logo F1online.skF1online.sk

Ferrari priznáva, že do „flexibilnej bitky“ vstúpilo neskoro

Frédéric Vasseur
© SF Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík14. 11. 2024

Flexibilné krídla sa v poslednom období stali rozdielom medzi úspechom a neúspechom, nielen na trati, ale aj mimo nej. O ohybnosti predných a zadných krídel sa toho veľa popísalo a vo vyostrenom meraní síl Red Bullu s McLarenom sa tento súboj preniesol aj za stoly riadiaceho orgánu. Z výhod tejto šedej zóny v pravidlách ťaží aj Ferrari, hoci ako povedal Frédéric Vasseur, jeho tím v žiadnom prípade neočakával, že FIA bude podobné riešenia považovať za legálne.

Čas je vo Formule 1 najvzácnejšou komoditou. Keď ostatné tímy skúmali flexibilitu ako jednu z vývojových ciest, v Maranelle sa škrabali na hlavách a predpokladali, že Medzinárodná automobilová federácia zasiahne. To sa však nestalo.

Pri súčasnej generácii monopostov je flexibilita mocný nástroj. Veľa sa v minulosti hovorilo o ohybnosti zadných krídel, ale v súčasnosti sa tie predné ukazujú ako dôležitý výkonnostný faktor. Flexibilné predné krídlo výraznou mierou prispieva k lepšiemu vyváženiu, keďže je riešením pre večnú chorobu týchto áut – nedotáčavosť v pomalých zákrutách a pretáčavosť v rýchlych.

Kým McLaren a Mercedes predstavili novú generáciu ohybných krídel už v lete, Ferrari zareagovalo až na Veľkej cene Singapuru. To má podľa šéfa stajne Frédérica Vaaseura jednoduché vysvetlenie. „Frustrovalo nás to, pretože v jednej chvíli sme čakali na rozhodnutie FIA, ktorá na Veľkej cene Belgicka nainštalovala nové kamery. Boli sme presvedčení, že tomu všetkému vystavia stopku. Oni však dali všetkým zelenú a preto sme stratili možno jeden alebo dva mesiace,“ vyhlásil Francúz pre Motorsport.com.

Fred okrem toho upozornil, že v dnešnej dobe jednoducho nemôžete vyvíjať viacerými smermi a potom si vybrať jeden. V ére rozpočtového stropu nesmiete hodiť nič do koša a prostriedky sa musia vynakladať s náležitou starostlivosťou. Čakanie na kroky FIA sa však Ferrari nevyplatilo.

„Je to náročné a s rozpočtovým stropom si musíte vybrať,“ vyhlásil Vasseur. „Ak ste presvedčený, že FIA niečomu takému zamedzí a už ste začali s vývojom niečoho iného, tak stratíte čas vo veternom tuneli. V každom prípade však išlo o naše rozhodnutie.“

Zdá sa, že Ferrari v tomto roku nešlo niekoľko vecí naproti. Musíte byť perfektní a Ferrari, s nefunkčnými vylepšeniami na VC Španielska a podcenením dôsledkov kauzy flexibilných krídel, urobilo niekoľko nesprávnych rozhodnutí.

Súvisiace články

Diskusia