logo F1online.skF1online.sk

Dôvod Sainzových problémov? Carlos vraj jazdí so zdedeným minuloročným šasi

Carlos Sainz, zničený monopost
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík25. 3. 2025

Carlos Sainz sa po úvodných dvoch veľkých cenách zaradil k nespokojencom. Nielenže je sám nespokojný so svojimi výkonmi, ale ozýva sa aj verejnosť, ktorá od španielskeho pretekára očakávala viac. Okrem toho, rodák z Madridu sleduje veľmi dobré výkony svojho tímového kolegu Alexa Albona. Ako sa však ukazuje, britsko-thajský pretekár zrejme má jednu nezanedbateľnú výhodu.

Na začiatok sa musíme vrátiť do roku 2024. Williams má za sebou veľmi nevydarený rok a na problémoch sa podpísala aj nemalá smola. Na druhej strane, nehody pilotov nikdy nie sú celkom dielom nešťastia či smoly. Rozpočet na opravy dosiahol v minulej sezóne hodnoty, ktoré niektoré tímy nenaplnia ani za tri roky.

Zašlo to dokonca tak ďaleko, že tím bol pre obrovské účty nútený prekročiť rozpočtový strop. Pravidlá to umožňujú v prípade, že sa rozpočet v nasledujúcej sezóne zníži o čiastku, o ktorú ste ho rok pred tým prekročili – takto budete mať v podstate rovnaký rozpočet ako všetci ostatní, ale v rozpätí dvoch rokov.

Nezávideniahodná situácia Jamesa Vowlesa a jeho účtovníkov sa vraj podpísala aj na tohtoročnej výkonnosti tímu. „Monokok pre rok 2024 je modifikovanou verziou z monopostu FW46, ale ide o rovnaký kus. Ako sme už vysvetlili, tohtoročný monopost FW47 je v súlade s našimi cieľmi pre rok 2026 evolúciou toho minuloročného,“ uvádza stanovisko Williamsu, ktoré priniesol novinár Chris Medland.

Ten uvádza, že Alex Albon jazdí s novým šasi z predsezónnych testov, o ktoré sa chlapci v Bahrajne delili. Ďalší nový kus tím nemá k dispozícii. Aby sme to uviedli na pravú mieru, mnohé tímy používajú minuloročnú špecifikáciu šasi a patrí k nim aj Williams. Tím však v tomto roku z rozpočtových dôvodov vyrobil len jeden nový kus, ktorý dostal Albon, zatiaľ čo Sainz jazdí s upraveným minuloročným podvozkom, ktorý počas svojho pôsobenia poriadne otrieskali Logan Sargeant a Franco Colapinto. Nebolo by to prvýkrát, keby niektorého jazdca negatívne ovplyvňovalo poškodené a mnohonásobne opravované šasi.

Medland zároveň dodáva, že Williams má k dispozícii ešte jeden kus – pravdepodobne ide o minuloročné šasi Alexa Albona. Zároveň je potrebné oceniť samotného Sainza, ktorý nešiel proti svojmu tímu, na prípadné problémy so šasi neupozorňoval a chlapsky sa na nič nevyhováral.

Po pretekoch v Číne sa však tváril veľmi zmätene a nedokázal si vysvetliť, čo to Williams v jeho rukách vlastne stvára. „Stratégiu sme zvolili správne, ale, bohužiaľ, naše tempo bolo… jednoducho sme neboli dosť dobrí a opäť sme sa trápili s prednými pneumatikami,“ vysvetlil Sainz po skončení nedeľných pretekov.

„Ak mám byť úprimný, je to pre mňa trochu záhada. Nie som spokojný, pretože keď som nasadol do tohto auta, od prvej chvíle som bol na predsezónnych testoch veľmi rýchly. Neviem, kam sa naše tempo vytratilo. Aspoň nás čaká dobrých desať dní, v priebehu ktorých môžeme zanalyzovať, čo sa pokazilo,“ povedal španielsky pretekár.

Ten toho má za sebou v kariére pomerne dosť. Vo Formule 1 strávil viac ako dekádu a vymenil množstvo rozličných tímov. Ani on si však nedokázal vysvetliť, ako je možné, že sa výkonnosť monopostu tak záhadne mení. „Bol to jeden z najzvláštnejších výkyvov výkonnosti v mojej kariére. Na testoch v Bahrajne a Abú Zabí som mal veľkú prirodzenú rýchlosť, dokonca aj v úvode austrálskeho víkendu, ale tempo sa odrazu vyparilo,“ nechápal Sainz.

„Na mojej strane garáže sme vykonali množstvo zmien v nastavení. Koniec koncov sme však s Alexom zvolili niečo veľmi podobné. V jeho prípade sa zdalo, že monopost dobre zareagoval na zmenu, ktorá mala vyriešiť drobenie pneumatík, a dnes bol oveľa rýchlejší. V mojom prípade to však vyzeralo, že to veľmi nepomohlo,“ dodal sklamane španielsky pretekár.

Súvisiace články

Diskusia