logo F1online.skF1online.sk

FIA omilostila Russella. Stratil viac, ako získal, vypočítali komisári

George Russell
© X/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala13. 4. 2025

Menoslov jazdcov na pódiu Veľkej ceny Bahrajnu sa napokon nebude meniť “od zeleného stola”. Medzinárodná automobilová federácia omilostila Georgea Russella a hrozbu penalizácie vzala späť. V prospech Mercedesu totiž hralo niekoľko poľahčujúcich okolností vrátane faktu, že v konečnom dôsledku nič nezískal.

George Russell v pretekoch bojoval s množstvom problémov. Súčasťou toho bolo aj manuálne ovládanie systému DRS v dôsledku nesprávne fungujúceho transpondéra. Systémy FIA nevedeli presne určiť rozostupy okolo Georgea Russella, a tak ani nevedeli vyhodnotiť, či má oprávnenie aktivovať DRS.

Aby ho Mercedes mohol aktivovať manuálne, musel vypnúť automatický systém, ktorý DRS obyčajne riadi. Prácu mu však okrem toho komplikovali aj problémy s volantom, ktorý mu v jednej chvíli zhasol, a inokedy mu neposkytoval potrebné informácie.

“V dôsledku problémov s časomerom, ktorý dodáva tretia strana, došlo k zlyhaniu spojenia medzi automatizovaným systémom DRS a monopostom. Preto FIA schválila manuálnu aktiváciu DRS v súlade s článkom 22.1 h),” píšu komisári vo verdikte. “V danej chvíli pilota trápili problémy so systémom brake-by-wire a ďalšie elektronické komplikácie.”

“Pilot dostal radu, aby v kokpite využil dodatočné tlačidlo, ktoré slúži ako záložné tlačidlo vysielačky, ale zároveň aj tlačidlo na manuálnu aktiváciu DRS. Na rovinke medzi zákrutami 10 a 11 sa pokúsil vysielačkou spojiť s tímom použitím tohto tlačidla, ale namiesto toho nechtiac aktivoval DRS,” opísala FIA fakty z pretekov.

Dôležité však bolo ešte niečo iné: Získal George Russell týmto pochybením nejakú výhodu? Komisári sa rozhodli posvietiť si aj na to, koľko času Mercedes získal, resp. stratil. Russell sa totiž obhajoval tým, že DRS bolo aktivované len na zlomok sekundy, a aby nezískal nepovolenú výhodu, ubral plyn.

“DRS bolo aktivované na vzdialenosti 37 metrov na rovinke, ktorá má približne 700 metrov. Zatiaľ čo získal 0,02 sekundy, aby to vykompenzoval, v ďalšej zákrute spomalil o 0,28 sekundy. Tento fakt potvrdila telemetria,” pokračujú formuloví arbitri. “Aj keď technicky došlo k porušeniu pravidiel, komisári rozhodli, že nebola získaná žiadna športová výhoda, a preto neudeľujú žiadnu penalizáciu.”

Súvisiace články

Diskusia