Oficiálne: Alpine bude odoberať motory Mercedesu aspoň do roku 2030
Renault bol kedysi motorovým priekopníkom vo Formule 1, ale jeho časy sa chýlia ku koncu. Francúzsky tím, ktorý od sezóny 2021 preteká pod menom Alpine, definitívne ukončuje svoj motorový program a od sezóny 2026 presedlá na pohonné jednotky Mercedesu. V utorok popoludní to potvrdilo vedenie tímu.
Renault sa s myšlienkou ukončenia motorového programu pohrával už celé mesiace, no až na konci septembra padlo definitívne rozhodnutie. Za všetkým máme hľadať peniaze. Luca de Meo tvrdí, že pri vývoji pohonnej jednotky Renault ročne minul 200-250 miliónov eur. Z týchto peňazí sa mu veľa nevrátilo, keďže zostal celkom bez zákazníkov a o víťazstvách či tituloch môžu momentálne v Enstone len snívať. Na druhej strane ukončením motorového projektu sa takmer celá spomínaná suma ušetrí. Deo Meo konštatuje, že odoberať motory od konkurencie vyjde na menej ako 20 miliónov.
V lete tak už predbiehali zákulisné rokovania s Mercedesom, ktorý bol ochotný rozbehnúť spoluprácu s ďalším tímom aj vzhľadom na to, že z okruhu zákazníkov mu v roku 2026 vypadne Aston Martin.
Alpine napokon v tlačovom stanovisku prezradil, že Mercedes bude stajni dodávať motory počas celého nasledujúceho motorového cyklu, teda od sezóny 2026 minimálne do roku 2030. Okrem toho zanecháva aj výrobu vlastných prevodoviek, ktoré mu v rokoch 2026 až 2030 bude takisto dodávať továreň z Brixworthu.
Týmto krokom Alpine ušetrí nemalé finančné prostriedky, ale môže si pomôcť aj po výkonnostnej stránke. McLaren v súčasnosti ukazuje, že konkurovať továrenskému tímu s rovnakými motormi je určite možné, navyše v roku 2026 sa očakáva, že agregáty strieborných šípov budú v popredí.
Alpinu aj nedávne preteky v Brazílii ukázali, čo by mohol jeho tím dokázať s konkurencieschopnou pohonnou jednotkou. Mokrá trať zmenšuje rozdiely medzi pohonnými jednotkami a do popredia sa dostávajú jazdné vlastnosti. Aj keď Alpinu v Sao Paule pomohli červené vlajky, videli sme výrazné zlepšenie, ktoré pramení zo skutočnosti, že sa na vode sa neprejavila motorová strata Renaultu na úrovni troch desatín na kolo.
Pred ukončením motorového projektu pre rok 2026 síce zamestnanci z Viry hlásili, že predbežné čísla vývoja sú potešujúce, no vedenie si tým zrejme nebolo také isté. Chvíľu sa dokonca špekulovalo o tom, že Alpine prestúpi k Mercedesu už v roku 2025, ale napokon zohralo svoju úlohu viacero faktorov: nedostatok času na prípravu nového auta, s tým spojené náklady a hrozba, že integrácia do monopostu nevyjde a stajňa spadne ešte hlbšie.
Prechod na prevodovky a zadné zavesenie Mercedesu však pre Alpine znamená, že v roku 2026 nebude mať toľko možností v rámci vývoja auta ako napríklad McLaren. Zahraničné zdroje však už naznačujú, že Alpine zamýšľa si od roku 2027 opäť vyvíjať vlastné prevodovky a zadné zavesenie.