logo F1online.skF1online.sk

Oakes obhajuje prepúšťanie zamestnancov: Nejde len o zlepšenie, ale aj zefektívnenie

Monopost Pierra Gaslyho na rošte
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík2. 1. 2025

Vymenovať šéfov tímu Alpine v posledných piatich rokoch je náročná úloha aj pre najzarytejších fanúšikov Formuly 1. Najnovším mužom pri kormidle je Oliver Oakes, ktorému sa určite sviatkovalo vo väčšej pohode po vydarenom závere sezóny v podaní jeho tímu. Aj keď je na závery ešte priskoro, britský manažér po skončení sezóny vyjadril spokojnosť so svojou doterajšou prácou.

Alpine sa v závere ročníka oklepal a po sérii výborných výsledkov sa katapultoval z deviateho na šieste miesto Pohára konštruktérov. Keďže Oakes prevzal kormidlo koncom júla, mal na pleciach minimálne očakávania, no napriek tomu sa mohol pochváliť zlepšením.

Za jeho éry – tá je v skutočnosti „Briatoreho érou“, nie „Oakesovou érou“ – sa tím nielen posunul v celkovom hodnotení, ale tiež ukončil svoj motorový program a počet zamestnancov v továrni v anglickom Enstone sa znížil z 1100 na asi 900. „Nebola to len motoráreň vo Viry, reorganizovali sme aj našu základňu v Enstone,“ povedal Oakes v rozhovore pre Autosport.

„Podľa mňa sme dokázali, že to bolo správne rozhodnutie. Každý tím v F1 sa usiluje nielen o zlepšenie, ale tiež o zefektívnenie. Vo svete rozpočtových stropov sa musíte uistiť, že nasmerujete zdroje do správnych oblastí,“ vysvetlil Oakes.

„Museli sme sa sústrediť na vybudovanie dobrého pretekárskeho auta. Po svojom príchode v júli som sa tomuto tímu snažil vštepiť étos, podľa ktorého je všetko o zlepšení auta a pretekaní,“ pokračoval bývalý motokárový pretekár.

„Povedal by som, že dnes máme v Enstone okolo 900 ľudí. Pozrite, viem, že všetci v F1 hovoria o počte zamestnancov. Viem, že niektorí ich rozdeľujú na tých pod stropom, a mimo rozpočtového stropu; iní delia tímy podľa toho, či si vyrábajú vlastnú prevodovku a zavesenie, alebo nie. Dovolím si povedať, že patríme k menším tímom z tých, ktoré vyrábajú celé auto,“ dodal Oakes.

Anglický manažér je však presvedčený, že majú všetko potrebné, aby sa vrátili na čelo stredu poľa. Tam bol Alpine (vtedy ešte Renault) naposledy v roku 2018, keď panovala vo Formule 1 oveľa menšia konkurencia. Na druhej strane je otázne, či práve čelo stredu poľa by malo byť ambíciou tohto tímu – v roku 2025 určite áno, ale čo v sezóne 2026?

„Enstone stojí už dlhé roky. Tie múry si pamätajú viac než väčšina tovární v F1, ale my tam máme k dispozícii správne zdroje. Najdôležitejším zdrojom sú dnes dobrí ľudia a tých máme veľa,“ vyhlásil Oakes.

„V posledných rokoch tu prebehlo množstvo investícií, ktoré sú tiež dôkazom podpory a odhodlania celej skupiny. Máme nový simulátor, nový dynamometer a všetky veci, o ktorých sa zrejme ani nehovorilo. Máme všetko, čo potrebujeme, a pokračujeme v investíciách,“ dodal šéf Alpinu.

Súvisiace články

Diskusia