Sme ochotní zaplatiť za profesionálnych komisárov, odkázal Brown
Aké zmeny na nás chystajú Mohamed bin Sulajem a FIA v kalendárnom roku 2025? Riadiaci orgán začal zavedením nového sadzobníka trestov za nadávky a vyjadrovanie, takže sme zvedaví, čo bude nasledovať. Otázok je veľa a na stole bude určite aj téma komisárov.
Keď FIA v stredu oznámila prepustenie Johnnyho Herberta zo svojich služieb, jej stanovisko malo o niečo hlbší rozmer. Bol to totiž práve Sulajem, kto v nedávnej minulosti reagoval na kritiku komisárov tým, že FIA má problémy s nedostatkom financií a ľudí. Pripomenul pritom, že niektorí pracujú počas podujatí F1, čo je miliardový biznis, bez nároku na honorár.
Celková organizácia federácie a jej personálna stránka skrýva mnohé výzvy, ktoré súvisia s kritikou za zlé alebo pomalé rozhodovanie. Jedným z najviditeľnejších a najvypuklejších problémov sú komisári FIA a k tým „ťažko a draho vyškoleným“, ako ich nazval Sulajem, patril aj Johnny Herbert. To opäť štartuje diskusiu, či nie je čas na zavedenie stálych a profesionálnych komisárov FIA.
„Mať v multimiliardovom biznise, kde správnosť rozhodnutí môže ovplyvniť úplne všetko, neplatených komisárov na čiastočný úväzok… nuž, nemyslím si, že keď nemáme komisárov na plný úväzok, vytvárame si podmienky pre úspech,“ vyhlásil generálny riaditeľ McLarenu Zak Brown, ktorého cituje Motorsport.com.
„Jednotlivci ako takí sú v poriadku, no pravidlá sú príliš zväzujúce. Chcel by som, aby sme urobili krok späť a predpisy uvoľnili. Mali by sme mať profesionálnych komisárov, ktorí môžu rozhodovať aj na základe subjektívneho posúdenia, či bolo niečo správne, alebo nesprávne,“ vyhlásil kalifornský rodák, ktorý si nezakrýva oči ani pred dodatočnými nákladmi.
„Viem, že týmto si nezískam popularitu medzi mojimi kolegami vo vedení tímov, ale ja by som bol rád, keby McLaren a všetky stajne prispeli na platy komisárov. Pre šport je to veľmi dôležité a keby sa na tom podieľali všetci, nemohlo by to byť až také drahé. Rozhodne by to nikoho finančne nezruinovalo,“ povedal Brown.
Jeho slová rozhodne majú niečo do seba, ale vieme si predstaviť, že celá diskusia bude nesmierne komplikovaná. Aj keď podľa Sulajema neplatí Formula 1 riadiacemu orgánu dostatočne, stále mu platí a nejeden by namietol, že treba zmeniť vzťah financovania, aby sa do rozpočtu vošli aj profesionálni komisári. Neočakávame teda, že táto otázka sa rýchlo vyrieši.
„Neviem, aké sú presne zmluvné vzťahy medzi FIA a Formulou 1 v súvislosti s komisármi. V súčasnej dobe však platí, že fungujeme na báze neplatených a čiastočných úväzkov. Ak chcete zmeniť objednávku, alebo ak chcete zmeniť čokoľvek, v každom biznise za to musíte zaplatiť,“ skonštatoval Brown.
„Ak teda budeme platiť – v širšom kontexte si nemyslím, že pôjde o veľkú sumu –, tak keby sa náklady rozdelili medzi McLaren, ostatné tímy, Formulu 1 a FIA, nebola by to vysoká čiastka. Mala by však obrovský význam pre náš šport,“ dodal boss McLarenu.