logo F1online.skF1online.sk

Wolff je veľký zástanca rozpočtového stropu: Generujeme vyše 30-percentný zisk

George Russell
© Stephen Reuss/Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkvčera 11:29

Z Formuly 1 sa stala veľmi populárna destinácia nielen pre fanúšikov a jazdcov, ale tiež pre tímy a firmy. Liberty Media pretvorila najvyššiu motoristickú triedu na globálnu platformu s mladou a rýchlo rastúcou fanúšikovskou základňou. Podľa Tota Wolffa sa vďaka niektorým opatreniam v posledných rokoch dokonca podarilo premeniť F1 na výnosný biznis.

Nielen veľké tímy ako Mercedes či Ferrari, ale už aj najmenšie podniky vykazujú čierne čísla. Správy a články v posledných rokoch odhaľujú, že do zisku sa už dostal aj tím Haas. Ide o nevýrazné zisky v hodnote pár miliónov dolárov – nezabudnime, že Haas skončil v rokoch 2021 a 2023 na úplne poslednom mieste Pohára konštruktérov –, ale beztak hovoríme o veľkom pokroku v porovnaní s minulosťou či pandemickým rokom 2020.

Asi neprekvapí, že keď malé tímy generujú neveľké zisky, tak po zväčšení mierky na organizácie ako Mercedes či Ferrari dostaneme už celkom solídne čísla. „Dosahujeme skutočný zisk,“ vyhlásil šéf Mercedesu Toto Wolff v rozhovore pre Auto Motor und Sport.

„Ukazovatele ziskovosti dosahujú 30 až 35 percent pred zdanením. To nám dokonca kompenzuje aj výdaje za pohonnú jednotku. Klišé o tom, že vo Formule 1 sa pália peniaze, patrí do minulosti. Faktom je, že tento šport nikdy nebol v takej dobrej kondícii ako dnes,“ vyhlásil šéf Mercedesu.

Asi je teda zbytočná otázka, či je tento skúsený obchodník zástancom rozpočtového stropu. Práve ten je totiž predovšetkým zodpovedný za tieto čísla. „Rozhodne som fanúšik rozpočtového stropu, pretože vďaka nemu sú tímy ziskové a šport udržateľný,“ skonštatoval Wolff.

Vieme však, že rozpočtový strop môže byť dobrý sluha, ale zlý pán. Red Bull ho v roku 2021 prekročil a Williams mal vlani toľko nehôd, že si v rozpočte jednoducho nenechal dostatočne veľkú rezervu – ostatne, so škodami vo výške 15 miliónov nepočítate ani v najhoršom sne –, a tak si musel „požičať“ prostriedky z rozpočtu pre rok 2025.

Svoju obrátenú tvár vraj finančné pravidlá ukázali v uplynulom roku aj Mercedesu. „Boli sme veľmi blízko k rozpočtovému stropu. Nemôžete si vytvoriť veľkú finančnú rezervu, skôr to prestrelíte na začiatku sezóny a potom v závere začnete šetriť,“ vysvetlil Wolff.

„Na konci roka sme si museli poradiť bez vylepšení aerodynamiky a mechaniky, pretože sme skrátka nemali dosť peňazí na výrobu nových dielov. Nehody na konci sezóny vás naozaj dostanú do problémov – v našom prípade to bol Kimi v Monze a George v Austine a Mexiku. V jednej chvíli sme mali z určitej špecifikácie len jeden kus krídla. V Mexiku sme sa nemohli vrátiť k starej aerodynamickej špecifikácii, pretože sme nemali dostatok náhradných dielov ani peniaze na výrobu nových,“ povedal Wolff.

Súvisiace články

Diskusia