logo F1online.skF1online.sk

Leclerc chcel skúsiť softy, Vasseur stratégiu obhajuje (+PREPIS VYSIELAČKY)

Charles Leclerc
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 19:38

Ferrari poňalo úvod Veľkej ceny Emilia Romagna dosť agresívne, no s odstupom času môžeme konštatovať, že si tým skôr uškodilo. V závere pretekov malo totiž len obmedzené možnosti. Podľa Frédérica Vasseura však spravilo maximum s kartami, ktoré malo v rukách.

Prvá zastávka v boxoch Ferrari vyšla, keďže Monačan sa s pomocou undercutu dostal pred Fernanda Alonsa aj Georgea Russella, ktorý v úvode dokonca jazdil na treťom mieste. Potom však vyšlo na trať virtuálne bezpečnostné vozidlo a všetka snaha vyšla nazmar. Leclerc nemohol uveriť tomu, akú mal smolu. Viacerí jeho súperi si ušetrili jednu celú zastávku, ktorá v plnom tempe trvá okolo 28 sekúnd, keďže on musel prezuť spolu s nimi.

29. kolo, začala sa fáza VSC
Bryan Bozzi: V siedmej zákrute je žltá vlajka. Dvojitá vlajka pred tebou, Ocon.
Charles Leclerc: Doriti! Neuveriteľné. Toto je neuveriteľné. Zakaždým mi to do*** tieto VSC alebo bezpečnostné vozidlá.
Leclerc: Čo spravíme teraz?
Bozzi: Zastavíme a stratíme štyri pozície.
Leclerc: Zastavíme?
Bozzi: Zastavíme a stratíme štyri pozície. Zastav, Charles, pre ďalšie hardy.
Leclerc: To je nahovno.
Bozzi: Daj mi vedieť, čo chceš robiť s klapkou [predného krídla].
Leclerc: Klapka – to je jedno. Mínus dva.

30. kolo, Leclerc odchádza od mechanikov
Bozzi: Premávka, premávka, premávka!
Bozzi: Mal by si zostať na svojej pozícii, všetci zastavili.
Leclerc: Prečo mi hovoríš “premávka”, keď tu nikto nie je?
Bozzi: Si blízko Strolla. Auto pred tebou je Stroll na pätnásť kôl starých hardoch.
Leclerc: Čo to Stroll stvára? Na deltu safety caru strácame šesť sekúnd.
Bozzi: Nahlásime ho.

Ďalšie dôležité rozhodovanie prišlo v 46. kole pretekov, keď Kimi Antonelli odstavil svoj monopost na takmer presne rovnakom mieste ako Esteban Ocon. Tentoraz riaditeľstvo pretekov vyslalo na trať riadne bezpečnostné vozidlo.

Leclerc mal už vážne pochybnosti o tom, či to na tvrdej sade pneumatík môže zvládnuť až do cieľa, a tak sa pýtal do boxov. Inžinier mu navyše tvrdil, že Hamilton tesne pred ním nebude prezúvať. Nemusel sa preto báť dvojitej zastávky, pri ktorej by takmer určite pár sekúnd stratil. Škrtom cez rozpočet bolo, keď Hamilton predsa len zamieril do pitlane.

46. kolo, na trať vyrazil safety car
Leclerc: Idem do boxov.
Bozzi: Musíme zostať vonku. Nemáme pneumatiky, ktoré by to zvládli až do cieľa.
Leclerc: Softy budú lepšie ako tieto.
Bozzi: Je to sedemnásť kôl, Charles. Sedemnásť kôl do cieľa.
Leclerc: Koľko kôl majú za sebou moje mediumky?
Bozzi: Mediumky majú jedenásť kôl. Tieto tvrdé gumy sú…
Leclerc: Povedz mi, ktoré sú najlepšie. Tieto sú v riti. Máme nové softy, nie?
Bozzi: Takže Hamilton vpredu nechce zastaviť. Dám ti vedieť.
Leclerc: To mi je jedno. Je mi to jedno, bavme sa o sebe.
Bozzi: Chceš nové softy?
Leclerc: Máme nové softy?
Bozzi: Áno, máme nové softy. Chceš nové softy? Daj mi vedieť teraz.
Leclerc: Tieto pneumatiky už neoživím, takže áno.
Bozzi: Zastav, Charles. Daj mi vedieť, čo s klapkou na softoch.

