logo F1online.skF1online.sk

Vettel mal pravdu. Ferrari odhalilo chybné matice kolies

Sebastian Vettel – výmena pneumatík a úprava predného krídla, v boxoch
© Pirelli Motorsport
Milan Kubala
Milan Kubala10. 12. 2020

Pomalé zastávky v boxoch sa stali jednými z rozpoznávacích znamení tohtoročného Ferrari. Tím z Maranella priznáva, že má v tomto smere vážny problém. Po dôkladnom prešetrení zlyhaní nielen z posledného víkendu v Bahrajne sa ukázalo, že Sebastian Vettel mal pravdu.

Nemcovi tím pokazil až dve zastávky z troch. Také niečo si stajňa, ktorá chce bojovať s Red Bullom či Mercedesom, ktorí pravidelne zvládajú prezuť pneumatiky pod 2,5 sekundy, jednoducho nemôže dovoliť.

Vettel sa však v nedeľu na mechanikov nehneval. Odkázal, že treba poriadne skontrolovať techniku, s ktorou mechanici pri zastávkach pracujú a dodal, že mu je ľúto, že si všetko “zlíznu” oni, hoci je na vine technika. Nuž a Scuderia techniku skutočne skontrolovala a v stredu prišla so závermi. Zistila, že nemá dobre navrhnuté matice kolies.

Že niečo nie je v poriadku, je jasne vidieť na číslach. Pitstopová štatistika Ferrari ukazuje, že 22 percent všetkých tohtoročných zastávok trvalo viac ako 3,5 sekundy, teda zhruba každá štvrtá nevyšla.

Ferrari tvrdí, že čokoľvek nad hranicu 3,5 sekundy považuje za “vážne zlyhanie”. Uznáva tiež, že v tejto štatistike ďaleko stráca na najlepších, a že hoci by to sezónu nezmenilo, nebyť týchto chýb, majstrovských bodov mohlo mať na konte viac.

“Je pravda, že počet zastávok nad hranicou 3,5 sekundy je na štandardy Scuderie z minulosti príliš vysoký,” uznáva Diego Ioverno, inžinier Ferrari pre prevádzku monopostov. “Avšak, väčšinou, keď sme nemali optimálnu zastávku, sa objavil špecifický problém spojený s maticou kolesa.”

Ioverno pokračoval vo vysvetľovaní: “Závit nie je dostatočne pevný, takže sa matica niekoľkokrát prešmykla. Ide o problém so spoľahlivosťou, na ktorého odstránení pre budúcu sezónu tvrdo pracujeme.”

Jeden by si mohol klásť otázku, prečo na toto v tíme neprišli skôr. Sám Ioverno uznáva, že takéto problémy majú negatívny dopad aj na zastávky, pri ktorých sa nič nepokazí. Mechanici si sebou nie sú takí istí, čo vplýva na rýchlosť výmeny kolesa.

“Áno, má to vplyv. Keď chlapci cítia, hoci len podvedome, že používajú komponenty, ktoré sú o čosi rizikovejšie a priestor na chybu je pri použití pištole menší, má to negatívny vplyv na celú procedúru. Môžeme to vidieť aj na fakte, že priemerný čas našich zastávok je 2,73 sekundy. Je tu priestor na zlepšenie,” uznáva inžinier Ferrari.

To podľa Ioverna nie je jediný faktor, ktorý Ferrari nepomáha dostať sa na čelo rebríčka najlepších zastávok v boxoch. “Mali by sme pripomenúť, že máme pomerne mladú partiu mechanikov. Šlo o súčasť výrazných zmien, ktoré sme prijali v posledných dvoch rokoch — či už po stránke zloženia partie mechanikov alebo organizácie.”

“Je teda jasné, že je treba viac času na to, aby sa všetci zladili. Neexistuje žiaden iný šport, ktorý by vyžadoval takú dokonalú synchronizáciu viac ako dvadsiatich ľudí. Preto tie najlepšie tímy nasadzujú rovnakú skupinu mechanikov už celé roky.”

“Okrem spoľahlivosti teda musíme zapracovať aj v tejto oblasti. Jednak cez špecializované tréningy, jednak prostredníctvom mentálnych a fyzických tréningov. Toto bude ďalšou prioritou počas zimnej prípravy na rok 2021,” doplnil Ioverno.

Súvisiace články

Diskusia