logo F1online.skF1online.sk

Pripravil zákaz „mini DRS“ jednu z najväčších porážok McLarenu v sezóne?

Lando Norris
© LAT Images/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík26. 11. 2024

Keď sa snažíte vysvetliť výkonnostné výkyvy tímov v priebehu tejto sezóny, poriadne sa zapotíte. Las Vegas videlo nevídané povstanie Mercedesu a ani Ferrari celkom nenaplnilo očakávania, ale pohľad na McLaren bol nemenej šokujúci. Monopost MCL38 predviedol v priebehu tejto sezóny nevídanú univerzálnosť, ale tú vo Vegas nepotvrdil, čo viedlo k početným mediálnym špekuláciám.

Chladné podmienky v Las Vegas sa svojím charakterom nedajú prirovnať k žiadnemu inému okruhu v kalendári. Keby ste však hľadali paralely v samotnom charaktere trate, automaticky sa nám núka ako jedna z možností Baku, kde zvíťazil Oscar Piastri. Podujatie na pobreží Kaspického mora však možno prinieslo udalosť, ktorá poznačila dlhodobé úsilie McLarenu.

Dlhá hlavná rovinka a kľukatý prostredný sektor sú ideálnym bojiskom pre flexibilné komponenty a pohľad na zadné krídlo austrálskeho pretekára v súboji s Charlesom Leclercom vyvolal horúčkovité diskusie. Red Bull zahájil politickú ofenzívu a doviedol ju do úspešného konca. McLarenu musel upraviť svoje zadné krídlo.

Lando Norris a Oscar Piastri tak nemali vo Vegas k dispozícii zadné krídlo z Baku či Monzy a utrpeli najhoršiu porážku od jarnej časti sezóny – identický výsledok dosiahli aj na mokrej trati v Brazílii za nie príliš reprezentatívnych podmienok. Aj keď Ferrari nebolo po Vegas spokojné, z náskoku McLarenu ukrojilo ďalších dvanásť bodov.

„Stajňa z Wokingu si vo Vegas užívala veľkú pozornosť a Red Bull si skúmaním oranžového monopostu chcel overiť jeho výkonnosť po svojich sťažnostiach na pôde FIA. Tie McLaren určite ovplyvnili pri výbere krídla s nízkym prítlakom. Využívanie triku s vodou v pneumatikách nie je potvrdené, ale majstrovský tím je o ňom pomerne presvedčený,“ píše vo svojom článku pre portál Autoracer.it taliansky novinár Piergiuseppe Donadoni.

„Nelichotivá výkonnosť monopostu MCL38 v Las Vegas opäť posilnila špekulácie o využívaní rôznych trikov zo strany tímu šéfa Andreu Stellu. Súperových inžinierov zaujala hlavne neschopnosť McLarenu pracovať so zadným krídlom s nízkym prítlakom, ktoré malo v Baku efekt mini DRS a garantovalo pár kilometrov za hodinu k dobru na rovinkách, ale zároveň priľnavosť navyše v zákrutách,“ pokračoval Donadoni.

„V Las Vegas sme sledovali premiéru ultratenkého zadného krídla, ktorý tím zavrhol v Monze a prekvapivo radšej siahol po špecifikácii s vyšším prítlakom a mini DRS. Inžinieri to museli urobiť, keď chceli zabrániť strate rýchlosti na dlhých rovinkách. To mohla predchádzajúca verzia vykompenzovať dodatočným prítlakom v zákrutách, ktorý by zároveň pomohol problémom s drobením pneumatík,“ píšu v Taliansku.

Je však otázne, do akej miery to pomôže Ferrari a Red Bullu pred zvyškom sezóny. Skutočnosť, že takýto slabý výsledok sme od McLarenu nevideli v podstate od Suzuky či Bahrajnu nás napĺňa zvedavosťou pred víkendom v Katare. Okruh Losail by mal byť ako stvorený pre monopost MCL38, ale ako sme už v tejto sezóne niekoľkokrát videli, radšej by sme sa mali pripraviť na prekvapenia.

„Priami súperi sú presvedčení, že neschopnosť nasadiť DRS trik na trati s nízkym prítlakom vo Vegas pripravilo lídra Pohára konštruktérov o dosť veľa výkonnosti v záverečnom boji o titul. Bohužiaľ pre nich však toto krídlo v závere roka neuvidíme a na posledných dvoch podujatiach sa vrátime k špecifikáciám s vyšším prítlakom,“ uviedol Donadoni na záver.

Súvisiace články

Diskusia