logo F1online.skF1online.sk

Nový popretekový trik: Jazdci začali po šachovnicovej vlajke vybiehať na trávnik

Charles Leclerc
© X/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala27. 3. 2025

Formula 1 je aj o využívaní šedých zón v pravidlách. Zdá sa, že na Veľkej cene Číny sa niektorým jazdcom podarilo odhaliť jednu z nich, ktorú vedia využiť po skončení pretekov. Mohli sme totiž vidieť, ako viacerí začali po šachovnicovej vlajke jazdiť po trávniku.

Charles Leclerc a Lewis Hamilton sa v nedeľu presvedčili, že nestačí len dôjsť do cieľa na dobrej pozícii. Následne je nutné, aby monoposty úspešne prešli technickými kontrolami, pretože v opačnom prípade im hrozí diskvalifikácia.

V tomto roku platí minimálny limit 800 kg. Ak je monopost pri vážení ľahší, FIA musí pilota diskvalifikovať. Ako sa ukázalo vlani v Belgicku a aj počas posledného víkendu, to môže byť problém, ak sa preteky nečakane odjazdia na jeden stint.

V priebehu celého stintu môže totiž jedna guma prísť až o kilogram svojej hmotnosti, s čím treba počítať. V prípade neočakávaných jednozastávkových pretekov to však môže spôsobiť problémy — guma sa opotrebuje viac, než keby pilot zastavil dvakrát.

V dojazdovom kole sa tak jazdci snažia všemožnými spôsobmi zvýšiť hmotnosť auta — zbierajú kúsky gumy na trati, čo je stopercentne legálne, ale to už nie je všetko.

Max Verstappen to vyriešil veľmi kreatívne; v dojazdovom kole začal vybiehať na trávnik. Prečo by také niečo robil? Aby zvýšil hmotnosť monopostu pred povinným vážením a minimalizoval riziko diskvalifikácie.

Keď teda Verstappen odjazdil celé kolo a nazbieral dostatok zvyškov gumy, v nájazde do boxov ešte kolesami vyšiel na trávnik — horúce pneumatiky pôsobili ako magnet na prach a hlinu, a pomohli zvýšiť nielen hmotnosť auta, ale aj jeho svetlú výšku.

Zaujímavosťou je, že Charles Leclerc siahol po rovnakej stratégii ako Max Verstappen. Pilotovi Ferrari však na splnenie minimálneho hmotnostného limitu nestačilo ani pozbierať zvyšky gúm, ani prach a hlinu. Insideri uvažujú, či vo Ferrari nezabudli aj na niečo ďalšie, než len na opotrebovanie pneumatík…

Súvisiace články

Diskusia