logo F1online.skF1online.sk

“Si na mňa naštvaný?” spýtal sa Hamilton inžiniera, no odpovede sa nedočkal (+PREPIS VYSIELAČKY)

Lewis Hamilton
© X/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala26. 5. 2025

Lewis Hamilton bol dlhé roky zvyknutý na veľmi priamočiaru komunikáciu s bývalým pretekovým inžinierom Peterom Bonningtonom. Tejto úrovni porozumenia sa zatiaľ s jeho terajším inžinierom Riccardom Adamim nepriblížili. Aj to viedlo Hamiltona po šachovnicovej vlajke k otázke, či je naňho Adami naštvaný.

Nejasnosti v komunikácii Ferrari nie sú ničím ojedinelým. Zatiaľ sa ich nepodarilo celkom odstrániť, no čo môže jazdcov hnevať ešte viac, sú momenty, keď im inžinieri vôbec neodpovedajú na priame otázky. Jednu takú vysielačkovú výmenu sme mohli počuť aj počas VC Monaka, keď Adami odpovedal na niečo, čo Hamiltona ani nezaujímalo.

Lewis Hamilton: Ešte stále sú takmer o jednu minútu popredu?
Riccardo Adami: Charles je na mediumkách a McLareny sú na hardoch v šestnástej zákrute, sú tesne pri sebe a bojujú.
Hamilton: Neodpovedáš mi na otázku, ale na tom asi ani nezáleží. Pýtal som sa, či ešte stále strácam minútu alebo…?
Adami: Je to 48 sekúnd.

Podľa Hamiltona nebol vôbec jasný ani Adamiho odkaz “toto sú naše preteky”, ktorý zaznel v priebehu veľkej ceny. Brit netušil, či môže získať ďalšiu pozíciu k dobru alebo nebodaj je v hre o víťazstvo, a tak z gúm vyžmýkal, čo sa dalo, a to mu chýbalo na konci stintu. Môžeme sa len domnievať, že pretekový inžinier ho tým chcel len ubezpečiť, že nebude musieť brzdiť jazdcov za sebou a Leclercovi vytvárať priestor na pitstop. Také niečo sa však dalo povedať aj o čosi jednoznačnejšie.

Bezprostredne po pretekoch sme vo vysielačke počuli prvé hodnotenia. Hamilton však vycítil, že niečo nie je v poriadku.

Adami: Piate miesto. Stratili sme veľmi veľa času v premávke. Ten zvyšok budeme musieť prešetriť. Prosím, pozbieraj zvyšky gúm.
Hamilton: Áno, veľká vďaka, chlapci, za opravu auta. Nebol to zrovna najľahší víkend, ale ideme ďalej, takže, hej… Vďaka!
(bez odpovede)
Hamilton (po chvíli ticha): Si na mňa naštvaný alebo sa niečo stalo?
(bez odpovede)

Peter Bonnington po ťažkých pretekoch zvykol na Hamiltonovo hodnotenie zareagovať súcitne či povzbudivým slovom. Hamilton svojou otázkou na tento kontrast ešte nevedomky poukázal a formulová verejnosť začala tento moment okamžite rozoberať.

Podľa šéfa tímu Frédérica Vasseura novinári opäť hľadajú senzáciu tam, kde vôbec nie je. Ticho vo vysielačke sa dá vraj ľahko vysvetliť. “Keď sa pilot na niečo spýta medzi prvou a treťou zákrutou, s odpoveďou musíte počkať až do tunela, aby ste naňho nehovorili v zákrutách. Nie je to tak, že by sme na boxovom múriku spali alebo pili pivo! Je to len preto, že sme sa dohodli, že v danej sekcii okruhu sa mu nebudeme prihovárať.”

“A úprimne, ak sa niekto na niečo spýta, nie je za tým žiadne napätie [medzi ním a inžinierom]. Je medzi bariérami, je pod tlakom, bojuje, a medzi múrmi letí rýchlosťou 300 km/h. Keď som sa s ním po pretekoch rozprával, nebol vôbec nahnevaný,” povedal o Adamim šéf talianskej stajne.

V pretekoch neraz počujeme jazdca napomínať svojho inžiniera, aby nezapínal vysielačku v brzdnej zóne či v zákrute. V tomto prípade bol však Lewis Hamilton v dojazdovom kole a už rozhodne nešiel naplno, takže určite nebol problém v tom, že by Adami na jeho slová nemohol bezprostredne zareagovať.

Oveľa dôležitejšou témou ako vysielačka medzi Hamiltonom a Adamim je pretekové tempo sedemnásobného šampióna. V cieli totiž stratil na domáceho jazdca priepastných 48 sekúnd. Časť z toho, konkrétne dvanásť sekúnd, treba pripísať prvým šestnástim kolám, ktoré strávil za zadným krídlom Isacka Hadjara a Fernanda Alonsa.

Ako však sám Hamilton poznamenal, potom jazdil celkom osamotený. Čelo pretekov bolo ďaleko pred ním a zozadu ho nikto neohrozoval, keďže Hadjar s Lawsonom rozohrali zdržovaciu hru ako prví.

Podľa Frédérica Vasseura treba približne “desať sekúnd” pripísať tomu, že pomalší jazdci zdržali Hamiltona viac ako štvoricu pretekárov na čele vrátane Charlesa Leclerca. Zostáva nám teda 26 sekúnd, ktoré mal Hamilton stratiť na voľnej trati, zatiaľ čo Leclerc v závere zostal trčať zaseknutý za Norrisom.

Hamiltonova odpoveď na otázku, či si túto priepasť vie vysvetliť, bola jednoslovná: “Nie.”

Súvisiace články

Diskusia