Russell bije na poplach: Ani Red Bull nemal taký náskok ako McLaren

George Russell na prvej veľkej cene sezóny upozorňoval kráľovnú motoršportu na to, že McLaren preskočil konkurenciu tak výrazne, že si môže dovoliť investovať svoje zdroje do budúcej sezóny. Týždeň analyzovania dát v ňom tento dojem ešte umocnil. Russell tvrdí, že Red Bull ani vo svojich zlatých časoch nemal taký náskok ako dnes McLaren.
Max Verstappen a Red Bull v roku 2023 zaznamenali najdominantnejší ročník v dejinách celej Formuly 1. V nasledujúcej sezóne sa rozloženie síl v padoku vyrovnalo, no George Russell varuje pred tým, že išlo len o akúsi výmenu stráží. Bojovať proti dnešnému McLarenu má byť prakticky beznádejné.
“Určite si myslím, že ich auto má na to, aby vyhralo všetky preteky,” vyhlásil George Russell v Šanghaji. “Ich auto by malo vyhrať všetky preteky, ale nemyslím si, že tento rok vyhrajú všetky preteky. Veď uvidíme.”
McLaren môže mať vynikajúci monopost, ale je otázne, či aj jeho jazdci dokážu podávať rovnako bezchybné výkony ako Max Verstappen v roku 2023. “Ich tohtoročný náskok je väčší, než aký mal Red Bull kedykoľvek predtým. Keď však Max sedel v tom aute [z roku 2023], v každom jednom kole bol dosť spoľahlivý — zakaždým sa dostal do Q3, zvládol kvalifikáciu, nikdy o tom neboli pochybnosti.”
“Azda my budeme schopní využiť situáciu, ako sa nám to podarilo cez víkend, pretože títo chlapci mali získať double,” povedal s odkazom na Landa Norrisa a Oscara Piastriho. Austrálčan sa o domáce pódium pripravil po výlete mimo trať v treťom sektore.
Russell prezradil aj to, že podľa neho Red Bull mal v roku 2023 náskok “troch alebo štyroch desatín”. “Náskok, ktorý má teraz McLaren, je však určite od toho väčší.”
Na druhej strane v Red Bulle veria, že strácajú už len tri desatiny a do piatich veľkých cien sa na McLaren úspešne dotiahnu.
McLaren kraľuje pri práci s pneumatikami
Kde sa však vzal tento náskok McLarenu? Technické pravidlá sa počas zimy nijako výrazne nezmenili a všetci čakali, že výkonnosť tímov bude konvergovať zároveň s tým, ako sa blížia k rýchlostnému stropu. Russell si myslí, že tajomstvo McLarenu tkvie v práci s pneumatikami, kde sa dajú nájsť veľké výkonnostné zisky.
Aj preto si Russell myslí, že McLaren je nedostihnuteľný. “Ak sa bavíme o tom, že by ste chceli rovnako veľa času na kolo nájsť vďaka prítlaku, tak to sa nestane. V jednej sezóne sa také niečo nikdy nestalo. Je jasné, že niečo robia lepšie ako ostatní. Keď sú pneumatiky rozpálené, sú jednoznačne rýchlejší ako všetci ostatní.”
“Videli sme to aj na testoch v Bahrajne a v treťom sektore počas kvalifikácie [na VC Austrálie]. V treťom sektore boli o štyri desatiny rýchlejší ako hocikto iný. Mali v ňom rovnaké auto ako v prvom a druhom sektore, rozdielom je len prehrievanie pneumatík,” prezentuje výsledky svojej analýzy britský jazdec.
Dá sa s tým niečo robiť? “Je tu priestor na zlepšenie. Vieme, že ten priestor máme, ale nemám pocit, že by sme mali obrovské množstvo príležitostí zlepšiť sa v tejto oblasti, je dosť obmedzovaná. Očividne robia niečo šikovné. Tento rozdiel je markantný.”
Russell nevkladá veľké nádeje ani do prísnejšej technickej direktívy, ktorá pojednáva o flexibilite klapky zadného krídla. “Keby technická direktíva platila od Melbourne, určite by preteky vyhrali, pretože sú tak ďaleko vpredu.”
Má McLaren slabinu?
Ak McLaren výrazne predčí svojich súperov, keď sa pneumatiky prehrievajú, zostáva im jedna nádej. Všetci musia veriť, že v najbližších týždňoch budeme mať čo najviac chladných veľkých cien, kým sa ostatní nedotiahnu na papájový tím.
“V chlade sa môžu trápiť,” prikývol Russell. “Keď všetci ochladzujú svoje pneumatiky, tak sú jasne lepší a videli sme to aj vlani — v Singapure bolo horúco, je to náročný mestský okruh, a oni boli jasne pred všetkými ostatnými. Zandvoort je ďalším okruhom s prehrievaním. Potom vo Vegas boli stratení.”
“Očakávam, že na týchto špecifických okruhoch sa potenciálne môžu trápiť, ale som si istý, že majú v rukáve niečo, aby to vykompenzovali, pretože si uvedomujú, kde sa budú trápiť,” uzavrel.