logo F1online.skF1online.sk

Bearmana fascinuje, ako si Hamilton upravil volant vo Ferrari

Volant Lewisa Hamiltona
© X/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala26. 2. 2025

Aby pilot podal stopercentný výkon, svoje auto musí poznať ako vlastnú dlaň. Pri prestupe Lewisa Hamiltona do Ferrari si tak môžeme všímať viacero noviniek na jeho volante, no nebudeme jediní. Aj Oliver Bearman pozorne sleduje svojho krajana — zásahy sedemnásobného šampióna ho vraj fascinujú.

Oliver Bearman patrí k absolútne najmladším jazdcom v štartovom poli, a tak sa môže niečomu priučiť prakticky od každého. Veľkým vzorom mu v mnohých smeroch môže byť jeho krajan a sedemnásobný majster sveta Lewis Hamilton, ktorého kariéru by chceli napodobniť všetci piloti efjednotky.

Súčasťou toho, čo sa od neho môže naučiť, je aj práca britského šampióna v celkom novom svete — vo Ferrari, kde sa musí prispôsobiť novému štýlu práce, novému autu, softvéru aj volantu. Bearman tak pozorne skúma, čo všetko Hamilton podnikol. V budúcnosti mu to totiž môže pomôcť, keď on bude prestupovať z Haasu napríklad priamo do spomínanej Scuderie.

“Videl som pár zaujímavých vecí. V prvom rade Lewisa vo Ferrari, čo je naozaj paráda. Videl som tiež, koľko toho zmenil na svojom volante.Zaujalo ma to,” prezradil na predsezónnych testoch Ollie Bearman, ktorý si na Hamiltonovom volante všimol napríklad prelepené tlačidlo. “Tam, kde má Mercedes na volante tlačidlo DRS, má Ferrari neutrál. Pár vecí teda popresúval.”

Britského jazdca to neprekvapuje. “Dokonca aj keď som ja šiel do Haasu, tak som si pár vecí popresúval podľa toho, na čo som bol zvyknutý. Je to dôležité. Viem si predstaviť, že keď v tom istom aute sedíte desať rokov, tak si vypestujete nejaký zvyk.”

Bearman o sebe prezradil, že je veľkým fajnšmekrom do formulových volantov. Keďže ako pilot Haasu už nie je do takej miery zainteresovaný v tom, čo sa deje v talianskej stajni, aj prostredníctvom volantu a noviniek na ňom tak trochu nazerá do kuchyne Scuderie.

“Vedel som, že si na volante pár vecí pomení. Deje sa to každý rok. So záujmom som sledoval, čo vlastne upravil. Rovnako aj ja som spravil pár zmien na volante Haasu. Je to zaujímavé, ja som tak trochu magor do týchto vecí,” zasmial sa Bearman.

Nová posila Haasu má za sebou len tri veľké ceny vo Formule 1. Najviac skúseností má, prirodzene, z Formuly 2, kde pracoval s celkom iným volantom, ako ho čaká tento rok. A bude sa líšiť aj oproti volantu, ktorý mal vlani na VC Saudskej Arábie vo Ferrari či ako pilot Haasu v Azerbajdžane.

“V F1 som hlavne jazdil na simulátore Ferrari, takže som zvyknutý na tento volant,” prezradil 19-ročný rodák z anglického Chelmsfordu. “V pár veciach sa odlišuje od volantu Haasu, takže zatiaľ mi nie je stopercentne prirodzený. Pri prepínaní tlačidiel sa ešte stále musím pozrieť dolu. To však príde so skúsenosťami a odjazdenými kolami. O tomto je celé testovanie.”

V stredu ráno sme si počas tréningových štartov Lewisa Hamiltona mohli všimnúť, že volant Ferrari si prispôsobil po vzore Mercedesu. Ba dokonca si ho zhora pridŕžal ľavou rukou, aby buď zabránil neúmyselnému podradeniu počas rozbehovej fázy, alebo si tak pomohol lepšie vycítiť správny záber spojky, ktorá je na pravej strane dolu — všetko presne ako v Mercedese. Staré zvyky nevymierajú.

Cvičný štart Lewisa Hamiltona na predsezónnych testoch (FOM)

Volant na mieru si vyvíjal aj Bearman. “Mám vyrobenú vlastnú špeciálnu spojku, na ktorej sme s chlapcami cez zimu tvrdo pracovali. Zatiaľ som mal dobré štarty, takže s tým som spokojný.”

Esteban Ocon má zdvojenú páčku spojky. Verzia jeho skúsenejšieho kolegu ho však zatiaľ neláka. “Ja som spokojný s jednou páčkou spojky. Funguje mi to. Neopravuj, čo nie je pokazené.”

Súvisiace články

Diskusia