Verstappen o vyšetrovaní: Mám už toho dosť
Štyri hodiny po skončení kvalifikácie sa muselo prepisovať poradie na štarte aj historické štatistiky. Pole position dodatočne získal George Russell. Max Verstappen o ňu prišiel, keď sa mu komisári rozhodli udeliť trest straty jednej pozície za to, že počas kvalifikácie šiel zbytočne pomaly, pri čom vznikla nebezpečná situácia. Sám má už toho plné zuby.
V tretej časti kvalifikácie sa viacerí jazdci rozhodli na tých istých pneumatikách odjazdiť viac pokusov. Po ostrom pokuse však bolo nutné gumy nechať vychladnúť, čo mnohí robili v priebehu dvoch prípravných kôl. Aby aj Max Verstappen dostal svoje pneumatiky na optimálne hodnoty, po okruhu šiel veľmi pomaly.
Všetci jazdci sú však povinní dodržiavať pokyny riaditeľa pretekov, ktorý z bezpečnostných dôvodov pred každou kvalifikáciou určí časový limit na prejazd medzi čiarami SC2 a SC1 — teda medzi výjazdom a vjazdom do boxov. Keďže cieľová rovinka je mimo tejto zóny, je vhodným miestom na chladenie pneumatík. Zvyšok kola je však podľa pokynov riaditeľa pretekov nutné prejsť za maximálne minútu a 40 sekúnd.
Maxovi Verstappenovi to však trvalo približne 1:57, teda o sedemnásť sekúnd viac. V prípravnom kole šiel totiž skutočne pomaly; aby dodržali svoju časovú deltu, predbehli ho Lando Norris a Fernando Alonso, ktorí takisto boli v prípravných kolách. Nakoniec sa pred majstra sveta dostal aj Russell, ktorý vysvetlil, že nechcel dostať penalizáciu, a tak za jedenástou zákrutou pridal.
Inžinier na konci kola upokojoval Verstappena, že to je problém ostatných, ak sa rozhodli ho predbehnúť. Komisári to však videli inak a Holanďana potrestali za zbytočne pomalú jazdu, pri ktorej navyše vznikla nebezpečná situácia.
— f1videos (@Error20F1) December 1, 2024
“Všetci sme šli pomaly. Neviem, čo som mohol spraviť inak,” pokrútil hlavou Max Verstappen ešte pred vynesením verdiktu. “Už len fakt, že s tým mám ísť za komisármi, mi príde veľmi zvláštny. Nabudúce teda pôjdem aj ja na plný plyn a budem predstierať nehodu…”
“Mal brzdiť. Ja som brzdil rovnako ako autá predo mnou. Nechcel som ich dostať do kaše. Ak mám povedať pravdu, mám už toho celkom dosť takto na konci sezóny,” povzdychol si štvornásobný šampión.
Komisári po každej kvalifikácii skúmajú časy prejazdov. V drvivej väčšine prípadov nepríde trest, pretože jazdci predpísaný čas nedodržali preto, že pred seba púšťali autá v rýchlych kolách. Verstappenovi v očiach komisárov rozhodne nepomohlo, že on púšťal aj Alonsa s Norrisom, ktorí sa tiež len pripravovali na svoj pokus. Avšak, ak chceli dodržať predpísanú deltu, Verstappena museli predbehnúť. Holanďan uprednostnil chladenie pneumatík.
“Predo mnou boli dve autá, ktoré si nechávali medzeru, tak som si aj ja musel nechať medzeru,” povedal na margo Norrisa s Alonsom. “Navyše som vedel, že každý je v prípravnom, nie v ostrom kole. A potom sa George rozbehol. Chcel ma predbehnúť okolo. To je v pohode. Samozrejme, každý sa snaží vypracovať si pozíciu, aby mal čo najlepší štart do kola.”
Russell odkázal, že on sa len držal pravidiel. “Nechcel som dostať trest, pretože nám je prikázané, aby sme sa držali delty,” poznamenal pilot Mercedesu. Max Verstappen na margo časového limitu doplnil: “Ja som sa držal svojej delty. Nabudúce prejdem skrz-naskrz!”