47. kolo, Leclerc zostal zaskočený, keď zbadal Hamiltona zamieriť do boxov
Leclerc: Počkať?! Prečo?
Leclerc: Ahaha. Nezastavil som. Lewis zastavil. Nebudem čakať za ním a strácať ďalšie pozície.
Bozzi: OK, teraz musíme zostať vonku.
Leclerc: No, samozrejme.
Bozzi: Takže, Charles, ochlaďme pneumatiky. Som si istý, že čiastočne sa prehrievajú. Dvojitá žltá v siedmej zákrute.
Leclerc: Nie je to až tak ďaleko. Však to uvidíte.
Bozzi: Pre tvoju referenciu, chlapci vpredu zostali vonku.
Leclerc: Áno, myslím si, že s Lewisom by sme tieto preteky mohli vyhrať.
Bozzi: Režim FW, vypni tlačidlo rekuperácie. OK, Charles, poďme sa zresetovať. Nemohli sme nič spraviť.
Leclerc: Určite nemôžeme zastaviť teraz? Ešte nie som za safety carom.
Bozzi: Nie, všetci ostatní už môžu zabrať, takže získajú čas. Zostaň vonku.
Leclerc: Ja nemôžem zabrať, takže nemôžu byť za mnou.
Bozzi: Teraz, teraz už môžeš. Teraz môžeš zabrať, zaber, aby si bol pred Albonom.

Leclerc vzápätí dostal informáciu, že Verstappen aj Norris obuli nové tvrdé pneumatiky, takisto Alex Albon a Lewis Hamilton za ním. Z inžiniera sa mu však nedarilo vypáčiť informáciu o tom, koľko jazdcov vzadu má nové gumy — Monačan prerátaval, na ktorú pozíciu sa po reštarte prepadne.

Leclerc: Skúmam, či môžeme skončiť na bodoch. Nie som pesimista, ale reštartovať na týchto pneumatikách bude strašne náročné.
Bozzi: Za Hamiltonom je Sainz na osemnásť kôl starých hardoch. Za ním Hadjar na novej tvrdej zmesi. Potom Hülkenberg, použité mediumky s osemnástimi kolami na konte.
Leclerc (hlasnejšie, pýta sa už druhýkrát): Koľko áut za mnou má nové pneumatiky?!
Bozzi: Tri autá.
Leclerc: OK, ďakujem.

Najhorší scenár sa napokon nepotvrdil a Leclerc získal body za šiestu priečku. Mohla byť konečná pozícia lepšia? Podľa šéfa stajne nie, ak by sa Leclerc objavil v boxoch a obul nové mäkké pneumatiky.

“Nasadiť mäkké pneumatiky na konci by bolo riziko,” vysvetľoval Frédéric Vasseur. “Trinásť kôl by bolo priveľa, dokonca aj osem by bolo veľmi na hrane. Nakoniec to bolo správne rozhodnutie. Samozrejme, vždy chceme viac, ale výjazdy bezpečnostného vozidla nehrali Charlesovi do karát. Všetci chceme z auta vyžmýkať maximum a myslím si, že to sa nám podarilo.”

Proti Scuderii hral tentoraz fakt, že na sklade nemala dostatok vhodných pneumatík. Stratégovia rátali s dvomi zastávkami v boxoch a na to mali vypočítanú taktiku. Nová mäkká zmes im zostala len vďaka tomu, že Leclerc nepostúpil do Q3.

“Keď vyšiel safety car, zostávalo nejakých 13-14 kôl do konca. Nevedeli sme, ako dlho sa zdrží na trati,” povedal ďalšej skupinke novinárov Vasseur. “Nemali sme už žiadne mediumky. Bolo to buď zastaviť po softy, alebo po nič. Softy boli ozaj na hrane. Neboli sme si nimi istí, keď sme sa o tom s Charlesom začali baviť, ale v jednej fáze pochopil, že by to bolo hraničné.”

Leclerc si podľa francúzskeho manažéra uvedomoval aj to, že dvojitý pitstop by ho stál “ďalších päť sekúnd”. “Myslím si, že to bolo perfektné rozhodnutie. Mechanici a Charles to dobre zmanažovali. Ja som sa bavil s Charlesom. Povedal, že skúsme si ešte raz prejsť tie preteky: Zastavíme po softy, odjazdíme na nich osem alebo deväť kôl a je to ozaj na hrane, či to deväť kôl na softoch prežijeme. Na začiatku safety caru by sme veľmi dobre odštartovali, ale myslím si, že koniec stintu by bol dlhší, než by sme potrebovali.”

Súvisiace články

Diskusia