Waché naďalej pení pre zadné krídlo McLarenu: Pohár konštruktérov by vyzeral inak
Sezóna 2024 bola plná noviniek, incidentov a kontroverzií. Formula 1 ležala dobré dva roky v pokojnom spánku a čakala na prebudenie v podobe titulových bojov, prestupov a sporov. V tomto roku sme sa toho dočkali a zvlášť počínanie McLarenu nevoňalo technickému riaditeľovi Red Bullu Pierrovi Wachému.
Francúzskemu inžinierovi sa ani trochu nepáči, ako ďaleko zašla stajňa z Wokingu pri skúmaní šedých zón a vývoji flexibilných komponentov. Po zákaze ich riešení po Veľkej cene Azerbajdžanu vraj súperi nedočkavo sledovali počínanie McLarenu v Las Vegas. Práve na tejto trati sa mal najviac prejaviť deficit zo straty flexibilného zadného krídla, ktoré si získalo toľko pozornosti po súboji Oscara Piastriho a Charlesa Leclerca v Azerbajdžane.
„Vývoj je taký náročný, že niektoré šedé zóny sú pre mňa ako inžiniera veľmi lákavé,“ vyhlásil Waché pre portál RacingNews365.com. „Keď sa pozriete na zadné krídlo McLarenu, prepáčte, ale to je ešte o niečo šedšia zóna, pritom s ním jazdili niekoľko pretekov. Bez neho by v Baku nevyhrali, dokonca aj z nášho pohľadu by Pohár konštruktérov vyzeral odlišne.“
Preteky v Baku skutočne môžu rozhodnúť o titule. Aktuálne delí Ferrari a McLaren 21 bodov a keby ste tých osem bodov vzali Oscarovi Piastrimu a McLarenu, a pripísali ich Ferrari, do záverečných pretekov by bol pomer 632 proti 627. Rozdiel by bol iba päť bodov a šampionát by bol celkom otvorený, aj keď je trochu zvláštne, že túto obhajobu predniesol technický riaditeľ Red Bullu.
„Aj ako inžinier musíte rešpektovať pravidlá. Pre technické pravidlá však platí, na rozdiel od športových, že musíte preukázať legálnosť vášho riešenia. Keď máte radary medzi dvoma bodmi, polícia vidí vašu rýchlosť len v týchto dvoch bodoch a medzi nimi môžete ísť ľubovoľnou rýchlosťou. Technické pravidlá sú však iné – musíte dokázať, že máte pravdu,“ odkázal Waché.
„Áno, jasné, že je to súčasť hry, ale existujú určité hranice. Keď vás polícia nevidí, to ešte neznamená, že neporušujete zákon. Je pre nás frustrujúce, keď si policajti nerobia svoju prácu,“ vyhlásil technický riaditeľ Red Bullu.
FIA v tomto roku stúpla na „kurie oko“ hneď niekoľkým tímom. McLarenu zakázala flexibilné krídla, Red Bullu nástroj na nastavovanie svetlej výšky a Ferrari a Mercedes mali byť hlavnými podozrivými v kauze titánových plôšok. Tak či onak, zdá sa, že Waché považuje zadné krídlo McLarenu za príliš veľký prehrešok.
„Áno, dosť za čiarou,“ odpovedal Francúz na otázku, či bola kauza ohybného krídla za čiarou. „Je to však tak, ako to je. Chcete rovnaké podmienky pre všetkých a my v Red Bulle hráme v rámci týchto podmienok. Dobrý nápad je dobrý nápad, ale keď je niečo za hranicou, nie je to správne.“