíve sa pravidelne hovorí už od začiatku roka, no možno je to veľa kriku pre nič. “Myslím si, že najväčší problém je to, aký prehnaný ošiaľ sa okolo toho spravil!” zamyslel sa Oscar Piastri. “My vieme, čo sa zmenilo. Podľa mňa každý bude musieť urobiť nejaké zmeny, aspoň do istej miery. Ja som s týmto krídlom ešte nejazdil, ale Lando už áno,” prezradil.

Desatina hore-dolu

Carlos Sainz bol o čosi odvážnejší a rovno odhadol, o akých veľkých ziskoch a stratách sa potenciálne bavíme. “Samozrejme, veľa sa o tom hovorí. Nemyslím si však, že by to spôsobilo také rozdiely, ako si ľudia myslia, alebo ako sa hovorí o týchto pravidlách.”

“Stále je to predné krídlo, len bude o trochu tuhšie a nebude sa tak ohýbať. Nečakal by som však viac ako desatinové straty a zisky naprieč tímami v padoku, všetko v závislosti od toho, ako veľmi flexibilné ste tie krídla mali. Nemyslím si, že to bude veľa,” zamyslel sa domáci pretekár.

Jedna desatinka pri tak vyrovnaných kvalifikáciách môže hravo pomôcť súperom McLarenu. Tohtoročné kvalifikácie totiž nerozhodujú desatiny, ale stotiny sekundy. Aj v Španielsku býva kvalifikácia veľmi dôležitá — veľa na tom nemení ani dlhá cieľová rovinka.

Sainz napokon podotkol, že viac práce čaká inžinierov, ktorí majú za úlohu pomôcť jazdcom nájsť správny balans. “Áno, ale myslím si tiež, že dnes už máme veľa mechanických aj aerodynamických nástrojov, s ktorými môžeme ladiť nastavenia týchto áut.”

“Aj keď to bude väčšia výzva, stále máme k dispozícii tri tréningy. V prvom tréningu zistíme, ako je na tom auto, a potom ho budeme ladiť, aby sme ho dostali do slušnej formy. Viete si asi predstaviť, že tímy aj na simulátoroch krúžia donemoty s týmito novými krídlami. Dnes sú tímy v tomto zmysle až príliš dobre pripravené, aby dokázali zareagovať na zmeny,” dodal.

Súvisiace články

Diskusia