logo F1online.skF1online.sk

Je pripravený stať sa veľkým šampiónom, hovorí o Leclercovi jeho bývalý inžinier

Xavier Marcos Padros
© Scuderia Ferrari Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík10. 2. 2025

Meno Xavier Marcos Padros je fanúšikom Ferrari veľmi dobre známe. Tento Španiel bol ešte v priebehu minulej sezóny inžinierom Charlesa Leclerca, ale krátko po jej začiatku prišla výmena a na čelo tímu inžinierov monackého pretekára sa postavil Bryan Bozzi. Xavi, ako ho prezývajú, bol najprv preradený do inej roly a potom z Ferrari odišiel úplne. Na pôsobenie v červenom tíme, a najmä na spoluprácu s Charlesom Leclercom, však má len najkrajšie spomienky.

Možno by ste čakali, že po nie veľmi príjemnom odchode z Ferrari bude Padros trochu zatrpknutý. Jeho rozhovor s talianskym portálom Formula1.it však priniesol jedno z najkrajších svedectiev o jazdeckých i ľudských kvalitách Charlesa Leclerca. Toho dnes už zamestnanec Cadillacu vo vytrvalostných pretekoch vyniesol do nebies.

„Charles je výnimočný jazdec s neuveriteľným prirodzeným talentom. Práca s ním ma veľmi bavila, vo Ferrari sme začínali spolu a nesmierne si ho vážim. Mám ho naozaj rád,“ povedal Padros v rozhovore pre taliansky portál.

„Ako človek je veľmi prostý, slušný a vždy sa ku mne správal s rešpektom. Zároveň si zachoval pokoru a správal sa prirodzene. Viete, keď ste mladý, slávny a jazdíte za Ferrari, je ľahké sa zmeniť. On sa však nezmenil, a za to si ho treba vážiť,“ dodal Xavi.

Ten pracoval s Leclercom vo Ferrari vyše päť rokov a na trati sa stretávali každý deň. Bol Charlesovou pravou rukou aj jeho oporou. Samozrejme, za jeho spôsob práce sa mu dostalo obrovskej kritiky, ale aj takmer rok od jeho odchodu z funkcie pretekového inžiniera platí, že Padros pozná Charlesa lepšie než drvivá väčšina ľudí vo Ferrari.

„Jeho veľkou prednosťou je schopnosť okamžite sa prispôsobiť monopostu a presne popísať, čo sa s ním deje za jazdy,“ odpovedal Padros na otázku, aké sú Leclercove prednosti, a aké má slabiny. „Veľmi tlačí na zmeny v nastavení, niekedy až za hranicu bežných možností, alebo odporúčaní inžinierov.“

„Ako inžinier si pri ňom užijete veľa zábavy, pretože môžete rozmýšľať netradične. Výrazne sa zlepšil aj v pretekovom tempe, najmä pri manažovaní pneumatík. Podľa mňa je v tomto smere na veľmi dobrej úrovni. Je pripravený stať sa veľkým šampiónom,“ vyhlásil španielsky inžinier.

Ten je vraj dodnes v kontakte so svojím bývalým zverencom. „Máme dobrý vzťah a často sme v kontakte. Mám ho veľmi rád a on veľmi dobre vie, že tu pre neho vždy budem, nech už potrebuje čokoľvek. Nemám s ním absolútne žiadny problém,“ dodal otvorene Padros.

Aký mal vzťah s Vettelom a Sainzom? A čo Hamilton?

Xavi sa nachádzal presne uprostred diania. Jeho pozíciu mu závidel nejeden novinár a fanúšik, ktorý by chcel vedieť, aké to je vnútri garáže, ako vyzerajú technické porady, alebo aké sú vzťahy medzi tímovými kolegami. Padros to všetko sledoval z prvého radu.

„V prvej sezóne, v roku 2019, nemal na pleciach žiadny tlak, pretože ten niesol Sebastian Vettel. So Sebastianom mal vždy vzťah založený na veľkom rešpekte a mnoho sa od neho naučil – predovšetkým jeho neskutočnú pozornosť k detailom. Tento prístup bol pre nás veľmi cenný,“ povedal Padros.

„Sainz je zase neuveriteľne konzistentný jazdec, pracuje nesmierne tvrdo a vždy sme v tomto smere brali jeho prístup ako referenčný bod. Charles a Carlos mali vždy korektný a profesionálny vzťah. Sú to odlišné osobnosti, takže je prirodzené, že sa občas na niečom nezhodli, čo sa stáva, ale vždy spolu dokázali viesť konštruktívny dialóg,“ dodal Xavi.

Avšak čo Hamilton? Padros pôsobil vo Ferrari aj začiatkom sezóny 2024, keď bolo jasné, že do tímu príde sedemnásobný majster sveta. Veľa sa hovorilo o tom, aký to bude mať vplyv na Leclerca a jeho vzťah so Scuderiou. Španiel však ani v tomto smere nemá obavy.

„Charles to prijal dobre. Samozrejme, od začiatku bol o všetkom informovaný, vedel o rokovaniach, takže ho to neprekvapilo. V tomto smere sa vedenie zachovalo veľmi profesionálne. Okamžite začal premýšľať nad tým, čo sa môže od Lewisa naučiť a ako sa môže ešte zlepšiť. Presne takýto prístup v motoršporte potrebujete,“ vyhlásil Padros.

Ten nespomína v dobrom len na Leclerca, ale na celý tím. „Ferrari už navždy zostane súčasťou môjho života. Predtým tam nebolo, ale teraz je a navždy zostane v mojom srdci. Spoločne sme toho veľa dosiahli, veľa som sa naučil a Scuderii za to budem navždy vďačný,“ odkázal Xavi.

Súvisiace články

Diskusia