logo F1online.sk

Grosjean o svojom manévri na Kvjata: Bolo to agresívne, ale nie šialené

Romain Grosjean
© Twitter/Haas F1 Team
Milan Kubala
Milan Kubala5. 12. 2020

Nehoda Romaina Grosjeana, z ktorej sa stala téma týždňa, sa nemusela stať, keby mal Francúz lepší prehľad počas veľkej ceny. Došlo ku nej totižto potom, čo prudko zmenil smer a natlačil sa na Daniila Kvjata, ktorý už nemal šancu zareagovať. Zachytil sa o Kvjatovo predné koleso a čo sa stalo potom, už všetci dobre poznáme. Grosjean tento manéver obhajuje s tým, že nebol úplne bláznivý, a navyše, že Kvjata nevidel.

Odpoveď na to, prečo sa vlastne Grosjean za treťou zákrutou stočil doprava, sme zatiaľ nemali. Mali sme však tri možné vysvetlenia. Tým prvým bola Alfa Romeo na ľavej strane, ktorá vyšla až mimo trate a rozvírila prach. Grosjean sa vraj mohol inštinktívne odťahovať pre prípad, keby ju náhle stočilo smerom k osi cesty.

Pri analýze Sky Sports sa okrem toho podarilo odhaliť, že z monopostu pred Grosjeanom odletel kus karbónu, ktorý trafil Grosjeanovu pravú prednú pneumatiku. Mohlo ísť teda o reakciu na tento pomerne veľký úlomok.

Nuž a tretím vysvetlením, ktoré sa nakoniec ukázalo ako pravdivé, bolo to, že Grosjean chcel proste predbehnúť monoposty pred sebou, keďže mal o poznanie lepšiu rýchlosť ako autá vpredu.

“Mal som veľmi dobrý výjazd z prvej zákruty smerom do dvojky,” vysvetľoval Francúz. “V tom čase po mojej pravej strane nebol nikto. Z tretej zákruty som si udržal veľmi dobrú rýchlosť. Na ľavej strane bolo veľa úlomkov, takže už len kvôli tomu som sa posunul trochu doprava.”

Keď skontroloval spätné zrkadlá, nikoho nezbadal, a navyše sa blížil k monopostom pred sebou. Brzdiť určite nechcel. “Ako som sa posúval doprava, pozrel som sa do zrkadiel a nič v nich nebolo, nikto. Pred autami vpredu som mal veľkú rýchlostnú výhodu.”

“V porovnaní s nimi teda získavam. Ak by bol niekto vedľa mňa, znamenalo by to, že by som ho už predbehol. To sa nestalo,” uznal Grosjean. Ten sa síce Kvjatovi po výjazde z druhej a tretej zákruty vzďaľoval, ale nie tak rýchlo, ako si myslel.

Dnes už uznáva, že sa pohol “dosť agresívne” doprava. “Súhlasím s tým, že ten pohyb bol dosť prudký. V Bahrajne je však trať a za ňou časť, ktorá je natretá pieskovou farbou. Aj keď niekoho vytlačíte doprava, ako sme pred pár rokmi videli s Ferrari a Mercedesom, tak chlapík na vnútrajšku má možnosť sa posunúť ešte viac vpravo — v tom najhoršom prípade —, aby sa vyhol kontaktu. Ak to všetko vezmete do úvahy, tak vidno, že môj ťah nebol šialený.”

Prečo Grosjean Kvjata nezbadal? Ocitol sa totižto v mŕtvom uhle, ktorý je pri autách Formuly 1 dosť veľký. “Od druhej zákruty bol Daniil v mojom mŕtvom uhle, a to po celý čas. Ako dobre vieme, spätné zrkadlá vo Formule 1 nepatria k najvychytenejším technológiám. A pri nočných pretekoch je ešte ťažšie v nich niečo zbadať. Avšak, ani cez deň, nikdy by som Daniila nezbadal.”